گروه دانش و سلامت: در تازه‌ترین اظهار نظر در باره برنج‌های آلوده یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت:

یا باید مصرف برنج‌های آلوده وارداتی کم شود یا اینکه چون میزان مصرف برنج در کشور بالاست این برنج‌های آلوده را می‌توان با برنج‌های دیگر مخلوط کرد.

این در حالی است که احمد شیبانی معاون غذا و داروی وزارت بهداشت که چندی پیش از سوی وزیر بهداشت وعده داده شده بود ایشان گزارشی در باره وضعیت برنج‌های آلوده ارائه خواهد داد، در نشستی خبری اعلام کرد: آلوده بودن برنج‌های وارداتی را نه تأیید و نه رد می‌کنم؛ چرا که احتیاج به بررسی بیشتر دارد. چنانچه 8نمونه آلوده را مجلس در اختیار ما بگذارد یک بار دیگر آنها را آزمایش می‌کنیم.

نشست خبری معاون وزیر بهداشت

پس از اعلام آلوده بودن 8نوع برنج وارداتی و معرفی اسامی آنها از سوی مجلس شورای اسلامی، وزارت بهداشت در نشستی خبری اعلام کرد که این 8 نوع برنج بدون وجود ناظر از سوی این وزارتخانه آزمایش شده است و به همین دلیل آلودگی این برنج‌ها هنوز به اثبات نرسیده است.

به گزارش ایلنا، احمد شیبانی معاون غذا و داروی وزارت بهداشت افزود: در مورد این 8 نمونه برنج وارداتی نمی‌توانیم به صراحت بگوییم که آلوده هستند؛ در این خصوص بحث شخصی ندارم بلکه تخصصی است و تفاوت اعلام شده به‌دلیل وجود روش‌های مختلف آزمایشگاهی و نمونه‌برداری‌های گوناگون است.

وی ادامه داد: در گذشته 70نمونه برنج وارداتی، آلوده به سم آرسنیک اعلام شد اما بعد از آن به 13نوع و هم‌اکنون به 8نوع برنج آلوده تنزل یافته است؛ به‌نظر می‌رسد روش‌های متفاوت، اختلاف‌نظر را ایجاد کرده است.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: اگر برنج‌ها آلوده باشند ما مسئول هستیم و نمی‌خواهیم در این ارتباط سیاسی‌کاری کنیم. ما هم خانواده داریم که از این برنج‌ها استفاده می‌کنند. این یک مسئله اخلاقی است و قبل از ورود من به مجموعه وزارت بهداشت آلوده بودن برنج‌ها مطرح شده و از سوی من پیگیری می‌شود.

شیبانی افزود: ابتدا آلوده بودن به سم آرسنیک را مطرح کردند و رقمی تعیین شد که تاکنون نیز کنترل دقیقی از این وضع در کشور دنبال نمی‌شده است. در حال حاضر اگر متوجه شویم که محصول آلوده است جلوی آن می‌ایستیم و پشت‌مان به جایی گرم نیست. اختلاف‌نظر وجود دارد و چیزی پشت پرده وجود ندارد.

وی گفت: بحث من رد نظر مجلس مبنی بر آلوده بودن برنج‌ها نیست اما بحث تخصصی است و آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی هنوز برایشان ثابت نشده که این برنج‌ها قابل مصرف نیست؛ ممکن است در آینده بگوییم آلوده هستند اما این قضیه هنوز به اثبات نرسیده است.

تعداد برنج‌های آلوده وارداتی، بین8 تا 10 نوع

سید اکبر رنجبرزاده، عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با ایلنا در رابطه با آخرین اعلام وضعیت برنج‌های آلوده وارداتی در مجلس افزود: این موضوع در کمیسیون بررسی شده و نماینده وزارت بهداشت، رئیس مؤسسه استاندارد و نماینده کمیسیون بهداشت مجلس با ارزیابی‌هایی که انجام داده‌اند مشخص شده که چند نوع از برنج‌ها دارای میزان آرسنیک و فلزاتی بوده‌اند که بیش از حد استاندارد تعریف‌شده در وزارت بهداشت است. 

وی ادامه داد: بنابراین قرار شده نظارت بیشتری بر مبادی ورودی کشور برای آن دسته از برنج‌هایی که استاندارد وزارت بهداشت را ندارند ایجاد و همچنین تغییراتی در حد متعارف برای برنج‌های جدید تعیین شود.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس تعداد برنج‌های آلوده وارداتی را بین8 تا 10 نوع عنوان کرد و گفت: این تعداد از میان 60نوع برنج وارداتی آزمایش شده است که فلزات بالا و سم آرسنیک را داشته‌اند. رنجبرزاده اضافه کرد: به‌دلیل میزان مصرف بالای برنج در کشور اثراتی که سم موجود در این برنج‌ها می‌گذارد نیز به‌مراتب بیشتر می‌شود؛ بنابراین باید مصرف برنج را تا حدودی کاهش داد.

وی در رابطه با اینکه هم‌اکنون این برنج‌ها در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود، گفت: توصیه بهداشتی خاصی برای مصرف‌کنندگان نداریم و شاید پلمب شدن انبارهای برنج کار سختی باشد بنابراین باید تدبیری اندیشیده شود که برنج‌های دیگری وارد کشور شود یا با انواع برنج‌های سالم مخلوط شوند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس عنوان کرد: به هر حال به‌نظر می‌رسد بهترین روش در حال حاضر این است که مصرف‌کنندگان تا حدودی مصرف اینگونه برنج‌ها را در برنامه روزانه خود کاهش دهند

کد خبر 108603

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز