شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۸
۰ نفر

ترجمه سید محسن ساری : «حضور مشهود ترکیه یکی از دلایل مکر تاریخ است». عبارت یاد شده خلاصه سخنرانی‌هایی بود که در همایش برگزار شده توسط شبکه الجزیره در روزهای اخیر مطرح شد.

من هم به این موضوع باور دارم. همه نشانه‌ها حاکی از آن هستند که تاریخ در جهت معینی حرکت می‌کند و جهان عرب به‌نظر می‌رسد که همچون شکاری آماده دریده شدن است، منتها ظهور ناگهانی ترکیه ورق را برگردانده و حساب‌ها و سناریوها را به هم ریخته است.اتحاد شوروی سابق از هم فروپاشید و عرب‌ها بدون یاور باقی ماندند، ایالات متحده آمریکا در افغانستان و عراق در بحران‌های داخلی گرفتار شده است، مصر از صحنه کشورهای عرب خارج شده، نظام از هم فروپاشیده و کشورهای عربی به 2اردوگاه میانه‌رو و جبهه مقاومت تقسیم شده‌اند.

اولویت‌های ماجرای فلسطین نادیده گرفته شده و به عاملی تبدیل شده که همه خواستار رها شدن از پیامدهای آن هستند. تشکیلات خودگردان فلسطین نیز از تحرک بازمانده و به جای اینکه نقطه اتکایش ملت فلسطین و تأیید کشورهای عربی باشد به ایالات متحده آمریکا و اسرائیل متکی شده است.موضوع به همین جا ختم نشده است و متأسفانه دامن برخی از ارزش‌ها را نیز گرفته و مقاومت، از سوی برخی نظام‌ها امری سبک و از سوی برخی دیگر تروریسم تلقی شده است.

عادی‌سازی‌ روابط با اسرائیل مورد توجه برخی و مخالفت برخی دیگر قرار گرفته و پیروی از ایالات متحده آمریکا مورد رضایت قرار گرفته و پایگاه‌های نظامی بیگانگان دیگر امری زشت و گناهی غیرقابل بخشش محسوب نمی‌شود و کم توجهی به امت ملی عرب به امری مقبول تبدیل شده است. در چنین فضایی حزب عدالت و توسعه در ترکیه رخ نمود و رهبری این حزب در سال2003 با اکثریتی مشهود دولت را تشکیل داد و همگان در عزم رهبران جدید برای ایفای نقشی فعال در منطقه آگاه شدند.

4عامل زیر اهمیت نقش ترکیه را به‌شدت تقویت کرد:

1- دولت ترکیه با استناد به اکثریت مردمی که در صحنه ترکیه کمتر دیده شده
 به قدرت رسید و همین امر دولت را تشویق کرد که با اطمینان و اتحاد و اتکا به حمایت مردمی، تحرک خود را آغاز کند.

2- الگویی که حزب عدالت و توسعه با پیشینه اسلامی‌‌اش ارائه کرد، مورد قبول مردم قرار گرفت. طبق این الگو، دولت مردم را وعظ و ارشاد نکرد و مورد خطاب قرار نداد بلکه طرح خود را با پشتکاری عظیم مطرح ساخت و تلاش کرد که نیازهای مردم را برآورده سازد و تمرکز اصلی برتحقق دستاوردهای اقتصادی بود.

3- حزب عدالت و توسعه با اقدام‌های مناسب خویش، معادله تعارض میان اسلام و دمکراسی را ساقط کرد. این حزب انتخابات شهرداری و قانونگذاری را با تسلیم شدن به قواعد بازی دمکراسی به انجام رساند.

4- حزب عدالت و توسعه در عین حال که به طرف محیط عربی و اسلامی سمت و سو می‌گرفت در تمایل خود برای پیوستن به اتحادیه اروپا افراط نکرد. این حزب ابتدا برای ورود به صحنه‌های عربی به همکاری‌های اقتصادی همت گماشت و با 4کشور عربی (سوریه، اردن، لبنان و لیبی) روادید را لغو کرد و پس از آن طولی نکشید که با قدرتمندی در صحنه‌های مختلف سیاسی حضور یافت.

دمکراسی همان بود که به حزب عدالت این امکان را داد که طرح و برنامه سیاسی خود را توسعه دهد و این حزب از طریق همین دمکراسی ابتدا در انتخابات شهرداری و پس از آن در انتخابات پارلمان و نهایتاً انتخابات ریاست‌جمهوری به پیروزی رسید.

حزب عدالت و توسعه با حضور عبدالله گل در ریاست‌جمهوری و رجب طیب اردوغان در نخست‌وزیری توانست بیانگر احساسات و خشم مردم ترکیه خصوصاً در موضوع فلسطین شود و اردوغان به یکی از بهترین سخنگویان و مدافعان فلسطینی‌ها تبدیل شد.در نهایت باید گفت زمانی که دمکراسی به‌طورجدی مورد قبول قرار گیرد و به عنصری فعال در باطل ساختن سناریوها و برنامه‌های طراحی شده در خارج تبدیل شود موجب می‌شود که جامعه در ساختن تاریخ سهیم شده و تماشاگر باقی نماند.

فهمی هویدی

کد خبر 109478

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز