نوشیروان کیهانی زاده: در پی تمرکز نیروهای انگلستان در بصره، سلیمانیه، کرکوک و اربیل (عراق) برای حمله به ایران که نفت خود را ملی کرده بود ....

و ورود ناو انگلیسی موریشس (موریس) با قدرت آتش زیاد به ‌اروندرود‌، 12 و 13 تیرماه1330 یگان‌های ارتش ایران در خیابان‌های شهرهای مختلف به‌منظور تقویت روحیه هموطنان رژه رفتند و مردم را به تماشای مانورهای نظامی خود دعوت کردند. ایرانیان که به هیجان آمده بودند داوطلبانه در خوزستان و مناطق مورد تهدید، به کمک سربازان شتافته و به حفر سنگر توپ پرداخته بودند. فرماندهی دفاع از آبادان به «ژنرال کمال» سپرده شده بود و نیروی کمکی از شیراز و قزوین و همه واحدهای لشکر هفتم پیاده کرمان روانه خوزستان شده بودند. همچنین چند خلبان نیروی هوایی داوطلب عملیات کامیکازی و کوبیدن هواپیماهای پر از مواد منفجره به کشتی انگلیسی شده بودند و مردم به تمجید و قدردانی از آنان پرداخته و روزنامه‌ها به چاپ عکس‌هایشان اقدام کرده بودند. 

روزی که یک موشک آمریکایی هواپیمای مسافربر ایران را سرنگون ساخت

سوم جولای ۱۹۸۸ (12تیرماه) و در جریان جنگ عراق و ایران، یک جت مسافربر ایرانی از نوع ایرباس ـ 300 (پرواز 655) بر فراز آب‌های ایران در آسمان خلیج‌فارس بر اثر اصابت موشک سرنگون شد و همه ۲۹۰نفر سرنشین آن شهید شدند. موشکی که این هواپیما را سرنگون ساخت از رزمناو آمریکایی « وینسنس» مستقر در خلیج‌فارس که نفتکش‌های کویتی را اسکورت می‌کرد پرتاب شده بود. این ناو که کاپیتان «ویل راجرز» بر آن فرماندهی می‌کرد، 2موشک به سوی هواپیمای ایرباس شرکت هواپیمایی ‌ ایران (هما) پرتاب  کرد که یکی از آنها به هواپیما اصابت کرده بود. ایرباس «ایران ایر» پرواز 655 که از تهران و از طریق بندرعباس عازم امارات بود در 10کیلومتری ناو آمریکایی و در آب‌های ایران در خلیج‌فارس افتاد. اجساد بسیاری از سرنشینان هواپیما در سطح آب به دست آمد و این، نشانه آن بود که هواپیمای مسافربر ایران پس از اصابت موشک، در آسمان منفجر و چند قطعه شده بود.

روزی که خلیفه عباسی «مازیار» را بر دار کرد

مورخان اروپایی که درباره به‌پاخیزی ایرانیان ضد ‌خلفای اموی و عباسی تحقیق کرده‌اند وقوع قتل «مازیار»، حکمران وقت مازندران ‌ به دست المعتصم، خلیفه عباسی را سوم جولای سال 839 میلادی نوشته‌اند. مازیار از خاندان اسپهبدان مازندران پسر قارن و قارن پسر ونداد هرمز و ونداد نوه سوخرا بود. مازیار در آمل بر اثر خیانت برادرش «کوهیار» که فریب عوامل خلیفه را خورده بود دستگیر و به سامرا (سامره) منتقل و به المعتصم تحویل داده شده بود که پس از شکنجه بسیار کشته شد. جسد مازیار که زیر شکنجه کشته شده بود در همان محلی که جسد بابک خرمدین بر دار شده بود به دار کشیده شد.

خلیفه قبلا از راه ریا و نیرنگ حکومت مازیار بر مازندران را تأیید کرده بود. المعتصم استقلال طلب دیگر ایران - افشین - را به همین ترتیب نابود کرده بود. تاریخ به‌پاخیزی ایرانیان از جالب‌ترین و قهرمانانه‌ترین فصول تاریخ عمومی است که به‌پاخیزی ویتنامی‌ها در قرن 20 را می‌توان در ردیف آن قرار داد.

بنای شهر کبک در کانادا (فرانسه نو)

سوم جولای سال ۱۶۰۸، ساموئل دو شامپلین، جغرافیدان فرانسوی در چهل‌و‌یکمین زادروز خود بنای شهر «کبک» را در کانادا آغاز کرد که این منطقه بعدا به «فرانسه نو» معروف شد. این شهر اینک مرکز ایالت فرانسوی زبان کبک کنفدراسیون کاناداست. ساکنان این ایالت از زمانی که شارل دوگل خطاب به آنان فریاد کشید «زنده باد کوبک مستقل» تاکنون 2بار به طریق دمکراتیک (رای گیری) تلاش کرده‌اند تا از کنفدراسیون کانادا جدا شوند.
با اینکه بعدا، دولت انگلستان مهاجرنشین فرانسوی کبک را متصرف شد و کانادا را یک دومینیون انگلستان اعلام داشت، هنوز فرانسوی‌زبانان کبک، زبان و فرهنگ فرانسوی خود را حفظ کرده و در آرزوی کسب استقلال هستند. شامپلین 3بار به کانادا سفر کرده بود و بنای شهر کبک در سومین سفر او آغاز شده بود. پیش از شامپلین، ژاک کارتیه فرانسوی در سال 1534 در سفر به قاره غربی به کانادا رسیده بود (67 سال زودتر از انگلیسی‌ها). فرانسویان برخلاف انگلیسی‌ها بومیان (سرخپوستان) را نابود نکرده و با آنان به همزیستی پرداخته بودند.

کد خبر 110793

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز