یکشنبه ۱۳ تیر ۱۳۸۹ - ۰۴:۴۷
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: 4 جولای سال 489 پیش از میلاد، داریوش هخامنشی تصمیم گرفت که قلمرو ایران به 30ایالت تقسیم شود و هر ایالت را ساتراپی نامید.

(قانون، ایالت های فعلی ایران را «استان» خوانده است که اختصاص به ایالت ایران دارد و نمی‌توان ایالت کشور دیگر را «استان» ترجمه کرد). داریوش شرح این ساتراپی‌ها را در سنگ‌نبشته داده است که باقی مانده و تاریخ‌نگاران جهان آن را «سند مالکیت ایران» خوانده‌اند (هیچ کشوری در جهان چنین سندی  ندارد). مصر یکی از ساتراپی‌های ایران آن زمان بود که داریوش توجه خاصی به آبادکردن آن داشت. داریوش در همین روز دستور داد که با تأسیس پستخانه ارتباط مردم این ایالت‌ها با هم تأمین شود و دادوستد با پول انجام گیرد (سکه‌هایی که ضرب کرده بود و در جهان به «داریک» معروف شده‌اند).

ساختن بند امیر در فارس

مطابق اسناد متعدد، کار ساختن «بند امیر» در چهارم جولای سال ۹۷۹ میلادی کاملا به پایان رسید. عضدالدوله دیلمی از دودمان بوئیان ایران این بند (سد) را روی رود «کر» در استان فارس - نزدیک شیراز - ساخته است.

عضدالدوله (فناخسرو) که مانند سایر بوئیان یک میهندوست تمام‌عیار ایرانی بود، در تاریخ به آبادسازی و عمران معروفیت ویژه دارد. وی در سال ۹۸۳ میلادی درگذشت.

سازش با ضد‌تمامیت تاریخی ایران

20سال پیش از امضای قرارداد تقسیم ایران به 2منطقه نفوذ (میان انگلستان و روسیه) در سن‌پترزبورگ که مورخان متفق‌القول از آن به عنوان شرم‌آورترین معاهده قرن ۲۰ یاد کرده‌اند، انگلستان و روسیه چهارم جولای ۱۸۸۷ در زمینه سرنوشت خراسان بزرگ‌تر و ایران خاوری به توافق رسیدند که این توافق نیز ضد‌تمامیت تاریخی ایران بود. طبق این توافق، انگلستان سلطه روسیه بر منطقه «فرارود» را به‌رسمیت شناخت و روسیه نفوذ انگلستان را بر مابقی آن. به این ترتیب، خراسان بزرگ به 3بخش تقسیم شد.

نخست‌وزیر شدن رزم آرا

در این روز در سال1329 (مصادف با 4 جولای1950) و به‌رغم مخالفت شدید دکتر مصدق و یارانش، مجلس بر نخست‌وزیر شدن سپهبد رزم آرا صحه گذارد که نمایندگان مخالف - از فرط خشم- صندلی‌های مجلس را شکستند.

  همین ابراز خشم که در جامعه منعکس شد نقطه عطفی در تاریخ ایران شد و مبارزات ملی به‌منظور نجات ایران از سلطه دولت‌های استعمارگر اروپایی به‌ویژه انگلستان که از 120 سال پیش از آن آغاز شده بود شدت گرفت و به ترور رزم آرا و ملی‌شدن نفت ایران انجامید و مردم ظرف مدتی کوتاه بساط سابق را برچیدند.

سالروز صدور اعلامیه استقلال ایالات متحده آمریکا

چهارم جولای، مصادف با سالروز تصویب اعلامیه استقلال مهاجرنشینان انگلیسی آمریکای شمالی (ایالات‌متحده) در سال 1776 در کنگره نمایندگان این مهاجرنشینان است که جزئی از قلمرو انگلستان به‌شمار می‌رفتند ولی تحقق این جدایی بدون جنگ صورت نگرفت و این جنگ که با کمک فرانسه- رقیب اروپایی انگلستان- انجام گرفت مدت‌ها طول کشید. سالروز امضا شدن اعلامیه استقلال آمریکا به نام یکایک مردم این سرزمین در سال1776، در این کشور روز ملی و تعطیل عمومی است.

اعدام مرسنرهای اروپایی و آمریکایی در آنگولا

کشور آنگولا (چپگرا) که این سرزمین به سبب داشتن معادن الماس، نفت و اراضی حاصلخیز مستعد تولید هرگونه محصول است از لحظه کسب استقلال دچار یک جنگ داخلی شده بود. دولت آنگولا چهارم جولای 1976 درخواست بخشودگی یک آمریکایی و 3انگلیسی را که در دادگاه به اعدام محکوم شده بودند رد کرد و دهم جولای آنان را اعدام کرد. این 4 نفر مرسنر بودند و با پول صاحبان اروپایی معادن الماس برای جنگ با دولت آنگولا اجیر شده بودند. نظامیان آنگولا 9 مرسنر اروپایی و آمریکایی دیگر را نیز دستگیر کرده بودند که به زندان طولانی محکوم شدند. دولت آنگولا اعلام کرده بود که هدف از اعدام این 4نفر این بوده است که اروپایی و آمریکایی دیگری به استخدام کمپانی‌ها و عوامل داخلی آنها درنیاید. آنگولا قرن‌ها مستعمره پرتغال بود.

کد خبر 110813

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز