همشهری آنلاین: یک سازمان پژوهشی سرطان وابسته به سازمان جهانی بهداشت می‌گوید سرطان ممکن است تا پایان سال 2030 سالانه جان 13.3 میلیون نفر را بگیرد که تقریبا دوبرابر 7.6 میلیون نفر مرگ و میر سالانه ناشی از این بیماری در سال 2008 است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه یک ابزار محاسباتی جدید به کار رفته بوسیله "سازمان بین‌المللی پژوهش درباره سرطان" (IARC) پیش‌بینی می‌کند که تا سال 2030 موارد جدید سرطان به 21.3 میلیون نفر افزایش خواهد یافت و حدود 13.3 میلیون نفر به علت این بیماری خواهند مرد.

این سازمان می‌گوید بار بیماری سرطان در حال جابه‌جایی از کشورهای ثروتمندتر به کشورهای فقیرتر است.

این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: "سرطان دیگر در جهان نه بیماری نادری است، و نه محدود به کشورهای با درآمد بالاست."

فردی برای، دانشمند مسئول بررسی 27 نوع سرطان می‌گوید  در سال 2008 56 درصد موارد جدید سرطان و 63 درصد از 7.6 میلیون نفر مرگ و میر ناشی از آن در کشورهای درحال توسعه رخ داده است.

آخرین داده‌ها بیانگر آن است که در سال 2008 سرطان شایع سرطان در جهان بوده است و در رده بعدی سرطان پستان و سرطان روده بزرگ قرار داشته‌اند.

بالاترین شمار موارد مرگبار سرطان در کشورهای با بیشترین جمعیت مانند چین، هند و آمریکا گزارش شده است. از لحاظ نسبت مرگ و میر ناشی از سرطان، کشورهای آمریکای شمالی، اروپای غربی و استرالیا بالاترین میزان‌ها را داشته‌اند.

 به گفته برای این میزان بالا ناشی از الگوهای مصرف در کشورهای ثروتمند پس از جنگ جهانی دوم مانند استعمال دخانیات است.

 اما به گفته کارشناسان مصرف دخانیات در کشورهای در حال توسعه هم رو به افزایش است، و انتظار می‌رود که میزان مرگ و میر ناشی از سرطان ریه در این کشورها در قرن 21 اوج بگیرد.

کد خبر 108823

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز