دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: روبات 1.2 متری I-Fairy برای اولین بار در تاریخ صنعت روباتیک به عنوان عاقد در مراسم عروسی در ژاپن حضور یافت و مراسم عقد میان دو فعال صنعت روباتیک را اجرا کرد.

به گزارش مهر، زمانی که عروس با لباس سفید و مجللش وارد راهرو شد تقریبا تمامی حاضران مجلس به جز عاقد مراسم از جا برخاستند زیرا عاقد بر روی صندلی مخصوصش پیچ شده بود.

این مراسم عقد که توسط روباتی 1.2 متری با چشم‌هایی درخشان و موهایی پلاستیکی انجام شد در واقع اولین مراسم عقدی است که در تاریخ توسط یک روبات اجرا شده است. این مراسم تاریخی در رستورانی در مرکز توکیو برگزار شد و I-Fairy عاقد برای حضور در این مراسم حلقه‌هایی از گل را به تن کرده بود. از سویی دیگر کابل‌های هادی از بخش زیرین روبات خارج شده و چند متر دورتر به زیر پرده سیاه رنگی هدایت شده بود. جایی که مردی بر روی رایانه‌اش خم شده بود و دستورهای لازم را برای روبات ارسال می‌کرد.

ژاپن یکی از پیشرفته‌ترین صنایع روباتیک جهان‌را دارا است و در کنار آن فعالیت‌های دولت این کشور نیز در راستای حمایت از این صنعت برای پیشرفت آن در آینده است. امروزه مدل‌های صنعتی در کارخانه‌ها جا افتاده و عادی به شمار می روند اما به تازگی شرکت‌های ژاپنی حرکتی را برای وارد کردن روبات‌ها به زندگی روزمره انسان آغاز کرده اند.

شرکت هوندا روبات متحرکی به شکل یک کودک ساخته است و دیگر شرکت‌ها نیز روباتهایی را برای سرگرم کردن سالخوردگان یا شرکت در بازی بیسبال ابداع کرده‌اند. شرکت Kokoro که هدف نهایی اش نفوذ به دل انسان‌ها است  نیز دایناسور روباتیک عظیمی را ویژه نمایشگاه‌ها ساخته و روبات‌های انسان نمایی که می‌توانند لبخند بزنند یا بخندند را ابداع کرده است.

ساتوکو اینوئه عروس این مراسم تاریخی که یکی از کارمندان شرکت سازنده I-Fairy نیز به شمار می‌رود می‌گوید: مراسم خیلی جالبی بود. به نظر من ژاپنی‌ها به شدت باور دارند که روبات‌ها دوستشان هستند. آنهایی که در صنایع روباتیک فعالیت دارند این موضوع را به خوبی احساس و درک می‌کنند اما بیشتر مردم روبات‌هایی را در کنار خود می‌خواهند که بتواند به گونه‌ای به آنها خدمت کند.

همچنین توموهیرو شیباتا 42 ساله، داماد مراسم که به عنوان استاد علوم روباتیک در موسسه علوم و تکنولوژی نارا فعالیت دارد می‌گوید: بهتر بود این روبات کمی هوشمندتر باشد اما I-Fairy در ابراز کردن احساساتش بسیار خوب است.

بر اساس گزارش AP، روبات I-Fairy با قیمت 68 هزار دلار در بازار به فروش می‌رسد و به گفته سخنگوی شرکت Kokoro سه نمونه از آن در سنگاپور، آمریکا و ژاپن مورد استفاده قرار گرفته اند. بازوی این روبات از 18 نوع حرکت برخوردار است و معمولا حرکات و صداهای برنامه ریزی شده را تکرار می‌کند.

کد خبر 107577

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز