دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: هنگامی مسئله سلامت روانی مطرح می‌شود، معمولا اینترنت مورد توبیخ قرار می‌گیرد.

بررسی‌های بی‌شماری وجود دارد که بیانگر آن است که دسترسی مرتب به اینترنت با استرس، اضطراب و اعتیاد ارتباط دارد. اما اخیرا معلوم شده که اینترنت می‌تواند واقعا باعث شادتر شدن شما هم بشود.

 گزارش پژوهشگران انگلیسی از انستیتوی تکنولوژی اطلاعات چارترد(BCS) رابطه‌ای میان دسترسی به اینترنت و شادمانی را نشان داده است. اما برخی افراد از اتصال به بزرگراه اطاعاتی سود بیشتری می‌برند، از جمله آنهایی که درآمد کمتر یا سطح تحصیلات پایین‌تری دارند، افرادی که در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند، و شاید از همه تعجب‌آورتر زنان.

در مجموع این بررسی نشان داد که دسترسی به اینترنت باعث می‌شود که افراد در مورد زندگی‌های‌شان احساس بهتری داشته باشند. مایکل ویلموت، دانشمند علوم اجتماعی که سرپرست این تحقیق بوده است، در یک کنفرانس خبری گفت: "به زبان ساده افرادی که دسترسی به تکنولوژی اطلاعات داشتند، حتی هنگامی که میزان درآمد آنها به حساب آورده می‌شد، خوشحال‌تر بودند.

تجزیه و تحلیل ما نشان می‌دهد IT نقشی با افزایش احساس آزادی و تسلط و که تاثیر مثبت بر شادمانی یا بهروزی دارد، در زندگی‌های افراد نقشی توانایی ‌بخش و قدرت‌دهنده ایفا می‌کند."

 تحقیقات معدودی تا به حال درباره تاثیر مستقیم دسترسی به اینترنت بر شادمانی انجام شده است. بنابراین پژوهشگران از Trajectory Partnership، یک حلقه فکری بریتانیایی که این بررسی را برای انستیتو چارترد انجام داد، داده‌های به دست آمده از 35000 نفر از سراسر جهان که در "بررسی ارزش‌های جهانی" از سال 2005 تا 2007 شرکت کرده بودند، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

آنها با در نظر گرفتن عوامل اجتماعی و اقتصادی که تعیین کننده شادمانی است- از جمله جنسیت، سن، درآمد و تحصیلات- به این نتیجه رسیدند که استفاده از اینترنت با افزایش احساس امنیت، آزادی شخصی و تاثیربخشی افراد را تواناتر می‌‌کند.

کارول گراهام، رئیس مطالعات سیاست خارجی در انستیتو بروکینگز در واشنگتن دی سی و نویسنده کتاب "شادمانی در سراسر دنیا" در این باره می‌گوید: "این نتایج بسیار باورپذیر است. اگر شما تکنولوژی [به کشورهای در حال توسعه] ارائه کنید، چه اینترنت باشد چه تلفن همراه، این تکنولوژی به افراد امکان می‌دهد که محدودیت‌های بسیار زیاد گذران زندگی روزانه را کاهش دهند، و این امر می‌تواند اثر فراوانی در بهروزی فرد داشته باشد."

 این بررسی نشان داد که ظاهرا رابطه میان دسترسی به اینترنت و شادمانی با سن ارتباطی ندارد، به عبارت دیگر تنها کودکان نیستند که از جستجو در وب چیزی به دست می‌آورند. پل فلاترز، یکی از این پژوهشگران گفت: "ما چه جوان باشیم و چه پیر، موجودات اجتماعی هستیم، و همه ما به چیزهایی که IT باعث تسهیل آنها می‌شود، نیاز داریم."

اما پژوهشگران انتظار کشف این یافته که زنان سود بسیار بیشتری از اینترنت می‌برند را نداشتند، به خصوص اینکه این صنعت بسیار تحت تسلط مردان است. گرچه این گزارش به کاوش علت این امر نمی‌‌پردازد که چرا دسترسی به اینترنت باعث شادمانی بیشتر زنان از مردان می‌شو د، اما فرضیه این پژوهشگران این است که از آنجایی که زنان گرایش دارند در مرکز شبکه اجتماعی خانواده‌شان قرار بگیرند، اینترنت وسیله‌ای است که به آنها کمک می‌کند به زندگی‌های‌شان نظم ببخشنند.

به گفته گراهام از انستیتو بروکینز، در حالیکه این یافته‌ها ممکن است در ابتدا شگفت‌انگیز به نظر برسد، کاملا معقول هستند. او می‌گوید: "این امر به خصوص در مورد نتایج در مورد جنسیت و کشورهای کمتر توسعه‌یافته صدق می‌کند. اگر شما این مسئله  را در نظر بگیرید که که زنان در بسیاری از این پس‌زمینه‌ها به نحوی منزوی و پس‌زده شده‌اند. IT به به آنها امکان ارتباط برقرار کردن با دنیای بیرون، دسترسی به شبکه‌ها و مانند اینها را می‌دهد. دوستی برای احساس بهروزی بسیار مهم است، و می‌توان تصور کرد که ای‌میل و سایر ابزارهای اینترنت چه راه خوبی برای حفظ این روابط دوستانه است، به خصوص در پس‌زمینه‌هایی که تلفن و حمل و نقل مطلوب یا قابل اعتماد نیست."

The Trajectory Partnership می‌گوید نتایج این بررسی آنها را تشویق کرده است که پیشتر برود و سعی کند به این سوال پاسخ دهد که چرا برخی از افراد بیشتر از سایر افراد از دسترسی به اینترنت سود می‌برند.

ویلموت می‌گوید: "ما امیدواریم علت این تاثیر اینترنت و به خصوص علت تاثیر مفید آن در زنان و گروه‌های محروم را پیدا کنیم."

منبع: Time.com

کد خبر 107557

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز