نوشیروان کیهانی زاده: ازبک‌ها در ژوئن 1468 از قزاق‌ها (کزاخ‌ها) جدا شدند.

و بلافاصله خودشان هم انشعاب کردند و گروهی از آنان که از تبار «شیبان» نوه چنگیز مغول بودند از 2دسته دیگر که خود را از تبار 2نوه دیگر چنگیز به نام‌های «باتو» و «اوردا» می‌دانستند مجزّا شده و راه مناطق جنوبی‌تر و دره فرغانه را در پیش گرفتند؛ جایی که شهر باستانی «اوش» قراردارد.

دیری نگذشت که این گروه ازبک باز هم پیشروی کردند و شهرهای ایرانی بخارا، سمرقند، مرو و... را متصرف شدند و بر جای تیموریان نشستند و بعدا شیبک‌خان، یکی از سران آنان از آمودریا هم گذشت و تا هرات پیش آمد که شاه اسماعیل صفوی در سال1510 میلادی به جلوگیری از او شتافت. در جنگی که میان دو طرف روی‌داد، ازبک‌های شیبانی شکست خوردند و شیبک‌خان کشته شد. این شکست باعث نشد که ازبک‌ها بعدا و بعدها مزاحم نشوند. آنان در هر فرصتی که به دست می‌آوردند از آمودریا می‌گذشتند و وارد مناطق جنوبی این رود می‌شدند. ازبک‌های ساکن مناطق شمالی افغانستان امروز بقایای همان‌ها هستند.

نامه امپراتور چین به قباد ساسانی

طبق کرونولوژی تاریخ چین باستان، امپراتور وقت چین در سال 520میلادی نامه‌ای مفصل و اندرزگونه برای قباد ساسانی، شاه وقت ایران، فرستاد. محاسبات تقویمی، تاریخ انشای این نامه را 17 ژوئن آن سال تعیین کرده است. این نامه که متن آن در تاریخ چین آورده شده است توسط هیأتی به‌ریاست یک وزیر پیشین به تیسفون ارسال شده بود و قباد ساسانی آن را 5ماه بعد و زمانی که خود را برای سرکوبی شورش گرجی‌ها آماده می‌کرد
دریافت داشت.

در این پیام، امپراتور چین از کاهش حجم مبالات تجاری 2کشور که قبلا چشمگیر بود گله کرده و نوشته بود که گسترش تجارت میان دو کشور هر دو را غنی و اتحاد فی‌مابین، دشمنان را از اندیشه تعرض بازخواهد داشت. امپراتور قول داده بود- اگر قباد تقاضا کند- به مساعی ایران در بازداری اقوام آلتائیک و هون از رخنه به قلمرو ایران (در منطقه فرارود) کمک خواهد کرد.

ژاندارک هند- بانوی جوانی که با استعمار انگلیسی‌ها جنگید

17 ژوئن 1858 روزی است که بانو «لاکشمی بای» از قهرمانان ملی هند در جنگ با انگلیسی‌ها کشته شد. وی که از دلاوران تاریخ است هنگام مرگ 23ساله بود. لاکشمی (در هند معروف به رانی = ملکه) زوجه راجه (حاکم) «جانسی» هند بود.

انگلیسی‌ها که سرگرم تصاحب هند بودند با خودشان قرار گذاشته بودند برای هر منطقه هند که راجه‌‌اش فوت کند و وارث آنچنانی (ولیعهد) نداشته باشد حکمرانی انگلیسی منصوب کنند. راجه «جانسی» در سال1857 درگذشت و چون فرزند نداشت نماینده دولت لندن درصدد تعیین حکمران انگلیسی برآمد که لاکشمی مردم منطقه- از زن و مرد- را بسیج کرد و با انگلیسی‌ها به جنگ پرداخت و اعلام کرد که تنها با عبور ازروی جنازه آنها می‌شود به جانسی (واقع در ایالت اوتار پرادش) وارد شد. بانو لاکشمی که همانند ژاندارک لباس مردانه پوشیده و بر اسب سوار بود و افرادش را هدایت می‌کرد در این درگیری کشته شد. وی پس از استقلال هند قهرمان ملی لقب گرفت و مجسمه او سوار براسب در نقاط مختلف دیده می‌شود و مورد احترام است.

پیروزی بومیان آمریکا در 3 نبرد

هفدهم ژوئن 1876، هزار و 500 بومی آمریکایی (سرخپوست و معروف به دلاور) از 2قبیله «سو» و «شیان» در ناحیه «رزباد» در ایالت شمالی مونتانا، نیروهای نظامی دولت واشنگتن به‌فرماندهی ژنرال «جورج کروک» را درهم شکستند.

ژنرال کروک با این شکست نتوانست به کمک ژنرال کاستر که عازم «لیتل بیگ هورن» در داکوتای جنوبی جهت جنگ با دسته‌ای دیگر از بومیان به‌فرماندهی «سیتینگ بول» بود، بشتابد و درنتیجه کاستر و همه افراد تیپ هفتم سواره نظام آمریکا در نبرد لیتل بیگ هورن کشته شدند. بومیان برای حفظ اراضی و فرهنگ خود با مهاجران اروپایی و دولت برآمده از آنان، می‌جنگیدند. بومیان پس از 3قرن نبرد سرانجام شکست خوردند و به اراضی محصور (رزرویشن) فرستاده شدند.

چین و بمب هیدروژنی

17 ژوئن 1967 جمهوری خلق چین اعلام داشت که دارای بمب هیدروژنی (ترمونوکلئر) هم شده است و این سلاح، دیگر در انحصار 2ابرقدرت نیست. این کشور سال‌ها پیش از این دارای بمب اتمی شده بود.

کد خبر 109795

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز