سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان آمریکایی می گویند واکسنی ساخته اند که از سرطان پستان در موش های آزمایشگاهی جلوگیری کرده است.

این محققان که یافته هایشان در نشریه نیچر مدیسن (Nature Medicine)، منتشر شده است، اکنون در صددند این واکسن را روی انسان آزمایش کنند.

اما آنها هشدار داده اند ممکن است چند سال طول بکشد تا این واکسن به طور گسترده عرضه شود.

به گزارش BBC متخصصان ایمنی شناسی، که چند سال است این تحقیق را هدایت کرده اند، می گویند این واکسن پروتئینی را هدف قرار می دهد که در اکثر تومورهای پستان یافت می شود.

وینسنت توهی، از اعضای این گروه تحقیقاتی در این زمینه می گوید: «ما باور داریم که این واکسن در آینده از سرطان پستان در زنان بزرگسال جلوگیری خواهد کرد همانطور که سایر واکسن ها از ابتلای کودکان به بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کنند.»

وی می افزاید: «اگر آزمایش این واکسن در انسان ها نیز موفق باشد، دنیای پزشکی دستاوردی بسیار بزرگ داشته است. ما می توانیم خطر ابتلا به سرطان پستان را حذف کنیم.»

چالشی منحصر به فرد

در این تحقیق، موش هایی که به لحاظ ژنتیکی مستعد ابتلا به سرطان پستان بودند، واکسینه شدند. واکسنی که به نیمی از آنها داده شد حاوی «آ-لاکتالبومین» بود اما واکسن نیمی دیگر این آنتی ژن را نداشت.

هیچ کدام از موش هایی که واکسن حاوی «آ-لاکتالبومین» دریافت کردند به سرطان پستان مبتلا نشدند در حالی که سایر موش ها به این بیماری مبتلا شدند.

کیتلین پلفرامن، از سازمان خیریه «کشفیات در باره سرطان پستان»، می گوید: نتیجه این تحقیق ممکن است در آینده تاثیرات مهمی بر جلوگیری از سرطان پستان داشته باشد. اما این تحقیق در مراحل اولیه است و ما مشتاقانه در انتظاریم که نتیجه آزمایش های بالینی بزرگ را ببینیم و این که آیا این واکسن برای انسان نیز موثر و بی خطر است یا نه.
به گفته خانم پلفرامن، در حال حاضر زنان می توانند گام هایی برای کاهش خطر سرطان پستان بردارند: کم کردن مصرف مشروبات الکلی، داشتن وزن متعادل و ورزش کردن از جمله این گام هاست.

چنانچه نتایج استفاده از این واکسن در انسان مثبت ارزیابی شود، جان هزاران زن در سراسر جهان که سالانه در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان هستند، حفظ خواهد شد، اما تا آن زمان راهی طولانی در پیش است. چنانچه پرفسور رابرت هوکینز، متخصص درمان سرطان در بریتانیا می گوید: سال ها طول خواهد کشید تا بتوانیم این واکسن را از جنبه های مختلف مورد آزمایش قرار دهیم و مطمئن شویم برای جلوگیری از سرطان در زنان، موثر و بی خطر است.

کد خبر 108771

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز