همشهری آنلاین: نتایج بررسی‌های دانشمندان کانادایی نشان می‌دهد که هر چند سنجاب‌های قرمز به خودخواهی معروف هستند اما حاضرند بچه سنجاب‌های یتیم فامیل را به فرزندخواندگی قبول کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سنجاب‌های قرمز به سبب بروز رفتارهای غیراجتماعی و خودخواهانه در ذخیره غذا اغلب به عنوان حیوانات همنوع دوست شناخته نمی شوند. با وجود این نتایج تازه ترین تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد که حتی این جوندگان نیز   می‌توانند در برخی موارد موجب شگفتی شوند.

تحقیقات زیست شناسان دانشگاه آلبرتا و دانشگاه مک گیل نشان می دهد که سنجاب‌های قرمز (Tamiasciurus hudsonicus) حیواناتی منزوی هستند که قلمرو خود را تنها در زمان جفت گیری و یا در زمانی که سنجابهای ماده مشغول بزرگ کردن بچه ها هستند با دیگران تقسیم می‌کنند.

این دانشمندان، رفتار جمعیت این سنجابها را در منطقه ای در کانادا بین سالهای 1989 تا 2008 تحت نظر قرار دادند و در این مدت تنها پنج مورد فرزندخواندگی (نوعی رفتار همنوع دوستی در حیوانات اجتماعی) را در این جوندگان مشاهده کردند که تمام این موارد در شرایط خاصی رخ داد.

این فرزندخواندگی ها تنها با مرگ مادر واقعی بچه سنجابها اتفاق افتاد. آن هم تنها زمانی که مادرخوانده در فاز شیردهی بود و تنها در صورتی که مادر از دست رفته بچه های یتیم از خویشاوندان نزدیک باشد.

براساس گزارش نیچر، در حقیقت این گونه می تواند تشخیص دهد که کدامیک از بچه ها از خویشاوندان خود و کدامیک از سایر خانواده ها هستند.

این دانشمندان در این خصوص اظهار داشتند: «در صورتی که مادر خوانده های بالقوه به یاد بیاورند که همسایه آنها یک سنجاب فامیل بوده است و همچنین تشخیص دهند که بچه‌های یتیمی که در مناطق اطراف قلمرو آنها پیدا شده اند در واقع بچه های همان فامیل‌شان هستند بنابراین آنها را به فرزندخواندگی قبول می کنند.»

 

کد خبر 109236

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز