گروه سیاسی: هرچند عده‌ای تلاش می‌کنند تا رقابت در شوراهای شهر و روستا را به میدانی سیاسی برای زد و بند و یا پلی برای رسیدن به گامهای بعدی تبدیل کنند،‌ اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که مردم علیرغم این تلاشها بر انتخاب شورای شهری غیر سیاسی با کارکردی اجتماعی و خدمتگزار تاکید دارند.

 اختصاص 7 اصل از اصول قانون اساسی به نحوه انتخاب،‌ حدود و ثغور اختیارات شوراها نشان از اهمیت این شوراها در سرنوشت مدیریت شهر و مسائل جاری و روزمره  مردم دارد. البته کارکرد کاملاً اجتماعی و خدمت رسان شوراها مشهود، قابل دسترس و تعریف است، هرچند عده‌ای تلاش می‌کنند آن را به کانونی برای جدال بر سر منافع سیاسی تبدیل کنند. سؤال اینجاست که متضرر اصلی این تلاشهای ناهمگون با وظایف و کارکرد شوراها چه کسی به جز مردم و در نهایت نظام اسلامی هستند. نمونه‌ای از تلاش به منظور سیاسی کردن شوراها، تجربه دور اول این مجموعه در شهر تهران است.  همزمان با دولت اصلاحات و با حضور افرادی از جریانات سیاسی دوم خرداد شورای‌اول شهر تهران با رنگ و بویی سیاسی شکل گرفت. این سیاست بازی اعضای شورای شهر اول تهران موجب شد تا منافع فردی و جناحی بر منافع شهری و ملی حاکم شود و در نتیحه کارآمدی این شورا از اساس زیر سؤال قرار بگیرد. بدیهی است این کشمکش‌ها سوای ایجاد دلسردی در میان عامه مردم نسبت به جریان خدمت رسانی و خیرخواهی که باید در عملکرد شوراها به وضوح دیده شود،‌ باعث کاهش مشارکت نسبی مردم خواهد شد، آنچه که تجربه انتخابات شورای شهر دوم و میزان مشارکت مردم در آن متأثر از فعالیت شورای اول آشکارا دیده شد. این تجربه در شورای دوم به درستی به کار بسته شد. اعضای دومین شورای شهر تهران با کنارگذاردن هرگونه فعالیت سیاسی، ‌رویکرد شورا را با جهت گیری عملیاتی خود تغییر داد. تلاش بر این قرار گرفت که انسجام شورا حفظ و مسئولیت‌پذیری اعضا در قبال میثاق وظایفشان افزایش یابد. با این نگاه بود که کارآیی و کارآمدی این شورا اثبات شد و مردم به عنوان شاهدانی صادق با اندک مقایسه‌ای بین دو شورای تهران، نگاه متفاوت شورای دوم را پذیرفتند.
امروز در آستانه سومین دوره انتخابات شورای شهر تهران، بازهم برخی جریانات سیاسی در تلاشند تا مرتکب همان  اشتباهی شوند که دوره اول را آسیب‌پذیر و ناکارآمد ساخت. ایجاد فضای رقابتی کاذب بر اساس جریانات و سلایق سیاسی آفت مورد اشاره است. هرچند تجارب گذشته نشان داده که مردم هوشیاری خود را در عرصه‌های مختلف نشان داده و خواهان حضور عناصری همرنگ با وظایف نهادهای منتخب شان هستند و بالتبع دعواهای سیاسی، آنان را از عرصه مشارکت دور می‌کند.‌ لکن برخی بدون توجه به خاستگاه مردم، سعی می‌کنند تا انتخابات شوراها را با معادلات و تعاملات سیاسی رقم بزنند. علاوه بر این تأکید رهبر معظم انقلاب بر توجه به تقویت روحیه خدمت رسانی در شوراها و پرهیز از ایجاد شائبه‌های سیاسی نظیر دخالت ارکان دولتی به عنوان نهادی سیاسی ،‌ ضرورت انکار ناپذیر حذف بازی و رقابت سیاسی را دوچندان می‌کند.
سایه  سیاست کم شود
رضا طلایی نیک نماینده جبهه اصول گرایی و کارآمدی گفت: باید سایه جریان‌های سیاسی را از سر شورای شهر کم کنیم.    وی با اشاره به کارکرد شوراها تأکید کرد :  باید شوراهای اسلامی شهر و روستا در زمینه‌های اجتماعی و مدیریتی کارایی بالایی داشته باشند. طلایی نیک عملکرد شورای اول شهر را نامناسب ارزیابی کرد و گفت: غلظت سایه انداختن اهداف سیاسی نتوانست مدیریت کارآمد را بر شهر مسلط کند و اما شورای دوم شهر  را در مسیر اصلی خود قرار داد،ولی در میانه راه، آنان نیز با دو قطبی شدن، مانع از اجرای برنامه‌های مدیریت شهری شدند و چالش درونی در آن به وجود آمد.
دولت و کمرنگی نقش مردم
جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی هم در بیانیه ای  تصریح کرد: حضور دولت در رقابتهای انتخاباتی آن هم با بار سنگین اجرایی، آن را از خدمت به ملت باز داشته و نتیجه‌ای جز کمرنگ نمودن نقش مردم و ضربه زدن به مردم سالاری دینی را در برنخواهد داشت.
کد خبر 10663

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز