گروه بین‌الملل: نیروهای رژیم صهیونیستی 5 اردیبهشت در مقابل اعتراض‌ها به تظاهرات شهرک‌نشین‌های تندرو در منطقه سیلوان در نزدیکی بیت‌المقدس به جوانان فلسطینی حمله کردند که باعث درگیری گسترده در این منطقه شد.

این درگیری پس از آن به‌وجود آمد که شهرک‌نشین‌های تندرو با حمایت نظامیان رژیم صهیونیستی اقدام به برگزاری تظاهرات در منطقه سیلوان کردند و خواستار تخلیه این منطقه و خراب‌کردن خانه‌های فلسطینی‌های ساکن آن شدند! تجمع این شهرک‌نشین‌ها با حمایت نیروهای رژیم صهیونیستی باعث خشم ساکنان شهرک فلسطینی سیلوان در منطقه وادی حلوه شد و فلسطینی‌ها برای رویارویی با شهرک‌نشینان حاضر شدند.

فلسطینی‌ها این اقدام را طرحی برنامه‌ریزی شده از سوی رژیم صهیونیستی به‌عنوان بهانه‌ای برای تخریب خانه‌های فلسطینی‌ها می‌دانند. نیروهای رژیم صهیونیستی برای حمایت از شهرک‌نشین‌های تندرو حاضر در این تظاهرات حضور گسترده‌ای در این منطقه داشتند و گزارش‌ها از زخمی شدن شدید حداقل 5 فلسطینی در حملات نظامیان رژیم صهیونیستی خبر می‌دهد.

به‌دنبال این مسئله ساکنان شهر بیت‌المقدس و شهرهای اطراف آن به درخواست شخصیت‌های دینی و اسلامی برای دفاع از این شهرک در این منطقه حاضر شده‌اند.
پلیس رژیم صهیونیستی از ساعات اولیه صبح روز گذشته راه‌های منتهی به وادی حلوه در نزدیکی منطقه سیلوان را به‌طور کامل بست و صدها نفر از نیروهای گارد مرزی و پلیس رژیم صهیونیستی منطقه سیلوان و ‌وادی حلوه در بیت‌المقدس را برای حمایت شهرک نشینان تندرو به‌طور کامل محاصره کردند.

در این درگیری‌ها نیروهای رژیم صهیونیستی از گاز‌های اشک‌آور و بمب‌های صوتی و گلوله‌های پلاستیکی‌ برای متفرق کردن فلسطینی‌ها استفاده کردند. همچنین گزارش‌ها نشان می‌دهد که در درگیری این منطقه پلیس رژیم صهیونیستی حاتم عبدالقادر، رئیس کمیته بیت‌المقدس در دفتر هماهنگی و برنامه‌ریزی در منطقه وادی حلوه را به همراه 5جوان دیگر دستگیر کرده است.

یکی از اعضای شورای انقلابی فتح اعلام کرد: پلیس رژیم صهیونیستی در هنگام بازداشت عبدالقادر اعلام کرد که وی به اتهام برنامه‌ریزی جهت اقدامات جنایتکارانه دستگیر شده است. چند ماه پیش نیز دادگاه رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی حاتم عبدالقادر را به‌مدت 6 ماه از قدس تبعید کرد.

2نفر از رهبران تندروی یهود به نام‌های باروخ مارزیل و تمار بن جبیر که رهبری گروه تندرو «کاخ» را برعهده دارند این تظاهرات را سازماندهی کرده‌ بودند. این گروه یهودی تندرو عملیات تجاوز، کشتار فلسطینیان، به آتش کشیدن خودروها و منازل فلسطینی‌ها را برعهده دارد. روز شنبه هم به‌دنبال اهانت شهرک‌نشینان صهیونیست به ساحت مقدس حضرت محمد(ص) به‌منظور تحریک احساسات مسلمانان، درگیری‌های شدیدی میان فلسطینی‌های ساکن شهر قدس و تعدادی از شهرک‌نشینان صهیونیست در محله شیخ جراح شهر قدس اشغالی رخ داده بود.

این اقدامات رژیم صهیونیستی در حالی صورت می‌گیرد که جورج میچل، فرستاد ویژه آمریکا برای مذاکره درباره روند صلح خاورمیانه به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پس از دومین دیدار خود با جورج میچل در 48 ساعت گذشته اعلام کرد که وی انتظار دارد ظرف چند روز آینده در مورد اینکه آیا مذاکرات صلح خاورمیانه با فلسطینیان از سر گرفته شود یا خیر، تصمیم‌گیری شود.
نتانیاهو مدعی شد که اسرائیل و آمریکا خواهان از سرگیری مذاکرات صلح خاورمیانه هستند.

جورج میچل هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که مذاکراتش با رهبران رژیم صهیونیستی  و فلسطینی مثبت و سازنده بوده است و وی ظرف چند روز آینده بار دیگر به منطقه بازخواهد گشت.

همچنین میچل از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، دعوت کرده است که ماه آینده برای گفت‌وگو درمورد اقدامات مربوط به روند صلح خاورمیانه به واشنگتن سفر و با اوباما دیدار کند.

صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد فلسطینی‌ها با اعلام این مسئله گفت: میچل از محمود عباس خواسته است که در ماه می به آمریکا سفر کند و عباس نیز از این دعوت استقبال کرده است.

این در حالی است که روز گذشته خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس در واکنش به اظهارات محمود عباس مخالفت خود را با راه ‌حل تشکیل 2کشور که تشکیلات خودگردان فلسطین آن را پذیرفته، اعلام کرد.

وی در واکنش به اظهارات محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین مبنی بر عقب‌نشینی از اعلام اولیه‌ برای پذیرش راه‌حل 2کشور گفت: من هیچ‌گونه تعهدی به هیچ‌یک از مسئولان عرب درباره پذیرش این راه‌حل نداده‌ام.

وی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره اعلام کرد: من گفتم که ما موافق تشکیل کشور فلسطین در مرزهای 1967با حاکمیت مستقل همزمان با تحقق حق بازگشت آوارگان فلسطینی هستیم اما راه‌حل تشکیل 2کشور از نظر ما رد شده است چرا که این امر به معنای به رسمیت شناختن اسرائیل است.

مشعل تاکید کرد: درباره‌ طرح صلح عربی باید بگویم که اگر این طرح در برگیرنده به‌رسمیت‌شناختن اسرائیل باشد، ما نسبت به این مسئله شروطی داریم و با وجود این، هرگز مانعی در مسیر پیشرفت این طرح نخواهیم شد.

کد خبر 105932

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز