دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۴
۰ نفر

مترجم محمد کرباسی: جورج میچل، فرستاده ویژه باراک اوباما بار دیگر راهی سرزمین‌های اشغالی شده است تا تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی را برای مذاکرات غیرمستقیم قانع کند.

در سفر قبلـی میچل،‌دولت خــودگـردان و رژیم صهیونیستی موافقت خود را با از سرگیری مذاکرات به صورت غیر مستقیم، اعلام کردند.

اتحادیه عرب نیز  در اجلاس خود با چراغ سبز آمریکا مهلت 4 ماهه‌ای را برای این مذاکرات غیر مستقیم مشخص کردند . وزرای خارجه کشورهای عرب گفته‌اند که اگر در این مدت زمان مذاکرات به نتیجه نرسد به شورای امنیت متوسل خواهند شد.

در سال‌های گذشته رسیدن به این توافق‌ها توسط دولت واشنگتن به‌عنوان یک موفقیت بزرگ تلقی می‌شد و رسانه‌های آمریکا تا مدت‌ها عکس‌های دسته جمعی آن را منتشر می‌کردند اما مقام‌های واشنگتن این بار بر خلاف روال عادی همه چیز را بدون جنجال و تشریفات پیش می‌برند. این مسئله نشان می‌دهد که خود آمریکایی‌ها هم چندان امیدی به موفقیت این مذاکرات ندارند.

توافق‌ها و دست دادن‌های مقام‌های فلسطینی و رژیم صهیونیستی در مقابل دوربین‌های خبرنگاران همراه با رئیس‌جمهوری آمریکا در تمامی سال‌های گذشته بی‌نتیجه بوده است. هر چند سازمان آزادیبخش فلسطین و جنبش فتح در نشستی مشترک موافقت خود را با آغاز مذاکرات غیرمستقیم با سران رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند اما دولت اوباما اکنون می‌داند با وجود اختلاف‌های گسترده این مذاکرات غیرمستقیم به هیچ توافقی نخواهد رسید.

کابینه کنونی رژیم صهیونیستی و متحدان نتانیاهو را افراد افراط‌گرایی تشکیل داده‌اند که یک توافق صلح را حتی با حداقل خواسته‌های فلسطینی‌ها به راحتی نخواهند پذیرفت. این رژیم افراط‌گرا آنقدر بر طبل ادامه شهرک‌سازی‌ها کوبیده است که اکنون دیگر حتی با نیروهای نظامی نمی‌تواند شهرک‌های خود را تخلیه کند. واقعیت این است که رژیم صهیونیستی به جای رسیدن به یک توافق نهایی ترجیح می‌دهد با برطرف کردن اختلاف‌های خود با واشنگتن شرایط فعلی را حفظ کند.

اسرائیل به‌دنبال توافق برای در نظر گرفتن مرزهای موقت برای کشور فلسطین است تا بتواند مناطقی را که اکنون در بیت‌المقدس و کرانه باختری در اختیار دارد همچنان کنترل کند. این در حالی است که فلسطینی‌ها مرزهای موقت را یک تله از سوی رژیم صهیونیستی می‌دانند که باعث می‌شود اولویت مسئله خاورمیانه از فعالیت‌های دیپلماتیک جامعه جهانی خارج شود. فلسطینی‌ها اکنون می‌دانند که بنیامین نتانیاهو به هیچ کدام از شرایط و قواعد راه‌حل 2 کشور پایبند نیست؛ شرایطی که نخست‌وزیرهای پیشین رژیم صهیونیستی حداقل در ظاهر آنها را می‌پذیرفتند.

براساس این شرایط کشور مستقل فلسطین باید در مرزهای 1967 و به پایتختی بیت‌المقدس تشکیل شود که این مسئله برای رهبران اسرائیل به هیچ عنوان خوشایند نیست. از طرف دیگر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هم‌اکنون شرایط یک مذاکره‌کننده در این رابطه را ندارد. مقبولیت محمود عباس در میان فلسطینی‌ها با تصمیم‌های اشتباه او به پایین‌ترین حد ممکن رسیده و دیگر فلسطینی‌ها او را به‌عنوان مذاکره‌کننده خود نمی‌شناسند. در واقع محمود عباس خیلی دیر به نقطه‌ای که فلسطینی‌ها سال‌ها پیش به آن دست یافته بودند رسیده است.

دیگر در میان فلسطینی‌ها کمتر کسی وجود دارد که امیدی به مذاکره با سران رژیم صهیونیستی داشته باشد و حتی آنها را برای مذاکره مورد اعتماد بداند. محمود عباس به خاطر همین مسائل از باراک اوباما خواسته است که شرایط خود را برای مذاکرات غیرمستقیم به نتانیاهو اعلام کند اما شاید او خبر ندارد که متحدان رئیس‌جمهوری از جمله رهبران حزب دمکرات از اوباما خواسته‌اند تا همین فشار اندک بر رژیم صهیونیستی را هم رها کند.  گفته می‌شود دنیس راس، مشاور ارشد اوبامادر مسائل خاورمیانه از دولت آمریکا خواسته است که فعالیت‌های خود را درباره این مسئله تنها به کارهایی که کابینه اسرائیل تمایل به انجام دارد، محدود کند و دیگر هیچ انتقادی از این رژیم صورت نگیرد.

دولت آمریکا اکنون تنها به‌دنبال این است که در ظاهر نشان دهد تلاش‌های این کشور دستاوردهایی برای صلح خاورمیانه داشته است و توجهی به تجربه‌های گذشته درباره شکست چنین توافق‌هایی که تنها روی کاغذ باقی می‌مانند نمی‌کند. دیگر بسیاری می‌دانند که این مذاکرات غیرمستقیم تیر آخر آمریکاست. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیگر نمی‌تواند پس از این هیچ‌کس را به مذاکره با رژیم صهیونیستی دلخوش کند. رهبران فلسطینی دیگر اعتمادی به تلاش‌ها و بی‌طرفی آمریکا ندارند و می‌خواهند پرونده این مسئله را به شورای امنیت سازمان ملل ببرند.

‌آنها با خسته شدن از وعده‌های آمریکا می‌خواهند موجودیت کشور مستقل فلسطین را به‌صورت یکجانبه اعلام کنند. گفته می‌شود به همین خاطر دولت اوباما که خودش هم امیدی به این مذاکرات غیرمستقیم ندارد در هفته‌های گذشته تضمین‌های مکتوبی را به بنیامین نتانیاهو داده و به آنها تأکید کرده که آمریکا هرگز اجازه اعلام موجودیت کشور فلسطین به‌صورت یکجانبه را نخواهد داد.

این در حالی است که گزارش‌ها نشان می‌دهد اوباما با پیش‌بینی شکست دوباره این مذاکرات نقشه دومی را در نظر گرفته است. گفته می‌شود اوباما به رهبران اروپایی گفته است درصورتی که این مذاکرات غیرمستقیم تا پاییز امسال به نتیجه نرسد وی نشستی جهانی را در این رابطه برگزار خواهد کرد تا کشورهای مختلف درباره مسائل مورد اختلاف دو طرف نظر خود را اعلام کنند.

چنین نشستی درصورتی که برگزار شود یک کابوس برای رژیم صهیونیستی خواهد بود. شرکت‌کنندگان در این نشست چندان تحت‌تأثیر آمریکا به‌عنوان حامی اصلی رژیم صهیونیستی نخواهند بود و خواسته‌های غیرمعقول این رژیم نقش بر آب خواهد شد. این همان مسئله‌ای است که فلسطینی‌ها در جامعه جهانی به‌دنبال آن هستند و از هم‌اکنون شکست مذاکرات غیرمستقیم را ثابت می‌کند.

آنتی‌وار

کد خبر 108660

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز