یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۳
۰ نفر

سمیه شرافتی: بعد از سرطان دهانه رحم، حالا نوبت یک نوع تومور مغزی است که دانشمندان توانسته‌اند داروی آن‌را بسازند.

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا می‌گویند آزمایش‌های اولیه یک داروی جدید سرطان روی بیمارانی که دارای تومور مهلک مغزی به نام گلیوبلاستوما مولتی‌فرم هستند، نشان می‌دهد که معالجه مؤثر بوده است. نام این دارو وایتسپن(vitespen) است و کارش این است که سیستم ایمنی خود بیمار را تحریک می‌کند تا به سلول‌های سرطانی حمله کند.

پروفسور پل ماتیو، از امپریال کالج دانشگاه لندن، به بی‌بی‌سی گفته است این یافته‌ها ممکن است انقلابی در مداوای بیماران مبتلا به غده سرطانی مغز ایجاد کند: «آنچه ما غالباً فراموش می‌کنیم این است که بدن، خود بهترین معالجات را برای سرطان فراهم می‌آورد.

سلول‌های مصونیت بدن ما، همان سلول‌هایی که برای جنگ با عفونت به ما کمک می‌کنند، مرتبا غده‌های ما را هم تحت نظر دارند. اگر بتوانیم این سلول‌ها را تحریک کنیم که به‌دنبال غده‌های سرطانی بگردند و مؤثرتر کار کنند در آن صورت به‌طور بالقوه می‌توانیم یک استراتژی کاملا جدید برای مداوای غده‌های سرطانی مغز پیدا کنیم.»

داروی مورد بحث، با استفاده از موادی که از تومور سرطانی خود بیمار به دست آمده ساخته می‌شود و نتایج اولیه نشان داده که 7 بیمار از 8 بیماری که تحت نظر قرار داشتند، بیش از مدت 6 ماه و نیمی‌که برای زنده ماندن آنها تخمین زده می‌شد، زنده مانده‌اند.

در تهیه این دارو از نوع مصنوعی پروتئینی که در اطراف 30 تا 35‌درصد تومورهای سرطانی دیده ‌شده، استفاده می‌شود تا به سیستم مصونیت بدن درباره وجود این پروتئین هشدار دهد و به آن حمله کند.محققان در حال آزمایش این روش روی بیماران مبتلا به سرطان پوست، کبد و روده بزرگ هم هستند. مدتی قبل هم پژوهشگران آمریکایی اعلام کردند با تزریق واکسن به 23‌بیمار مبتلا به گلیوبلاستوما مولتی‌فرم توانسته‌اند دست‌کم 18 ماه به طول عمر آنها بیفزایند.

محققان اظهار امیدواری می‌کنند در آینده این واکسن بتواند به بهبود نیمی‌ از بیماران مبتلا به تومور مغزی کمک کند. گلیوبلاستوما مولتی‌فرم بیشتر به افراد 40 تا 60‌ساله حمله می‌کند و یک چهارم تومورهای مغزی از این نوع هستند. پیش از این، ساخت واکسنی علیه ویروس پاپیلوما که زمینه‌ساز سرطان گردن رحم است، امیدهای تازه‌ای در مقابله با سرطان‌ها از طریق واکسن ایجاد کرده بود.

هر ساله بالغ بر 2میلیون نفر در جهان به سرطان با منشأ ویروسی مبتلا می‌شوند. تعداد انگشت‌شماری از ویروس‌ها مسبب این سرطان‌ها هستند و بنابراین سرمایه‌گذاری برای تهیه واکسن‌های جدید می‌تواند در مبارزه با این بیماری‌ها بسیار مؤثر باشد.

سرطان‌های گردن رحم، معده، کبد، سرطان نازوفارنژیال، غدد لنفاوی و لوسمی، از جمله سرطان‌هایی هستند که با عفونت ناشی از آلودگی به برخی ویروس‌ها مرتبط هستند.گروهی که در زمینه تهیه واکسن برای جلوگیری از ابتلا به ویروس‌های سرطان‌زا تحقیق می‌کنند، می‌گویند: درک ارتباط میان برخی ویروس‌ها با ابتلا به تعدادی از سرطان‌ها، در واقع شناسایی یکی از حلقه‌های زنجیره بیماری است و به‌دنبال آن حلقه‌های دیگر نیز کشف خواهد شد. همچنین با واکسیناسیون علیه ویروس می‌توان زنجیره ایجاد سرطان را شکست.

کد خبر 110046

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز