دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۴۱

مریم غفاری: نحوه خواب افراد با ساعت بیولوژیکی بدن آنها سازگاری پیدا می‌کند.

بدن انسان با ریتم‌های بیولوژیکی به کار خود ادامه می‌دهد و با کارهای معمول و همیشگی بهتر عمل می‌کند. برای اطمینان از داشتن خواب خوب، باید کارهای آرام‌سازی را انجام داد و وقتی کار یا فعالیتی مفید واقع شد آن را به‌طور پیوسته ادامه داد تا بدن به آن پاسخ دهد. بعضی از کارهای مفید در این زمینه:

- شام خود را زود بخورید.

- آخرین وعده غذا باید بعد از ساعت 7شب باشد.

- سنبل‌الطیب یا چای گل ساعتی بنوشید (هر شب قبل از خواب به‌مدت یک ماه).

- یک ساعت قبل از خواب پیاده‌روی کنید.

- قبل از خواب 15 دقیقه پای خود را در آب نمک گرم قرار دهید.

- هنگام شب افکار خود را روی یک کاغذ بنویسید. با این کار مغز خود را خالی می‌کنید و یک خواب آرام به دست می‌آورید.

- 15 دقیقه مدیتیشن کنید؛ یکی از روش‌های آن: به‌طور راحت بر لبه صندلی بنشینید، بدن کاملا ایستاده باشد، بازوها را به طرف لب خود بیاورید و نفس بکشید. چشم‌ها بسته باشد.

-2 ساعت قبل از خواب فعالیت بدنی نداشته باشید اما افرادی که در روز به‌طور مرتب ورزش می‌کنند، دچار بی‌خوابی نمی‌شوند.

- هر روز 30 دقیقه ورزش کردن در عصر به بدن آرامش می‌بخشد. برای بعضی از افراد این کار با بی‌خوابی آنها مقابله می‌کند.

- بعضی از داروهای گیاهی مثل پیازهای گل سوسن و زردچوبه استرس را کنترل و بی‌خوابی را رفع می‌کنند. اگر هیچ‌یک از راه‌های بالا مفید واقع نشد، با دکتر متخصص مشورت کنید؛ شاید بی‌خوابی علامت مشکلات جدی باشد.

نقش تغذیه بر الگوی خواب

امروزه همه‌جا درباره غذا و رژیم غذایی صحبت می‌شود ولی باید بدانید غذایی که می‌خورید نه تنها روی مقدار وزن و سلامتی بدن شما مؤثر است بلکه روی وضعیت خواب شما نیز اثر دارد. مصرف بعضی غذاها باعث ایجاد خواب راحت می‌شود و  مصرف بعضی دیگر باعث اختلال در خواب.

اگر مصرف غذاهای مناسب برای خواب نتیجه نداد، مصرف ویتامین و مکمل‌ها ممکن است پاسخ خوبی دهد.

غذاهایی که باعث خواب راحت می‌شوند شامل سبزیجات سبزرنگ و برگی شکل مثل کاهو، اسفناج و... که کلروفیل فراوانی دارند، غلات و نان‌های سبوس‌دار و قارچ‌ها هستند.
در بین میوه‌ها، انواع توت‌ها و سبزی‌های معطر مثل ریحان و شوید برای رفع اختلالات مربوط به خواب مؤثرند.

نوشیدن یک لیوان شیرگرم در موقع خواب، مثل یک دارو باعث خواب راحت می‌شود. شیر دارای اسیدآمینه تریپتوفان است. تریپتوفان در بدن تبدیل به سروتونین می‌شود. سروتونین یک ناقل عصبی است که باعث ایجاد خواب می‌شود. سایر غذاهای غنی از تریپتوفان شامل عسل، گوشت بوقلمون، سفیده‌تخم‌مرغ و ماهی تن هستند که می‌توانند قبل از خواب مصرف شوند.

کد خبر 108099

برچسب‌ها