چهارشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در روزهای جنگ سرد، بازی شطرنج یکی از میادین رویارویی شوروی و غرب بود.

در آن روزها کاخ کرملین به بازی شطرنج قهرمانان خود مانند آناتولی کارپوف و گری کاسپاروف افتخار می‌کرد زیرا آنها رقبای غربی را حیرت‌زده می‌کردند. امروز اما صحنه این بازی تغییر کرده‌است. کرملین و این بازیگران اکنون دیگر در یک طرف این صفحه شطرنج نیستند و رو‌به‌روی هم قرار گرفته‌اند. دو طرف این رقابت اکنون در یک عرصه جهانی به رویارویی با هم پرداخته‌اند.

کارپوف قصد دارد ریاست فدراسیون جهانی شطرنج را که در 15 سال گذشته در اختیار مهره مورد نظر کرملین بوده به دست آورد. کرسان لیوم‌ژینوف رئیس کنونی این فدراسیون یک میلیونر روسی و فرماندار منطقه‌ای در این کشور است. مسکو رسما اعلام کرده که کرملین از ابقای رئیس کنونی حمایت می‌کند.

روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی در این باره می‌نویسد، این رقابت جهانی اکنون به کشمکشی داخلی در مسکو تبدیل شده‌است. لیوم‌ژینوف، کارپوف را به فریبکاری متهم کرده و انتخاب احتمالی او را غیرقانونی خوانده‌است.

کارپوف هم گفته که کرملین عادت دارد وقتی در بازی شطرنج بازنده می‌شود صحنه را به هم می‌ریزد. کارپوف گفته‌است که شطرنج همه زندگی و حرفه او بوده و اکنون برای به دست آوردن این سمت هرکاری می‌کند.

منتقدان، رئیس کنونی فدراسیون جهانی شطرنج را به زیاده‌خواهی و شخصی‌کردن امور متهم می‌کنند. او همچنین به فساد اداری و حتی اتهام قتل متهم شده‌است. گفته می‌شود که 2نفر از دستیاران او در سال 1998 یک روزنامه‌نگار مخالف را به قتل رسانده‌اند.

البته او در روسیه کارهای زیادی برای توسعه شطرنج انجام داده که ساخت یک شهر شطرنج به ارزش 30 میلیون دلار و اجباری کردن فراگیری شطرنج برای همه کودکان روس ازجمله این اقدامات است.

انتخابات فدراسیون جهانی شطرنج در سپتامبر برگزار می‌شود و نمایندگان 165 کشور در این انتخابات شرکت می‌کنند. کشورهای آمریکا، فرانسه، آلمان، سوئیس و انگلیس از کارپوف در این انتخابات حمایت می‌کنند. آنها به تازگی در بیانیه مشترکی به‌شدت به نامزد مورد حمایت کرملین در انتخابات ریاست فدراسیون جهانی شطرنج حمله کردند.

کارپوف همچنین از حمایت قهرمانان  شطرنج جهان مانند کاسپاروف برخوردار است. کاسپاروف و کارپوف رقبای دیرین عرصه شطرنج اکنون در کنار هم قرار گرفته‌اند. کاسپاروف که 5 سال پیش در رقابت‌های حرفه‌ای بازنشسته شده، لیوم‌ژینوف را مورد انتقاد قرار داده و خواستار اصلاح فدراسیون جهانی شطرنج شده‌است.

کاسپاروف از منتقدان جدی و آشکار کرملین است و در چند تظاهرات علیه دولت روسیه در مسکو شرکت کرده‌است اما کارپوف چندان در فعالیت‌های سیاسی شرکت نمی‌کند. در دوران شوروی، کاسپاروف به‌عنوان شهروند نمونه مورد تمجید قرار می‌گرفت اما اکنون دیگر او محبوب کرملین نیست.

کارپوف در هفته‌های اخیر با سفر به نیویورک، پاریس و دیگر شهرهای غربی تبلیغات خود علیه نامزد مورد حمایت کرملین برای ریاست فدراسیون جهانی شطرنج را آغاز کرده‌است. او در حقیقت اکنون به نامزد غرب در رقابت  با نامزد کرملین در انتخابات فدراسیون جهانی شطرنج تبدیل شده است.

کد خبر 108342

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز