همشهری آنلاین: چهار کشور سوریه، ترکیه، لبنان و اردن اخیراً مذاکراتی را برای امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد انجام داده اند و به زودی "پیمان تجارت آزاد چهارجانبه" را منعقد خواهند کرد.

چهار کشور خاورمیانه

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان توسعه تجارت ایران، هدف اصلی "پیمان تجارت آزاد چهارجانبه" حذف موانع تجاری (به ویژه برای شرکتهای کوچک و متوسط) است و مسلما این پیمان در افزایش حجم مبادلات و سرمایه‌گذاریهای مشترک این کشورها در قلمرو یکدیگرنقش اساسی ایفا می کند.

چهار وزیر اقتصاد و بازرگانی کشورهای مذکور در اجلاس اخیرخود تصمیم گرفتند با ایجاد کمیته ویژه‌ای، "نقشه راه" همکاری‌های آتی کشورهای متبوع خود را ترسیم نمایندکه در این راستا نخستین جلسه کمیته مزبور در ماه جاری در اَمّان (پایتخت اردن) و دومین جلسه آن دی ماه امسال در دمشق تشکیل خواهد شد.

علاوه برآن چهارکشور سوریه، ترکیه، لبنان و اردن آمادگی آن را دارند که به صورت "عضو وابسته" جامعه اروپا درآیند و برای صدور محصولات خود به این بازار از امتیازات ویژه‌ای برخوردار شوند.

این کشورها مصمم هستند که فضای مطلوب و مناسبی برای افزایش حجم مبادلات با یکدیگر و متنوع‌سازی سرمایه‌گذاری از طریق ایجاد زیرساختهای نوین و منطبق با استانداردهای بین‌المللی فراهم نمایند.

حذف کلیه موانع تعرفه‌‌ای و غیرتعرفه‌ای و ایجاد فضای مناسبی برای سرمایه‌گذاریهای مشترک و تجارت آزاد شرط اولیه تأسیس منطقه تجاری آزاد مورد نظر است که بتواند نیازهای 105 میلیون‌نفر مصرف‌کننده را که در چنین محدوده جغرافیایی به سر می‌برند، تأمین کند.

تولید ناخالص داخلی چهار کشور ایجادکننده این منطقه آزاد تجاری در سال 2009 بالغ بر 723 میلیارد دلار و واردات و صادرات آنها به ترتیب 176 و 131 میلیارد دلار بوده است.

اخیرا وزیر اقتصاد سوریه در دیدار با همتای ترک خود گفته بود سوریه و کشورهای عرب همجوار آن یک بازار 300 میلیارد دلاری هستند و تشکیل یک منطقه آزاد تجارت می‌تواند مزایای بی‌شماری برای سوریه داشته باشد و کالاهای سه کشور دیگر (ترکیه، لبنان و اردن) را به سایر کشورهای عربی - از طریق خاک سوریه - انتقال دهد.

سه سال قبل حجم تجارت بین سوریه و ترکیه تنها 795 میلیون دلار بود، درحالیکه حجم تجارت خارجی در سال 2009 به 8/1 میلیارد دلار ارتقاء یافته است.

ترکیه به علت بی‌اعتنایی اتحادیه اروپا به اهمیت عضویت این کشور که بیش از چهار دهه است مسکوت گذاشته شده و سیاست نگرش به "شرق" را در پیش گرفته و به شدت کوشش می‌کند روابط تجاری و اقتصادی خود را با کشورهای خاورمیانه و قاره آفریقا گسترش دهد.

کد خبر 115377
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز