گروه سیاسی: رئیس جمهور در نشست خبری‌اش شرایط مذاکره با 1+5 را که پیش از این وعده آن‌را داده بود اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار همشهری از ساختمان پاستور، محمود احمدی‌نژاد در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی با ارائه سابقه‌ای از گفت‌وگوهای ایران و گروه موسوم به 1+5 سه شرط برای ادامه گفت‌وگوها را اعلام کرد و افزود: مذاکرات را از پایان مرداد ماه و نیمه دوم ماه مبارک رمضان ادامه خواهیم داد.

احمدی‌نژاد تأخیر در ادامه مذاکرات را جریمه‌ای برای گروه 1+5 دانست و اعلام کرد: این جریمه‌ای است تا آنها رسم گفت‌وگو را یاد بگیرند.وی اظهار داشت: علیرغم اینکه ما توان تبادل سوخت هسته‌ای را داشتیم اما برای آنکه فضای جهان را به سمت تعامل سوق دهیم تبادل را پذیرفتیم اما در مقابل کسانی که بدون هیچ شرطی باید سوخت 20درصد را تحویل ما می‌دادند شرط‌هایی گذاشتند که گسترده‌تر از تبادل سوخت هسته‌ای بود.

به گزارش خبرنگار همشهری، احمدی‌نژاد اولین شرط ایران برای ادامه مذاکرات را اینگونه برشمرد: کسانی که می‌خواهند با ما مذاکره کنند باید نظر خودشان را درباره بمب اتمی رژیم صهیونیستی اعلام کنند و بگویند آیا موافق این موضوع هستند یا مخالف آن؛ ما با کسانی که موافق در اختیار داشتن بمب‌های هسته‌ای از سوی رژیم صهیونیستی هستند به یک طریق گفت‌وگو می‌کنیم و با کسانی که مخالف هستند به طریق دیگر.

احمدی‌نژاد گفت: شرط دوم ما برای طرف مذاکره این است که آنها اعلام کنند آیا به مقررات ان‌پی‌تی پایبند هستند یا خیر. کسانی که با ما می‌خواهند گفت‌وگو کنند باید به‌صراحت اعلام کنند که به این مقررات بین‌المللی پایبند هستند یا خیر. رئیس قوه اجرایی کشور درباره شرط سوم گفت‌وگو اظهار داشت: آنها باید اعلام کنند منظورشان از گفت‌وگو چیست؟ آیا می‌خواهند دوستی کنند یا دشمنی پیش بگیرند.

ما با کسانی که قصد دوستی دارند به یک طریق گفت‌وگو می‌کنیم و با کسانی که قصد دشمنی دارند به طریق دیگر.  احمدی‌نژاد علاوه بر این شروط، ترکیب مذاکره‌کنندگان را هم به‌عنوان یکی از شروط مذاکره تعریف کرد و گفت: این ترکیب باید تغییر کند. علاوه بر 5 کشوری که صاحب امتیاز ناعادلانه وتو هستند و می‌خواهند مذاکره کنند، کسان دیگری هم باید در این مذاکرات حضور داشته باشند.

احمدی‌نژاد گفت: ما با کسانی که بخواهند با منطق زور صحبت کنند یک‌جور صحبت می‌کنیم و با کسانی که با منطق قانون صحبت کنند طور دیگری مذاکره خواهیم کرد. احمدی‌نژاد افزود: این شروط مانع از مذاکره نیست بلکه شکل مذاکره را تغییر می‌دهد.

کشورهای مستقل و منطقی

در نشست خبری 7 تیر محمود احمدی‌نژاد با خبرنگاران داخلی و خارجی، خبرنگار همشهری پشت تریبون رفت و با اشاره به شرایط و طرف‌های جدید گفت‌وگوی هسته‌ای ایران پرسید: چه کشورها و احیانا چه گروه‌ها و یا چه کسانی طرف‌های جدید گفت‌وگوی هسته‌ای ایران هستند که جایگزین کشورهای 1+5 یا به جمع آنها اضافه خواهند شد؟ احمدی‌نژاد پاسخ داد: این کشورها، کشورهای مستقلی هستند که اساس و روش کارشان منطق است. او ادامه داد: ما به‌زودی اسامی آنها را اعلام می‌کنیم.

کد خبر 110575

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز