مجموع نظرات: ۰
شنبه ۵ تیر ۱۳۸۹ - ۱۹:۴۰
۰ نفر

ایسنا: قرار بود از ابتدای سال‌جاری هر ماه حداقل 2قطار جدید وارد خطوط مترو شود تا به این ترتیب علاوه بر افزایش ظرفیت بهره‌برداری از خطوط قبلی و جدید مترو، ازدحام فعلی در خطوط کاهش یابد

اما تاکنون هیچ قطاری وارد خطوط نشده و مدیرعامل شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه در این‌باره می‌گوید:  با این روند وضعیت مناسبی برای مترو پیش‌بینی نمی‌کنیم و معلوم نیست ناوگان فعلی تا کی دوام بیاورد!

جعفر ربیعی با اشاره به مسائل و مشکلات مالی برای تامین واگن‌های متروی تهران اظهارکرد: دولت حتی مصوبه اختصاص 100 میلیارد تومان برای خرید فوری واگن را هم که خودش حدود یک ماه پیش صادر کرده، اجرا نکرده است.

وی ادامه داد: نکته جالب اینجاست که مهلت اجرای این مصوبه برای 2مجموعه بانک ملت و شرکت واگن‌سازی تهران، کمتر از 15 روز دیگر تمام می‌شود و تلاش‌های این دو مجموعه در این باره تاکنون به نتیجه نرسیده است.

وی همچنین به ایجاد مشکل در مورد اعتبارات اسنادی خرید واگن‌ها توسط بانک عامل (ملت) اشاره کرد و یادآور شد: بانک ملت اعلام کرده که تا زمان پرداخت پول، اعتبارات اسنادی را تمدید نمی‌کند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران با اشاره به اعلام دولت مبنی بر اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در نیمه دوم سال‌جاری افزود: در این شرایط گرایش مردم به استفاده از حمل‌ونقل عمومی چندین برابر می‌شود؛

این در حالی است که متروی تهران با روند موجود، قطعا با مشکل مواجه خواهد شد.وی یادآور شد: حتی اگر قانون هدفمندکردن یارانه‌ها در نیمه دوم سال اجرایی نشود، به‌دلیل اینکه بخش‌های قابل توجهی از خطوط مترو پس از افتتاح به‌صورت ناقص بهره‌برداری می‌شود و ظرفیت کافی ندارد و با توجه به اینکه سر فاصله حرکت قطارها هنوز به میزان قابل توجه نرسیده است، نیازمند تعداد قابل توجهی قطار جدید هستیم تا بتوانیم رضایت مردم را بار دیگر تامین کنیم.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) بیان کرد: پیش‌بینی ما این است که با اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها و گران شدن قیمت سوخت که یکی از مولفه‌های اصلی در افزایش قیمت‌هاست، حداقل 500 هزار نفر معادل 35 درصد به مسافران مترو افزوده شود.

وی تصریح کرد: این رقم حداقل میزانی است که ما پیش‌بینی می‌کنیم و طبق بررسی‌ها به‌نظر می‌رسد تعداد بیشتری از شهروندان تمایل و اجبار نسبت به استفاده از حمل‌ونقل عمومی را داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تجهیزات 4 قطار در گمرک و 3قطار در کارخانه موجود است و امیدواریم ظرف 2ماه آینده حداقل 7قطار وارد خطوط شود اما ادامه این روند تا سقف حداقل30 قطار تا پایان سال بستگی به همکاری دولت دارد.

ربیعی در خاتمه خاطرنشان کرد: پیش‌بینی ما برای افزایش ظرفیت خطوط یک، 2 و 4 مترو برای سال‌جاری 20 درصد بوده است که این میزان با حداقل 12 قطار جدید تامین می‌شود. همچنین برای سال‌جاری 28 لکوموتیو و 30 واگن که در خط تهران - کرج فعال شوند، پیش‌بینی شده بود که البته هنوز زمینه تحقق این پیش‌بینی‌ها در سال‌جاری محقق نشده است.

کد خبر 110430

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز