در آستانه بررسی و تصویب برنامه پنجم توسعه، به ابتکار مجلس شورای اسلامی همایشی با حضور جمعی از نمایندگان مجلس، کارشناسان اقتصادی و مسئولان دولتی برای بررسی اولیه و کارشناسی این برنامه که لایحه آن سال گذشته از سوی دولت ارائه و با انتقادهای زیادی مواجه گردید، برگزار شد.

در نشست افتتاحیه این همایش رئیس مجلس شورای اسلامی، نسبت به برخی روندها و تحولات اقتصادی حال و آینده کشور هشدار داد.علی لاریجانی با بیان اینکه حرف‌های کلی در برنامه پنجم زده شده، گفت: حرف‌های کلی در برنامه پنجم توسعه زده شده است؛

با این حرف‌های کلی و بدون رقم و عدد نه تنها به اهداف چشم‌انداز نمی‌رسیم بلکه از آن دور هم می‌شویم. وی با انتقاد از شیوه مدیریت کمیته امدادی کشور ادامه داد: این شیوه بزرگ کردن کمیته امداد و شیوه‌های کمیته امدادی راهکار حل فقر و گسترش عدالت نیست.

فقر با این کارها از بین نمی‌رود بلکه با شغل است که فقر از میان برداشته می‌شود. هرجا کمیته امداد و روش‌های متصف به آن بزرگ شد بدانید راه را اشتباه رفته‌ایم و هر جا یک کمیته امداد جمع و جور با تعداد کمی افراد تحت پوشش داشتیم در این حالت یعنی کارهای درستی انجام داده‌ایم.

لاریجانی با اشاره به بحث عدالت و تعاریف گسترده آن، مبنای عدالت را نه همگون‌سازی بلکه توازن و نبود فقر دانست. وی با ابراز تأسف از عدم‌تحقق اهداف سیاست‌های اصل 44 و نقص در اجرای این سیاست‌ها گفت: به جرات می‌گویم که کمتر از 10 درصد واگذاری‌های اصل 44 به دست بخش خصوصی رسید و همه اینها نشان‌دهنده نقصی است که باید برطرف شود.

حالا بخش تعاونی که قرار بود 25 درصد واگذاری‌ها را از آن خود کند بماند؛ چرا که این اتفاق هم نیفتاد.  به گزارش ایلنا، لاریجانی با اشاره به اینکه در اجرای برنامه چهارم توسعه ما با نقص‌هایی مواجه بودیم که در زمان اجرای برنامه پنجم باید آنها را برطرف نماییم، افزود: ما در برنامه چهارم متوسط نرخ تورم را 9/8درصد پیش‌بینی کرده بودیم اما آمارها نشان می‌دهد این رقم به 15/5درصد رسید.

رشد نقدینگی باید 20درصدی بود که به 33 درصد رسید. از سوی دیگر باید متوسط نرخ سرمایه‌گذاری 12/5درصد بود اما در عمل این رشد 3/4درصد گزارش شد، اینها نشان‌دهنده این است که ما برای برداشتن گام اصلی با مشکل مواجهیم و باید آن را حل کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حدود 60 درصد آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های لازم برای برنامه چهارم تا‌کنون تدوین نشده است،  به آمار متناقض در کشور اشاره کرد و خواستار آن شد که یک‌بار برای همیشه در برنامه پنجم توسعه تکلیف مرکز ملی آمار روشن شود.

رئیس شورای رقابت نیز در این همایش نقطه‌ ضعف اقتصاد ایران را ناکارآمدی تاریخی دولت‌ دانست و گفت: می‌توانیم هزار سال به همین شیوه برنامه 5ساله بنویسیم و دائم احکام را تکرار کنیم و همچنان شاهد وضعیت کنونی باشیم یا اینکه شیوه‌ خود را تغییر دهیم.

وی با بیان اینکه باید در برنامه‌ پنجم توسعه اجرای صحیح اصل 44 به‌صورت جدی مورد توجه قرار گیرد، افزود:‌ افزایش بهره‌وری و سرمایه‌گذاری با تکنولوژی بهتر و کارا همراه با بهره‌وری بالا از جمله ظرفیت‌های موجود کشور به‌شمار می‌آید که باید از آن استفاده کرد و مورد تشویق قرار داد.

رئیس دیوان محاسبات کشور نیز با بیان اینکه ضروری است کیفیت ارتباط بودجه‌های سالانه با برنامه و سند چشم‌انداز با شفافیت مشخص شود، گفت: باید شاخصه‌های کلان کمی از قبیل نرخ سرمایه‌گذاری، تورم، اشتغال، کاهش فاصله درآمد دهک‌های بالا و پایین، رشد پژوهش و امثال آنها متناسب با اهداف چشم‌انداز تعیین و مراعات شود. 

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به وضعیت ناگوار تولید نفت و گاز در کشور افزود: عراق به‌شدت در حال افزایش تولید است و در میادین مشترک سرمایه‌گذاری می‌کند و پیشنهاد دیوان محاسبات نشانه‌روی 7 میلیون بشکه در روز برای پایان برنامه پنجم است.

وجه تمایز برنامه پنجم با برنامه‌های پیشین 

معاون برنامه‌ریزی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور نیز در این همایش وجه تمایز برنامه پنجم توسعه با برنامه‌های پیشین را در بسته‌های اجرایی آن دانست و اظهار کرد: جهت‌گیری برنامه پنجم توسعه براساس اولویت‌هاست. 

قاسم حسینی با بیان اینکه 70 درصد از سیاست‌ها و اهداف در برنامه پنجم توسعه در قالب بسته‌های اجرایی است، گفت: این بسته‌های اجرایی شامل سیاست‌های اجرایی، اقدامات، فعالیت‌ها، پروژه‌ها، منابع مورد نیاز سال‌های اجرای آن و پرش استانی است.

حسینی در پایان خاطرنشان کرد: در برنامه پنجم توسعه باید با کار و همت مضاعف برای رسیدن به رشد 8درصدی و یک میلیون و 800 هزار شغل در کشور و هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری تلاش کرد.

رضا عبداللهی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در این همایش گفت: با توجه به اجرای برنامه چهارم توسعه و فاصله موجود میان برنامه مصوب و عملکرد آن، امید است برنامه پنجم توسعه به‌گونه‌ای مصوب شود که در پایان شاهد عملکرد متناسب و خوب آن باشیم.

نکات اصلی سخنان لاریجانی

مبنای عدالت نه همگون سازی بلکه توازن و نبود فقر است. 
ضرورت پایان‌دادن به آمار متناقض در کشور .
60درصد آیین‌نامه‌های برنامه چهارم تدوین نشد .
کشور نباید کمیته امدادی اداره شود.

کد خبر 108159

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز