نوشیروان کیهانی زاده: شاپور دوم (ذوالاکتاف) از دودمان ساسانیان که 17 ساله شده بود از آخرین روز بهار سال 326 میلادی (21 ژوئن = 31 خرداد)، خود به‌عنوان شاه رسما زمام امور ایران را به دست گرفت.

وی تنها رئیس کشور بود که پیش از تولد این عنوان را به دست آورده بود و بنابراین، طول پادشاهی‌‌اش بیش از عمر او به حساب آورده شده است! شاپور دوم پسر «آذرنرسی» در سال309 متولد و در سال379 میلادی درگذشت.

این شاه ساسانی هنگامی امور سلطنت را، خود به دست گرفت که ضعف نایب‌السلطنه موجب شده بود که اعراب مهاجر از جزیره‌العرب به بحرین و سواحل غربی خلیج‌فارس ایجاد ناامنی کرده، همچنین برخی از بزرگان داخلی وارد مبارزه قدرت با یکدیگر شده، امپراتور روم در ایالت‌های مرزی و منطقه خودمختار ارمنستان به تحریک پرداخته و نیز دسته‌ای از هون‌ها در منطقه فرارود (که جغرافیون آمریکایی عنوان «آسیای میانه» برآن نهاده‌اند!) بنای دست اندازی به قلمرو ایران را گذارده بودند. شاپوردوم پس از به‌دست گرفتن قدرت همه این دشواری‌ها را برطرف ساخت.

امپراتور روم در جنگ با ایران کشته شد، هون‌ها عقب رانده شدند که دسته‌ای از آنان عزم اروپا کردند (آن دسته از قرقیزها که دارای موی قرمز و چشمان سبز و آبی‌اند باقیمانده هون‌ها هستند)، عرب‌ها به ریسمان کشیده شدند، قلمرو میهن وسعت یافت و بر آبادانی آن و رفاه مردم افزوده شد.

نبرد اوکیناوا که یک حماسه بود

21 ژوئن 1945 (22 ژوئن به‌وقت توکیو) نبرد خونین و پرتلفات اوکیناوا پایان یافت و این جزیره جنوبی ژاپن به تصرف آمریکا درآمد. در آن زمان هنوز آمریکا بمب اتمی آزمایش نکرده بود و هدف آن از تصرف اوکیناوا به هر هزینه، ایجاد یک سر پل برای حمله زمینی به خاک اصلی ژاپن بود. تعرض به اوکیناوا یکم آوریل با پیاده‌شدن 170هزار تن از افراد ارتش دهم آمریکا به فرماندهی ژنرال بوچنر آغاز شده بود. از این جزیره نزدیک به صدهزار نظامی ژاپنی به فرماندهی سرلشکر میتسورو دفاع می‌کردند. آمریکا همچنین یک هزار و 213 کشتی نظامی از انواع مختلف و ازجمله ناو هواپیمابر پیرامون اوکیناوا مستقر ساخته بود.

در طول نبرد که 82 روز طول کشید خلبانان ژاپنی با حملات انتحاری (کامیکازی) 36 ناو آمریکایی را غرق و یا آسیب زدند. همچنین برفراز جزیره، 763 هواپیمای آمریکایی با آتش زمینی و هوایی ژاپنی‌ها سرنگون شدند. در جریان نبرد زمینی حدود 95هزار ژاپنی کشته شدند. نبرد ساعتی پس از خودکشی سرلشکر ژاپنی میتسورو به پایان رسید و 4هزار نظامی باقیمانده ژاپنی و عمدتا مجروح  و اسیر شدند. در پی خودکشی سرلشکر میتسورو، ده‌ها افسر و درجه‌دار ژاپنی با غرق‌کردن خود در دریا و یا فروافکندن از کوه خودکشی کردند. طبق گزارش منابع آمریکایی، جمع تلفات زمینی این کشور در نبرد اوکیناوا 12هزار و 520 کشته و 25 هزار و 598 زخمی بود.

یک زیر دریایی ژاپنی در رودخانه آمریکا

21 ژوئن 1942 یک زیردریایی ژاپنی وارد آب‌های ایالات متحده در ارگون (ایالت شمال غربی آمریکا) شد، تا دهانه رود کلمبیا پیش آمد و ازآنجا پایگاه نظامی استیونس را به گلوله بست و بدون اینکه آسیب ببیند منطقه را ترک کرد. در این حمله 17 گلوله توپ به پایگاه (فورت) استیونس اصابت کرد.

آغاز تعرض آلمان به شوروی؛ اشتباه بزرگ هیتلر

هیتلر به‌رغم داشتن پیمان عدم‌تجاوز با مسکو، و مخالفت برخی از ژنرال‌هایش، 21 ژوئن سال 1941 دستور داد که عملیات «بارباروسا» و حمله نظامی غافلگیرانه به شوروی در جبهه‌‌ای به طول 2هزار و 900کیلومتر از بالتیک تا دریای سیاه آغاز شود. ژنرال‌های هیتلر نگران وسعت زیاد خاک شوروی و برف و سرمای آن بودند و به علاوه، عقیده داشتند که پیش از یکسره کردن کار انگلستان که می‌تواند آمریکا را به کمک آورد نباید سراغ حمله نظامی به کشوری دیگر رفت. هیتلر که با دولت واشنگتن مناسبات حسنه داشت باور نمی‌کرد آمریکا وارد جنگ با آلمان شود. بالاخره مشاوران هیتلر گفته بودند که اگر حمله به شوروی قطعی است بهتر است که بهار 1942 آغاز شود تا فرصت بیشتری برای به زانو درآوردن دولت استالین- قبل از فرارسیدن فصل سرما- باشد. هیتلر به این توصیه هم توجه نکرد و شکست خورد زیرا پیش از رسیدن به مسکو ریزش برف آغاز شده بود.

کد خبر 110032

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز