سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخست‌وزیر ترکیه اظهار داشت:‌ اسرائیلی‌ها انسانیت را زیر پا له کردند و از چارچوب انسانیت خارج شدند

به گزارش ایسنا، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در سخنرانی خود در پارلمان این کشور گفت: ارتش اسرائیل کشتی‌های حامل کمک‌های بشردوستانه و غیر نظامیان را هدف قرار داد. من بار دیگر تاکید می‌کنم حمله به کشتی‌ها و کشتار خونین کسانی که در این کشتی بودند خارج از چارچوب انسانیت است. اسرائیل با این حمله خود در واقع وجدان انسان‌ها را جریحه‌دار کرد. این اقدام صلح جهانی را هدف قرار داده است.

رجب طیب اردوغان گفت: ‌اسرائیل اصرار دارد که هم‌چنان ساکنان نوار غزه در گرسنگی به سر ببرند و برای رسیدن به مقاصد خود از هرگونه تجاوز مسلحانه دریغ نمی‌کند. اسرائیل با این تجاوز در واقع فلسفه سازمان ملل و صلح جهانی را هدف قرار داد، آنهم تجاوزی که قابل چشم پوشی نیست. این کشتی‌ها تنها حامل کمک‌های بشردوستانه بودند.

نخست‌وزیر ترکیه گفت: از همان ابتدا با مسئولان کشور و نمایندگان تماس‌هایی را برقرار کردم گام‌های لازم را برای انتقال زخمی‌ها به ترکیه برداشتیم. دو هواپیمای نظامی و هواپیمای غیرنظامی برای منتقل کردن زخمی شدگان ترکیه به منطقه رفته‌اند. وزارت امور خارجه، نیروهای مسلح و دیگر وزارتخانه‌ها اوضاع را از نزدیک دنبال می‌کنند. وزیر خارجه ترکیه با وزیر جنگ اسرائیل تماس‌هایی را برقرار کرد اکنون نیز به نیویورک سفر کرده است. ترکیه به علت حساسیتی که این مساله دارد شدیدا مساله را دنبال می‌کند. سفیر ترکیه از تل آویو فراخوانده شده است.

براساس گزارش شبکه خبری الجزیره، نخست وزیر ترکیه عنوان داشت:‌ سازمان کنفرانس اسلامی و اتحادیه عرب‌ نیز در این زمینه وارد عمل شوند. ‌ما اختیارات لازم و توان لازم را برای مداوای زخمی شدگان داریم و نیازی نداریم که اسرائیل بخواهد در جهت مداوای آنها برآید. اسرائیل باید تضمین کند که دیگر اشتباهاتش را تکرار نمی‌کند. اسرائیل باید فورا به این تحریم غیر انسانی پایان دهد. نباید در ارسال کمک‌های بشر دوستانه به ساکنان نوار غزه کوچکترین تقلبی صورت بگیرد.‌ اسرائیل با این کشتی‌های حامل افراد غیر نظامی و کمک‌های بشر دوستانه به گونه‌ای رفتار کرد که گویی این کشتی حامل تروریست‌ها و سلاح بود؛ این اقدام غیرقانونی است که آن را نمی‌پذیریم.

اردوغان تاکید کرد: ما می‌دانیم جنگ و صلح قوانین خاص خود را دارد. در طول جنگ نباید به پیران، ‌زنان‌، کودکان و شخصیت‌های غیر نظامی حمله شود. باید در زمینه ارسال کمک‌های بشر دوستانه نیز براساس قوانین بین‌المللی عمل کرد. کسانی که حامل این کمک‌ها بودند از چارچوب قوانین بین‌المللی تجاوز نکرده‌ بودند. اسرائیلی‌ها با دستگیری فعالانی که در این کشتی‌ها حضور داشتند در واقع انسانیت را زیر پا گذاشتند و از چارچوب انسانیت خارج شدند و با این موضع غیر منطقی صلح جهانی را به خطر انداختند. اسرائیل به کشتی‌هایی که حامل غیر نظامیانی از 30 کشور حمله کرد و این موضع غیر قابل قبول است.

نخست وزیر ترکیه تاکید کرد: ‌اسرائیل باید بداند قادر به توجیه خون‌های ریخته شده در دریای مدیترانه نیست. همان قدر که در راستای تحقق صلح و امنیت تلاش می‌کنیم و از طرفداران صلح حمایت می‌کنیم به همان اندازه با دشمنانمان جدی برخورد می‌کنیم و موضع‌گیری شدیدی اتخاذ می‌کنیم. ترکیه هرگز به اسرائیل اجازه نمی‌دهد که هرچه می‌خواهد انجام دهد و هیچ کس نباید صبر ترکیه را آزمایش کند، دشمنی ترکیه به همان اندازه خصمانه است که دوستی ما ارزشمند است. از دست دادن دوستی ترکیه نیز بهایی دارد. اسرائیل باید به خاطر اقداماتش مجازات شود.

نخست وزیر ترکیه افزود: ‌مساله پیش آمده تنها میان ترکیه و اسرائیل نیست بلکه مساله مربوط به قوانین بین‌المللی و مساله صلح جهانی است. ما همواره برقراری صلح در منطقه را تاکید کرده‌ایم. در راستای میانجی‌گری میان ترکیه و سوریه تلاش نمودیم و در ترغیب لبنان به برقراری صلح با اسرائیل اقداماتی داشتیم. اما تجاوزات اسرائیل هیچ گونه کمکی به این مساله نکرده است. اسرائیل باید دست از این مواضع تند بردارد. جامعه جهانی باید به اسرائیل بگوید کافی است. باید به اسرائیل بگوید که دست از جنایت‌هایش بردارد. شورای امنیت تنها نباید به صدور قطعنامه اکتفا کند. چون چندین مورد از این قطعنامه‌ها صادر شده است که اسرائیل آن را به رسمیت نمی‌شناسد، باید فراتر از صدور قطعنامه عمل کند.

اردوغان عنوان داشت: من چند لحظه پیش با بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل تماس تلفنی داشتم و با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نیز تماس تلفنی برقرار خواهم کرد تا در باره این مسائل رایزنی کنم. روز گذشته نیز با صدراعظم آلمان، نخست وزیر انگلیس رایزنی داشتم امروز با نخست وزیر انگلیس تماس برقرار خواهم کرد.

اردوغان عنوان داشت: ‌جامعه جهانی در برابر نقض‌های اسرائیل و زیر پا گذاشتن قطعنامه‌های بین‌المللی که یکی از پس از دیگری صورت می‌گیرد فورا وارد عمل شوند.

نخست وزیر ترکیه خطاب به ملت اسرائیل گفت:‌ ما همواره با یهودی سازی مبارزه کردیم و خواهان زندگی اسرائیلی‌ها در یک فضای پرامنیت و صلح هستیم اما به اعتقاد من اسرائیلی‌ها باید بدانند که سیاست خشونتی که مسئولان اسرائیل دنبال می‌کنند منافع اسرائیل را از بین می‌برد و ثبات و امنیت اسرائیلی‌ها را به خطر می‌اندازد. دولت شما با اقدامات ترویستی و اقدام دزدی دریایی که دوشنبه صورت داد و از طریق تروریسم دولتی قبل از هر چیز و قبل از هرکسی وجهه اسرائیل و ملت اسرائیل را خدشه دار می‌کند و اسرائیل را با خطر روبه‌رو می‌کند.

نخست وزیر ترکیه تاکید کرد: آنها گفته‌اند اعضای کادر این کشتی آزاد شده‌اند اما ما می‌دانیم که دروغ است و ما از سیل دروغ‌های اسرائیل خسته شده‌ایم. براساس چه چارچوبی اسرائیل دست زخمی شده‌ها را می‌بندد و اجازه مداوای آنها را نمی‌دهد؟ ترکیه از تمامی امکانات خود براساس قوانین بین‌المللی استفاده خواهد کرد و به افشای این جنایت‌ها خواهد پرداخت. اسرائیل عادت کرده است که دست به جنایت بزند این مساله را در جنگ نوار غزه در استفاده از بمب‌های فسفر سفید و هدف قرار دادن سازمان‌های غیر نظامی شاهد بودیم. اینها همه بیانگر جنایت اسرائیل است.

نخست وزیر ترکیه در ادامه خاطرنشان کرد: ما هرگز به ساکنان نوار غزه پشت نخواهیم کرد و هرگز چشم خود را بر روی آنچه که بر آنها رخ می‌دهد نخواهیم بست. ما به علت اینکه شهروندانمان نیز در این کشتی‌ها حضور داشتند این مساله را دنبال خواهیم کرد و به اعتقاد ما این کشتی‌ها که کشتی‌های محبت و دوستی بودند از تمامی موانع خواهند گذشت.

اردوغان گفت: ‌شما هر چقدر که به نقض قوانین بین‌المللی دامن بزنید و در جهت تروریسم و مخالفت با قوانین بین‌المللی تلاش بکنید ما همان قدر به حمایت حقوق ملت‌های مظلوم و در راستای تحقق صلح و عدالت تلاش خواهیم کرد.

وی در پایان شفای عاجل را برای زخمی شدگان خواستار شد.

کد خبر 108796

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز