مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۱ تیر ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۶
۰ نفر

گروه دانش و سلامت: نخستین هم‌اندیشی ملی سلامت اجتماعی با حضور مسئولان وزارت بهداشت، شهرداری تهران، متخصصان و کارشناسان این حوزه در ایوان شمس شهرداری تهران برگزار شد.

به گزارش همشهری، در این نشست محمدهادی ایازی معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران اظهار داشت: توجه به سلامت روانی و اجتماعی شهروندان از اولویت‌های شهرداری است.

وی افزود: توسعه ساختارهای فیزیکی مانند احداث خانه‌های سلامت، خانه‌های اسباب بازی و کانون‌های مادر و کودک از اقدامات شهرداری برای ارتقای سلامت شهری است. ایازی گفت: امسال بیش از قبل باید به موضوع سلامت شهری توجه شود؛ چراکه امسال، سال همت مضاعف و کار مضاعف نامگذاری شده و یکی از مصادیق همت مضاعف، تامین سلامت و توسعه ورزش همگانی است.

ایازی ادامه داد: از سوی دیگر، سازمان جهانی بهداشت سال 2010 را سال شهرنشینی و سلامت شهری نامگذاری کرده و در این میان ما وظیفه خود می‌دانیم اقدامات بیشتر و گسترده‌تری را برای تامین و ارتقای سلامت شهری در تهران انجام دهیم.

وی اضافه کرد: در نشستی در قاهره که از سوی سازمان بهداشت جهانی برگزار شده بود، پیشنهاد دادیم سلامت شهری یکی از موضوعات دستور کار اجلاس کلانشهرهای آسیایی باشد که این موضوع مورد استقبال قرار گرفت و مقرر شد یکی از موضوعات این اجلاس سلامت شهری باشد.

ایازی با تاکید بر اینکه اقدامات گسترده‌ای در حوزه سلامت شهری توسط شهرداری تهران در دست اجراست، گفت: نخستین مسئله برای تحقق این مهم، توسعه ساختارهای فیزیکی در حوزه سلامت شهری است که بر این اساس در تمام 374 محله شهر هیأت امنایی تشکیل شده که در 6 کارگروه موضوعات و مسائل را در سطح محلات پیگیری می‌کنند و یکی از کارگروه‌های این بخش کارگروه بهداشت و محیط‌زیست است.

وی ایجاد و راه‌اندازی 314 خانه سلامت، 190 خانه اسباب بازی، ایجاد مراکز فراموز، راه‌اندازی 314 شورای سلامت و محیط‌زیست، ایجاد 294 کانون سالمندان و 254 کانون مادر و کودک به‌خصوص در مناطق محروم شهر، ایجاد کانون پزشکان محله و مشارکت و عضویت 2435 نفر در این کانون، 

1200‌ایستگاه تندرستی، ارائه مشاوره به شهروندان توسط 511 مشاور در خانه‌های سلامت، احداث 100 سالن ورزشی برای بانوان و احداث بیش از 50 مجموعه استخر را که سالمندان دارای کارت منزلت هم می‌توانند به‌صورت رایگان از این مجموعه‌ها استفاده کنند، از اقدامات شهرداری تهران برای ارتقای سلامت شهروندان دانست.

ایازی اضافه کرد: توجه به آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد و اعمال راهکارهایی برای کاهش این آسیب‌ها از جمله اقداماتی است که باید در حوزه سلامت شهری با جدیت پیگیری شود.

درحالی‌که یک میلیون و 200 هزار معتاد در کشور وجود دارد باید برای رهایی و سلامت مجدد این قشر از جامعه و همچنین جلوگیری از گسترش اعتیاد برنامه‌ریزی‌های دقیقی انجام شود و در این زمینه پروژه‌هایی مانند مراکز فراموز را اجرایی کرده‌ایم تا از دوران کودکی و با زبان آنها، آسیب‌های اجتماعی را به کودکان بشناسانیم و مانع از آن شویم که آنها به سمت آسیب‌های اجتماعی سوق پیدا کنند. وزیر پیشین بهداشت،

درمان و آموزش پزشکی نیز در این نشست با اشاره به اینکه سلامت اجتماعی یکی از مهم‌ترین معیارهای رسیدن به سلامت کامل انسان است، از فعالیت‌های شهرداری تهران در طول سال‌های گذشته تقدیر کرد و آن را قابل توجه خواند.

دکتر علیرضا مرندی با اشاره به اینکه بی‌توجهی به مقوله سلامت اجتماعی در ایران و همچنین سایر کشورهای دنیا موضوعی بود که تا چند سال پیش مردم را آزار می‌داد، گفت: بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی، وزارت بهداری وقت، فعالیت‌های بسیاری برای ارتقای سطح سلامت اجتماعی مناطق محروم کشور انجام داد اما این کارها به‌دلیل کمبود امکانات کامل نبود ولی اکنون با توجه به افزایش امکانات رفاهی روستاها نیاز است که توجه بیشتری به این موضوع شود.

وی در پایان بار دیگر از شهرداری تهران به خاطر توجه به مناطق محروم به جهت افزایش سطح سلامت تشکر کرد و افزود: امیدواریم که این تلاش مناسب هرچه سریع‌تر به تمام مناطق تهران برسد.

کد خبر 110770

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز