نوشیروان کیهانی زاده: 29‌ژوئن سال‌1798 میلادی بود که «توماس مالتوس» اقتصاددان و کشیش انگلیسی ضمن انتشار رساله‌ای تحت عنوان «مسئله جمعیت» اخطار کرد

 که اگر افزایش نفوس جهان با تولید مواد‌غذایی و سایر مایحتاج زندگانی متناسب و هماهنگ نباشد و متجاوز از منابع کره زمین شود، دیری نخواهدگذشت که سعادت و رفاه بشر از او سلب خواهد شد و در آن شرایط، مردم (توده‌ها) مردگان متحرکی بیش نخواهند بود و از زندگانی خود لذت نخواهند برد. به علاوه، جمعیت بی‌حساب عامل فساد و بسیاری از مسائل اجتماعی و دشواری‌های اقتصادی- سیاسی و از همه بدتر «جنگ و ستیز» خواهد بود. مالتوس جهان را به یک کفش فولادین و جمعیت آن را به یک کودک تشبیه کرد که پای او به‌تدریج بزرگ می‌شود ولی کفش نمی‌تواند متناسب با آن بزرگ شود و مسائل از همین جا آغاز می‌شود. اخطار مالتوس تنها پس از جنگ جهانی دوم بود که در اروپای غربی به گوش‌ها فرو رفت و جمعیت محدود شد.

پایان دوران کتاب چاپی

29 ژوئن‌2005 اعلام شد که دوران کتاب چاپی در جهان رو به پایان است و ظرف 10سال «ای- ریدرز = الکترونیک بوک ریدرز» جای آن را خواهند گرفت. این اعلامیه در پی کتاب سوزی در 3 ایالت مرکزی آمریکا صورت گرفته بود. کتابفروش‌های فاقد مشتری در این سه ایالت موجودی کتاب‌های خود را آتش زده بودند تا فروشگاه‌هایشان را قهوه خانه کنند. از آن پس 3کمپانی الکترونیک اپل، آمازون و سونی رقابت خود را در ساخت «بوک‌ای- ریدر» چند برابر کردند؛ اپل «آیپاد» و آمازون «کیندل ‌ای- ریدر» را تکمیل کردند و... . آیپاد علاوه بر کتاب، توانست صاحب آن را به وب‌سایت‌ها هم دسترسی دهد و... . 5سال پس از اعلامیه‌ای که در بالا ذکر آن رفت (ژوئن‌2010) کار رقابت به کاهش قیمت کشانده شد و به یکباره یک سوم بهای «ای- ریدر»‌های هر 3 کمپانی همزمان کاهش یافت.

 نخستین قرارداد مرزی تاریخ بشر که میان ایران و لیدی بسته شد

طبق آثار و اسناد به دست‌آمده، 29‌ژوئن سال‌590 پیش از میلاد (هشتم تیرماه)، میان دولت ایران (حکومت مادها به پایتختی همدان) و دولت لیدی (آناتولی غربی‌- غرب ترکیه امروز) قرارداد تعیین مرز بسته شد که نخستین قرارداد از این دست در تاریخ جهان به شمار می‌رود و نخستین فصل کتاب «تاریخ انعقاد پیمان‌های سیاسی» با آن آغاز شده است.در این قرارداد که یک ماه و یک روز پس از پایان جنگ طرفین و انجام مذاکرات منعقد شد، مسیر رود هالیس (قزل ایرماک = رود سرخ) مرز دو کشور تعیین و مقرر شد که علامت‌گذاری شود و رفت‌وآمد میان دو کشور بر پایه ضابطه قرار گیرد. جنگ ایران و لیدی که منجر به امضای این قرارداد شد 28‌ می سال 590 پیش از میلاد پایان یافته بود. فرماندهی ارتش ایران را در آن جنگ، هوخشتره (کردها «خسرو هووخشتاره»‌= کیخسرو می‌خوانند) شخصا به عهده داشت.

خرید اراضی مکزیک برای ایجاد ایالت در آمریکا!

29 ژوئن 1854، دولت واشنگتن 45‌هزار مایل مربع دیگر از اراضی مکزیک را از دولت وقت این کشور به 10میلیون دلار! خریداری کرد و ضمیمه قلمرو خود ساخت که اینک قسمتی از 2 ایالت نیو‌مکزیکو و آریزونا را تشکیل می‌دهند. 6سال پیش از این (دوم فوریه سال‌1848) دولت واشنگتن 200‌هزار مایل مربع زمین از دولت مکزیک خریداری کرده بود که 6 ایالت آمریکا از جمله یوتا، نوادا و... را به‌وجود آورده‌اند. از سوی دولت واشنگتن، خریدار این اراضی «جیمز گادسدن» بود که این خرید به نام او در تاریخ ایالات متحده ثبت شده است. مبلغ خرید اول 15‌میلیون دلار بود که قسمتی از آن به اتباع آمریکا که قبلا از دولت مکزیک به دلایلی دیگر درخواست غرامت کرده بودند داده شد!

داستان نگار ایتالیایی که کوشید انسان‌ها را هماهنگ و واقع‌بین کند

امروز زادروز «لویجی پیراندلو» نویسنده شهیر ایتالیایی است که به سال‌1867 به دنیا آمد و 69‌سال عمر کرد. وی که 21‌داستان، 40‌درام و صدها داستان کوتاه نوشته، کوشیده است که انسان‌ها را هماهنگ و به درک واقعیت‌ها نزدیک کند. او همه مسائل جهان را نتیجه خودخواهی‌ها می‌داند و 2کتاب «هرکس تنها به فکر خودش است» و «انسان، جانور وحشی و پرهیزگاری» را اختصاص به تشریح این خصیصه و ذم آن داده است. لویجی آموزش اخلاقیات را یک هنر بزرگ آموزشگران (مدرسان، خطبا و روزنامه‌نگاران) دانسته و نوشته است که این آموزشگران شاد زندگی خواهند کرد و با وجدانی آرام خواهند مرد و نام نیک از خود باقی خواهند گذاشت. لویجی برای نوشتن هر داستان کوتاه، شخصا به افرادی که نامی از آنان در رسانه‌ها برده شده بود مراجعه و مصاحبه می‌کرد و پرونده‌ها و سوابق را می‌خواند تا از واقعیت دور نشود.

کد خبر 110511

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز