جمعه ۹ مهر ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: نعمان کورتولموش، رهبر حزب اسلامگرای سعادت ترکیه روز جمعه گفت: وی و هوادارانش به طور دسته جمعی از این حزب استعفا کردند و این حزب دچار انشعاب شد.

حزب سعادت ترکیه

به گزارش ایرنا از آنکارا، در پی بروز شکاف و دو دستگی بین جناح های نوگرا و سنت گرا در حزب سعادت و تسلیم مدیریت این حزب به قیم، ' نعمان کورتولموش' روز جمعه در یک کنفرانس خبری در آنکارا استعفای خود و هوادارانش از این حزب را اعلام کرد.

کورتولموش گفت: با توطئه های سیاسی و با حکم دادگاه از روند رو به رشد و افزایش گرایشات مردم ترکیه به این حزب جلوگیری شده است.

وی به هواداران خود گفت: این پایان راه نیست و با یک حرکت سیاسی جدید به راه خود ادامه خواهند داد.

هفته گذشته در پی بروز شکاف در داخل حزب سعادت و مراجعه جناح سنت گرا در این حزب به مراجع قضایی و شکایت از چگونگی برگزاری کنگره عمومی، یک دادگاه ترکیه مدیریت این حزب را به قیم واگذار کرده بود.

بر پایه این حکم ،قرار بود سه قیم تعیین شده زمینه برگزاری کنگره جدیدی را برای انتخاب رهبر حزب فراهم آورند.

در چهارمین کنگره فوق العاده حزب سعادت که تیر ماه گذشته برگزار شد، هواداران 'نجم الدین اربکان' که از آنان به عنوان جناح سنت گرا یاد می شود با هواداران 'نعمان کورتولموش' که به عنوان جناح 'نوگرا'' شناخته می شوند، به علت حذف نام پسر و دختر اربکان از فهرست کادر رهبری حزب درگیر شدند.

اختلافات بین دو جناح روز به روز تشدید شد و کار به دادگاه کشید.

کنگره بزرگ حزب سعادت ترکیه که در واقع یکی از جناح های میراث دار گرایش تفکر ملی و حزب منحله اسلامگرای رفاه می باشد، تیر ماه گذشته در شرایط بسیار متشنجی برگزار شد.

پایه گذار تفکر ملی در ترکیه 'نجم الدین اربکان' سیاستمدار کهنه کار ترکیه و نخست وزیر پیشین این کشور است.

حزب رفاه که در سال 1997 میلادی منحل شد، بزرگترین تشکل سیاسی بود که این تفکر را نمایندگی می کرد و از بقایای آن حزب حاکم فعلی عدالت و توسعه (آک) و حزب سعادت متولد شد.

کنگره عمومی حزب سعادت صحنه درگیری بین سنت گرایان و نوگرایان در درون این حزب شد و طرفداران اربکان هم به نتایج انتخابات در کادر رهبری حزب اعتراض کرده و خواهان برگزاری کنگره فوق العاده برای برگزاری مجدد انتخابات شدند.

در این کنگره 'نعمان کورتولموش' رهبر این حزب به عنوان تنها نامزد رهبری دوباره به رهبری حزب برگزیده شده بود.

در انتخابات اعضای کمیته مرکزی حزب که با حضور اربکان رهبر معنوی حزب سعادت برگزار شد، تنظیم فهرستی از سوی ریش سفیدان حزب که بیش از 40 سال به همراه اربکان بودند موجب بروز شکاف و درگیری سیاسی بین هواداران کورتولموش و اربکان شد.

این دومین حرکت جناح نوگرا در حرکت سیاسی اربکان موسوم به 'تفکر ملی' (ملی گوروش) علیه رهبر این حرکت است که 50 سال عمر خود را صرف به قدرت رساندن احزاب اسلامگرا در ترکیه کرده است.

پیشتر نیز زمانی که اربکان رهبر حزب رفاه بود، 'عبدالله گل' رییس جمهوری فعلی و 'رجب طیب اردوغان' نخست وزیر کنونی ترکیه با تشکیل جناح 'نوگرا' در داخل حزب رفاه از این حزب جدا شده و حزب 'عدالت و توسعه' حزب حاکم فعلی را تشکیل دادند.

به این ترتیب به نظر می رسد روند تحولات احزاب در داخل ترکیه که با انحلال حزب 'جامعه حرکت دمکراتیک' آغاز شد و با تغییر رهبری در حزب جمهوریخواه خلق به عنوان بزرگترین حزب مخالف ادامه یافت، اینک با انشعاب در داخل حزب سعادت وارد مرحله جدی تری شده است.

ترکیه از سال 2000 میلادی وارد یک دوره سیاسی جدیدی شده است که با گذشته خود به محاسبه نشسته و ارزش های گذشته را مورد محاکمه قرار داده و در روند تصفیه سیاستمداران پیش از سال 2000 میلادی زمینه جدیدی را در سیاست های داخلی و خارجی خود فراهم می کند.

در این راستا طی هشت سال گذشته شمار زیادی از ژنرال ها ، سیاستمداران و نویسندگان و در واقع نخبگان حاکم بر ترکیه در پیش از سال 2000 میلادی دستگیر، بازداشت، محاکمه و زندانی شدند.

دولت ترکیه در روند تحول و اصلاحات به تدوین قانون اساسی جدید تصمیم گرفته و نقش ترکیه در صحنه سیاسی داخلی و خارجی ترکیه در آینده بسیار متفاوت از گذشته خواهد بود.

کد خبر 117330
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز