نوشیروان کیهانی زاده: به‌رغم حضور دکتر مصدق، نخست‌وزیر وقت در جلسه دادگاه بین‌المللی لاهه و مدافعات بعدی وکیل بلژیکی ایران، پنجم ژوئیه1951 (14تیرماه) دیوان جهانی داوری (دادگاه لاهه) به سود شاکی پرونده (دولت انگلستان) و ضد‌ایران رأی داد!

 10روز بعد ترومن، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا از حزب دمکرات، اورل هریمن دیپلمات آمریکایی را برای مذاکره با دکتر مصدق به تهران فرستاد که نخست‌وزیر وقت، ملی شدن صنعت نفت ایران را عملی پایان یافته اعلام کرد و حاضر به سازش نشد، تهدید انگلستان راکه مسئله را در شورای امنیت مطرح خواهد کرد دست‌کم گرفت و بعد نیز مناسبات ایران با انگلستان را قطع کرد.

روزی که قباد ساسانی دستور نوسازی شهر دربند قفقاز را صادر کرد

قباد یکم، شاه ساسانی ایران، پس از عقب راندن خزرها به آن سوی رود ولگا و بازگرداندن نظم و آرامش به قفقاز شمالی، در ژوئیه سال527 میلادی (طبق محاسبه تقویم نگاران، پنجم ژوئیه) دستور بازسازی شهر دربند (واقع در داغستان امروز و تلفظ کنونی: دربنت) را صادر کرد و بودجه لازم را اختصاص داد. قباد، خسروانوشیروان، پسر خود را به‌عنوان ناظر بر این نوسازی تعیین کرد. خسرو هم  در دوران پادشاهی خود بر استحکامات این شهر افزود و آن را آبادتر کرد. داریوش هخامنشی و شاپور یکم (پسر اردشیر بابکان) در سنگ‌نبشته‌های خود، مناطق ایرانی قفقاز را ذکر کرده‌اند. قباد یکم در دوران حکومت خود 3 بار خزرها را شکست داد: در سال‌های 489، 522 و 527 میلادی. شهر دربند (اینک دارای 100 تا 105هزار جمعیت) در جریان نوسازی دهه سوم قرن ششم میلادی دارای دیوارهایی به ارتفاع 20متر و 30 برج دفاعی شد.

ونزوئلا اعلام استقلال کرد

ونزوئلا پنجم ژوئیه 1811 به همت سیمون بولیوار، به‌عنوان نخستین سرزمین آمریکای لاتین که از استعمار اسپانیا خلاص می‌شد اعلام استقلال کرد ولی این استقلال دیری نپایید و اسپانیا بولیوار و یاران او را فراری داد. بولیوار پس از دیدار از اروپا، باردیگر به شمشیر متوسل شد و اسپانیا را از ونزوئلا و چند سرزمین دیگر آمریکای لاتین بیرون راند. با اینکه اسپانیا از 1821 دیگر توان جنگ با بولیوار را نداشت، استقلال ونزوئلا از سال1823 صورت عملی به‌خود گرفت. اسپانیایی‌ها از سال1522 میلادی در ونزوئلا مستقر شده بودند ولی چون این سرزمین فاقد طلا بود و اسپانیایی‌ها در جست‌وجوی طلا بودند به آن توجه آنچنانی نداشتند. پس از کشف نفت در ونزوئلا، از قرن بیستم اوضاع چهره دیگری به‌خود گرفته است.

الجزایر و استعمار فرانسه

دولت فرانسه که درصدد تصرف الجزایر بر آمده بود پنجم ژوئیه1830 شهر الجزیره و مناطق اطراف آن را گرفت ولی برای استعمار همه الجزایر مجبور شد 40سال جنگ کند که 17سال، قهرمان بزرگ این جنگ عبدالقادر (1883 - 1808) فیلسوف صوفی و اندیشمند الجزایری بود که لقب قهرمان ملی الجزایری‌ها را به دست آورده است. الجزایر که از سال106 پیش از میلاد جزئی از قلمرو امپراتوری روم شده بود اواخر قرن هفتم میلادی ضمیمه ممالک اسلامی شد و پس از آن نیز هرچند وقت یک بار زیر نگین عثمانی یا قدرت‌های اروپایی قرار می‌گرفت اما از نوعی خود مختاری و فدراسیون قبایل برخوردار بود.  پس از جنگ جهانی دوم، الجزایری‌ها برای کسب استقلال خود به پاخاستند و امان فرانسه را بریدند تا در اوایل سال1962 وعده آن را گرفتند و در ژوئیه این سال (تیرماه) موفق به کسب استقلال شدند.

کودتای ژنرال ضیاءالحق در پاکستان

پنجم ژوئیه سال1977 ژنرال ضیاءالحق، فرمانده ارتش پاکستان در یک کودتای بدون خونریزی، دولت ذوالفقار علی بوتو را که از طریق انتخابات برسر کار آمده بود ساقط و وی را زندانی ساخت که بعدا اعدام شد. بوتو رئیس حزب مردم پاکستان و قبلا وزیر خارجه این کشور بود. بوتو پس از جدا شدن پاکستان شرقی (بنگلادش) از جمهوری اسلامی پاکستان تلاش بسیار کرد که شیرازه امور از هم نپاشد.  پاکستان به نسبت عمر کوتاه خود بیش از سایر کشورها کودتای نظامی داشته است.

کد خبر 110911

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز