ترجمه سیدسعید علوی‌نائینی: به‌رغم محکوم‌سازی و انزوای رژیم‌صهیونیستی از سوی مجامع بین‌المللی و گروه‌های مردمی به نظر می‌رسد «لابی اسرائیل» در واشنگتن در اوج قدرت خود در روابطش با کنگره آمریکاست.

آمریکا

حدود یک ماه پیش این لابی توانست در کوشش طولانی‌اش برای تحمیل سیاستی ضدایرانی، اقدام‌هایی را انجام دهد و در پی آن موفق شد اکثریت قابل ملاحظه‌ای از قانونگذاران کنگره (مجلس نمایندگان) آمریکا را همراه خود سازد تا به دولت رجب طیب اردوغان- که رهبری گروه‌های بین‌المللی منتقد رژیم اسرائیل را به عهده دارد- حمله‌ور شوند.

از زمان توقیف مرگبار کشتی ترکیه‌ای در آب‌های بین‌المللی که حامل کمک‌های انساندوستانه برای غزه بود، اردوغان سیاست تازه‌ای را در برابر دولت تل‌آویو دنبال می‌کند. در حالی که مسئولان رده بالای دولت رئیس جمهور باراک اوباما، به طور خصوصی اغلب شدیدا از رفتار اسرائیل انتقاد کرده‌اند- به ویژه از زمان حمله کماندویی 31ماه می به این‌سو- آنان به گونه‌ای فزاینده نسبت به مطرح ساختن شکایات خود در حضور عام اکراه نشان داده‌اند چراکه نمی‌خواهند اقبال دمکرات‌ها را در نگه‌داشتن کنترل کنگره و سنای آمریکا در انتخابات نوامبر آینده به خطر اندازند.

درحقیقت، اوباما 6 جولای میزبان نتانیاهو در کاخ سفید بود تا در جلسه‌ای که به نشست «جبرانی» معروف شد به رأی‌دهندگان یهودی آمریکایی اطمینان دهد رویداد ناگوار میان دو رهبر بر سر شهرک‌سازی‌ها در بیت‌المقدس را که در بهار گذشته صورت گرفت، پشت‌سر گذاشته‌اند.

براساس برخی گزارش‌ها در واشنگتن، اوباما امیدوار است دعوتی از میهمان خود برای دیدار از اسرائیل در ماه اکتبر- یک‌ماه پیش از انتخابات نوامبر آمریکا- به دست آورد.

یهودیان آمریکایی به رغم شمار نسبتا اندک‌شان در آمریکا (حدود 2درصد کل جمعیت این کشور و تقریبا 3درصد کل رأی‌دهندگان) در مبارزات انتخاباتی کمک‌دهندگان عمده مالی هستند؛ به گونه‌ای که کمک‌های مالی‌شان در مبارزات انتخاباتی ملی، 25درصد تمام کمک‌ها و حدود 40درصد تمام کمک‌ها به کاندیداهای دمکرات است. یهودیان آمریکا به پیروی از سیاست رژیم تل‌آویو همواره سعی کرده‌اند مانع شکل‌گیری سیاستی موافق با دیدگاه‌های ایران شوند.

آنان نیز به گونه‌ای گسترده- و احتمالا اشتباها- از سوی کاندیداهای سیاسی به عنوان هواداران بدون شرط اسرائیل به نظر می‌آیند که آماده برای پاداش‌دادن یا مجازات کاندیداها براساس موضع‌شان نسبت به این کشور یهودی هستند. یک کارشناس یهودی که برای قوی‌ترین گروه لابی اسرائیل، یعنی هیأت آمریکایی- اسرائیلی امور عام (ای‌آی‌پک) در سال‌های 1980 کار می‌کرد، می‌گوید: «هر دمکراتی در آمریکا فرض می‌کند بزرگ‌ترین گروه مشخصی که به مبارزه انتخاباتی‌اش کمک می‌کنند یهودیان هستند.»

وی افزود: «اگر کمک‌دهنده‌ای نام یهودی داشته باشد یا بدانند که یهودی است، فرض را براین می‌گذارند که وی طرفدار اسرائیل است و هر انحرافی از خط این لابی به وی برمی‌خورد!»

در عین حال، انتقاد سخت از اسرائیل از سوی دولت آمریکا خطر تجهیز «مسیحیان دست راستی» را به همراه دارد.

آنـــان یک گــروه حوزه انتخابیه حزب جمهوریخواه هستند که هواداری‌شان از حزب حاکم لیکود اسرائیل در شهرک‌سازی یهودیان در بیت‌المقدس شرقی و سرزمین‌های اشغالی در اصل مبتنی‌بر دیدگاه‌های الهیاتی‌شان است. بنابراین، با در نظر داشتن اینکه انتخابات میان دوره‌ای کمتر از 4ماه دیگر است و نظرسنجی‌ها پیش‌بینی می‌کنند که جمهوریخواهان، هم در کنگره و هم در سنا پیروزی‌های بزرگی به دست خواهند آورد، به نظر می‌رسد، اوباما و رهبران دمکرات برای برخورد با اسرائیل چندان مشتاق نباشند. از این‌رو گروه ای‌آی‌پک و متحدانش از این پیش‌بینی‌ها حداکثر امتیازات را در کنگره و سنا می‌گیرند.

زیرفشار لابی ای‌آی پک، رهبری دمکرات‌ها در کنگره، حدود یک‌ماه پیش تحریم‌های کلی را ضد شرکت‌های ثالث معامله‌گر با ایران تصویب کرد. در ضمن هیچ‌گونه انعطاف‌پذیری در اجرای تحریم‌ها را به اوباما اعطا نکرد، به ویژه در سیاستی که نسبت به روسیه و چین اعمال می‌شود و اوباما درخواست کرده بود، در حالی که کاخ سفید پیش‌تر اشاره کرده بود که هنوز امیدوار است تغییراتی در این لایحه داده شود، تا آن را امضا کند. این حقیقت که کوشش‌های لابی دولت اوباما نتوانست رهبران بزرگ دمکرات را با خود همراه سازد، پیروزی چشمگیری برای لابی ای‌آی‌پک رقم زد. این لابی قدرتمند اکنون تا حدودی متوجه ترکیه شده است ولی در اصل تحریک‌کننده و بنیانگذار تمام سیاست‌های ضدایرانی دولت آمریکاست.

در مانوری که ناظران آن را نشانه‌ای از قدرت لابی ای‌آی‌پک دانسته‌اند، از 100سناتور آمریکایی، 87تن زیر یک نامه این لابی را به اوباما امضا کردند که در آن از محاصره غزه طرفداری شده بود. در ضمن، در این نامه از کوشش‌های اسرائیل برای اعمال این محاصره به‌ویژه حمله به کشتی ترکیه‌ای حمایت به عمل آمده بود. 9 تن از فعالان ترکیه که یکی از آنان شهروند آمریکا هم بود از سوی کماندوهای اسرائیلی به قتل رسیدند. برخی قانونگذاران بسیار نزدیک به این لابی از آن زمان به این باور رسیده‌اند که دولت آمریکا باید پیوندهای نظامی با ترکیه را به حال تعلیق درآورد و خواسته‌اند این کشور را از پیمان ناتو اخراج کند.

در ضمن لابی اسرائیل قطعنامه‌ای را که از سوی اداره حقوق بشر سازمان ملل صادر شده و درخواست «مأموریت حقیقت‌یاب مستقل» در مورد حادثه کشتی غزه را کرده بود، رقت‌بار خواند و افزود: «اسرائیل حق دارد تصمیم بگیرد که این حادثه چگونه هدایت شده است.»

این لابی در یک بیانیه گفت: «ای‌آی‌پک از صدور بیانیه سنای آمریکا که با رأی بالا از حق اسرائیل برای دفاع از خود پس از حادثه کشتی غزه حمایت کرده، استقبال می‌کند و از رئیس جمهور اوباما می‌خواهد که شانه‌به شانه در کنار اسرائیل در سازمان ملل بایستد، همان کاری که رؤسای جمهور دمکرات و جمهوریخواه از زمان پیدایش این دولت یهودی انجام داده‌اند.»

براساس گفته ای‌آی‌پک که برانجام تحقیقاتی در زمینه ارتباط سازمان خیریه- روانه‌کننده کشتی غزه به آب‌های بین‌المللی- با تروریست‌ها تاکید دارد، خطاب به اوباما گفته شده است: «رئیس جمهور اوباما باید از اسرائیل در هر اجلاس بین‌المللی حمایت کند زیرا این امر در خط «منافع امنیتی آمریکاست».

سرویس خبری آی‌پی‌اس آمریکا-جولای 2010

کد خبر 112656

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز