گروه اجتماعی: از آنجا که تمام ایرانیان داخل کشور مجاز به شرکت در انتخابات خبرگان رهبری هستند، براساس برآوردها تعداد واجدین شرکت در این انتخابات 46میلیون و 539هزار و 42نفراست.

 اما از آنجا که انتخابات شورای شهر در بعضی شهرک‌‏ها و روستاها که جمعیت آنها کمتر از حد نصاب است، برگزار نمی‌‏شود بنابراین تعداد واجدین شرکت در این انتخابات حدود 43میلیون نفر برآورد شده است.

به گزارش همشهری سعید عبودی -معاون امور حقوقی و سجلی سازمان ثبت ‌‏احوال کشور- ضمن اعلام این مطلب گفت: به منظور توجیه و راهنمایی اعضای صندوق‌‏های اخذ رای نسبت به شناسایی شناسنامه‌‏های معتبر، دستورالعملی از سوی ثبت‌‏ احوال تهیه و در اختیار ستاد انتخابات کشور قرار گرفته است.

وی همچنین افزود: تعداد افرادی که امسال برای بار اول رای می‌دهند و در واقع رای اولی هستند 2میلیون و 400هزار نفر برآورد شده است که از این افراد چنانچه شناسنامه‌شان عکس‌دار هم  نباشد رای اخذ خواهد شد.

عبودی گفت: دستورالعملی برای شناسایی شناسنامه‌‏های معتبر و فاقد اعتبار تهیه و در اختیار ستاد انتخابات قرار گرفته تا با ابلاغ آن به اعضای صندوق‌‏های اخذ رای، امکان سوءاستفاده با شناسنامه‌‏های فاقد اعتبار رفع شود.

وی افزود: در انتخابات گذشته، دستورالعمل‌‏هایی از سوی ثبت ‌‏احوال برای شناسایی شناسنامه‌‏ها تدوین می‌‏شد اما دستورالعمل انتخابات آتی، از جامعیت و دقت بیشتری برخوردار است.

معاون امور حقوقی و سجلی سازمان ثبت ‌‏احوال کشور، خاطرنشان کرد:  ابلاغی حاوی مشخصات شناسنامه‌‏های جمهوری اسلامی ایران است و مواردی مانند مهر و مندرجات شناسنامه، باید در تشخیص اعتبار شناسنامه‌‏ها مورد توجه قرار گیرد.

وی در خصوص امکان سوءاستفاده از شناسنامه فوت‌‏شدگان یادآور شد: برای شرکت در انتخابات، شناسنامه باید حتماً در اختیار شخص رای‌دهنده باشد و مسئولان شعب اخذ رای با تطبیق مشخصات مندرج در شناسنامه و فرد شرکت‌کننده، به رای‌‏گیری اقدام کنند.

معاون امور حقوقی و سجلی سازمان ثبت‌‏احوال کشور، با اشاره به این‌‏که ارائه شناسنامه عکس‌‏دار برای شرکت در انتخابات الزامی نیست، افزود: در حال حاضر بیش از 96درصد واجدین شرکت در انتخابات، قطعاً شناسنامه عکس‌‏دار دارند.

وی گفت: کلیه متولدین 24آذرماه سال1370 و قبل از آن واجد شرایط شرکت در انتخابات هستند که باید با دردست‌داشتن اصل شناسنامه به صندوق‌‏های اخذ رای مراجعه کنند.

عبودی افزود: به منظور رفع موانع احتمالی ناشی از نداشتن شناسنامه برای شرکت در انتخابات، ثبت احوال تمامی امکانات خود را به کار گرفته تا با سرعت بیشتری برای افراد، شناسنامه صادر کرده و اقدامات سجلی افراد را انجام دهد.

کد خبر 10901

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز