شنبه ۸ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۹
۰ نفر

آرش نهاوندی: زیاد خوابیدن و کم خوابیدن در شبانه روز می‌تواند علاوه بر خستگی، کسلی و ملولی در طول ساعات کار عوارض بسیار منفی دیگری نظیر مرگ زودرس و چاقی مفرط در پی داشته باشد.

به گفته محققان افراد بهتر است در ساعات شب به‌مدت 6 تا 8 ساعت بخوابند. محققان همچنین می‌گویند که بهتر است افراد ساعات 10 تا 12 شب را برای خواب انتخاب کنند و دیرتر به‌خواب نروند زیرا ساعت فیزیکی بدن نیز برای خواب خود را منطبق با این ساعات می‌کند.

برای اجتناب از دیرخوابی و کم‌خوابی باید از خوابیدن و استراحت کردن در ساعات بعد از ظهر پرهیز کرد. تنها توصیه شده است که افراد درصورت خستگی و نیاز، به‌مدت 15 دقیقه و نه بیشتر در ساعات بعدازظهر استراحت کنند.

محققان همچنین می‌گویند باید افراد به‌دلیل مضرات کم خوابی یا زیاد خوابی، در شبانه روز 6 تا 8 ساعت را به خواب اختصاص دهند زیرا تداوم کم‌خوابی یا زیادخوابی می‌تواند علاوه بر عوارض فیزیولوژیک و چاقی، برای قلب نیز مضر باشد.فرد کم خواب به‌دلیل عدم‌استراحت کافی یا در طول روز کسل و بی‌حال یا عصبی است، زیرا خواب همزمان برای استراحت اعضای بدن و استراحت و تمدد اعصاب بسیار مهم است. در ساعاتی که فرد به‌خواب می‌رود قلب نیز به‌دلیل تحرک بسیار پایین استراحت کرده و با فشار کمتری جریان خون را به سراسر بدن پمپاژ می‌کند. کم خوابی و بی‌‌خوابی بر بسیاری از سیستم‌های بدن تأثیرات منفی می‌‌گذارند. این تأثیرات ممکن است فورا خود را نشان دهند یا اینکه در بلندمدت ظاهر شوند.

بررسی‌های پژوهشگران نشان داده است که میزان عملکرد و دقت افرادی که برای مدت طولانی هر شب کمتر از 6 ساعت می‌خوابند، همانند زمانی است که فرد به‌مدت 3 روز متوالی نخوابد.

هر فردی ممکن است در طول دوران زندگی خود با اختلالات خواب مواجه شود و نتواند به هنگام شب به‌سادگی بخوابد اما این عارضه معمولا کوتاه مدت است و پس از مدتی از بین می‌رود. به هر حال، طبق تحقیقات اخیر، از هر 10 نفر در دنیا یک فرد به اختلالات خواب برای مدت زمان طولانی که بی‌خوابی مزمن نام دارد مبتلا می‌شود. بی‌خوابی‌ها بیشتر در سنین بالا و بزرگسالی و همچنین در افراد پرتنش و پراسترس بروز می‌کند.بروز مشکل برای خوابیدن، بیشتر به‌دنبال بروز فشارهای عصبی و نگرانی‌های شدید به‌وجود می‌آید.

دیگر عواملی که این عارضه را به‌دنبال دارند شامل بیماری‌های فیزیکی که دردهای شدید را به همراه دارند، سر و صداهای محیط، کافئین، عوارض ناشی از مصرف برخی داروها، افسردگی و شیفت‌های کاری شبانه می‌شود.اگر شما هم از بی‌خوابی رنج می‌برید سعی کنید هنگام شب به موقع به رختخواب بروید و مانند سایرین، هنگام صبح از خواب بیدار شوید. شما باید از مصرف محرک‌هایی که می‌تواند بی‌خوابی را در شما به‌دنبال داشته باشد خودداری کنید.

افزایش میزان نرمش در طول روز، نوشیدن شیر گرم پیش از رفتن به رختخواب و مصرف جوشانده گیاهانی نظیر سنبل‌الطیب و بابونه می‌تواند به افراد کمک کند تا هنگام شب آسان‌تر به خواب بروند.اگر می‌خواهید بی‌خوابی و عوارض ناشی از آن در شما از بین برود باید عوامل مشکل ساز را هرچه سریع‌تر از خود دور کنید. برای مثال، سعی کنید عوامل استرس‌زا را از خود دور کنید و در آرامش کامل به سر ببرید، همچنین مطمئن شوید که محل خوابتان کاملا راحت است و مشکلی در آن وجود ندارد. قرص‌های خواب نیز می‌توانند در کوتاه مدت مورد استفاده قرار گیرند و به‌صورت موقت عارضه کم خوابی را در شما درمان کنند.

کد خبر 108474

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز