مدیرکل غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: اکنون بحث آلوده بودن 8 نوع برنج وارداتی به فلز سرب از سوی مجلس مطرح شده است

 که بدون حضور نمایندگان وزارت بهداشت و سایر سازمان‌ها آزمایش شده؛ این در حالی است که حتی در نحوه آزمایش و نمونه‌برداری از 4 سازمان مربوطه نماینده‌ای حضور نداشته است. به گزارش ایلنا، هدایت حسینی در نشست خبری روند نظارت بر محصولات غذایی و آشامیدنی وارداتی را تشریح کرد و گفت:‌ هنگامی که مواد‌غذایی وارد کشور می‌شود، مستندات آن برحسب قانون کنترل می‌گردد.

حسینی با تاکید بر رعایت استاندارد ملی براساس مستندات قانونی گفت: از سال‌86 سه فاکتور جدید مبنی بر آزمایش فلزات سنگین مانند سرب و آرسنیک و همچنین کنترل میکروبی در برنج‌ها افزوده شد. 

وی در رابطه با اختلاف‌نظر در مورد آلوده بودن برنج‌های وارداتی افزود: اعداد و ارقام متفاوت اعلام شده است به همین دلیل باید مبنای کار علمی‌تر و فنی‌تر شود. آلودگی برنج‌ها به آرسنیک هم‌اکنون تبدیل به آلودگی به سرب شده است و زمانی می‌گفتند آرسنیک در 13 نوع برنج و یا 5 نوع وجود دارد. این تغییرات نشان می‌دهد باید بررسی دقیق‌تر شود.

مدیرکل غذا و داروی وزارت بهداشت درخصوص نتیجه آزمایش روی 8 نوع برنج آلوده که از سوی مجلس اعلام شده، گفت: در این آزمایش‌ها تفاوت‌های فاحشی در 3 نوبت آزمایش روی یک نوع برنج دیده شده است؛ به‌عنوان مثال نمونه‌ای در آزمایش اول 13، آزمایش دوم 68 و در آزمایش سوم 102 ppb آلوده بوده است و نتیجه همان نمونه در نوبت دیگری متفاوت است درحالی‌که در همان آزمایشگاه نمونه‌گیری انجام شده است.

رستگار، مدیرکل آزمایشگاه کنترل کیفی وزارت بهداشت نیز اعلام کرد: عددهای گفته شده از سوی مجلس بسیار با هم متفاوت است. نمونه‌های قبلی که توسط آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت آزمایش شد، مشکلی نداشته است؛

چراکه با 2 روش کاملا مطمئن و با حضور نمایندگان از سازمان‌های مرتبط انجام شده است و تغییراتی میان داده‌ها وجود نداشته است اما با این تغییرات نمی‌توانیم به مردم به صراحت بگوییم برنج‌ها آلوده هستند یا خیر.

وی افزود: از جنبه‌های علمی، این موضوع قابل بحث است؛ چراکه در هنگام نمونه‌برداری و آزمایش نماینده وزارت بهداشت حضور نداشته است و این در حالی است که دقت و استحکام در داده‌های آزمایشگاهی بسیار اهمیت دارد.

کد خبر 108715

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز