شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: مراسم اختتامیه بیست‌و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با معرفی انتشارات سخن،نوید شیراز،موسسه‌آموزشی امام خمینی(ره)،انتشارات سمت و سوره مهر و قدیانی به کار خود پایان داد.

به گزارش همشهری‌آنلاین در این مراسم که صبح ،شنبه،25 اردیبهشت،در محل مصلی و با حضور رئیس‌جمهور،وزیرارشاد و معاون فرهنگی وزیر و برخی از ناشران و اهل قلم  برگزار شد
در بخش ناشران خصوصی اصغر علمی از انتشارات سخن ،ناشران خصوصی شهرستان،نوید‌گویی از انتشارات نوی شیراز  و موسسه آموزشی امام خمینی برگزیده شدند و در بخش ناشران دولتی هم انتشارات سمت و سوره مهر به عنوان ناشران نمونه‌ معرفی شدند.

همچنین دربخش ناشران کودک و نوجوان انتشارات قدیانی به عنوان ناشر برگزیده معرفی شد.

انتشارات عروج اندیشه و براق از بخش شهرستانها ، انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از بخش دولتی، موسسه فرهنگی روایت فتح، انتشارات صریر و سوره مهر از بخش ویژه ( دفاع مقدس و فرهنگ و پایداری ) نیز از جمله ناشرانی بودند که مورد تقدیر قرار گرفتند.

در بخش ناشران خارجی نیز از شرکت غزال جوان، خدمات کامپیوتری علوم اسلامی، انتشارات جان وایلی ، انتشارات دارالوداع لبنان و همچنین از غرفه کشور ژاپن تقدیر به عمل آمد.

همچنین در بخش غرفه های برگزیده نیز از انتشارات علمی و فرهنگی، موسسه قدر ولایت ، انتشارات مرسل ، سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، انتشارات نصر، انتشارات ارکان دانش، انتشارات حدیث نینوا، انتشارات رزمندگان اسلام و غرفه ناشران کودک و نوجوان و مدیر مسئول انتشارات چرخ و فلک تقدیر به عمل آمد.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر پیش از معرفی ناشران برگزیده محسن پرویز به بیان نکاتی درباره نمایشگاه بیست و سوم و اقتصاد نشر در کشور پرداخت.

 پرویز گفت:ضعیف بودن اقتصاد نشر باعث می‌شود فعالیت در این بخش برای سرمایه‌گذاران خصوصی به صرفه نباشد و وقتی صرفه اقتصادی در این بخش وجود نداشته باشد بخش دولتی وارد عمل می‌شود.

وی ادامه داد: ناشران کشور سه سال است که از ارشاد وام دریافت نکرده‌اند. اقتصاد نشر ضعیف است؛ کل بودجه این بخش 600 میلیارد تومان است و در عمل کتابفروشان و ناشران با این بودجه کار می‌کنند.

پرویز تصریح کرد: امسال که دولت به بخش فرهنگ بیش از پیش پرداخته است تقاضا دارم دولت در جلسات استانی خود به نوسازی و بهسازی صنعت نشر توجه کند و برای بهبود وضعیت شبکه توزیع  ناکارآمد فعلی کتاب با دادن وام کم‌بهره، به تعبیه محلهای مناسب عرضه کتاب کمک کند.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد با بیان این که 47 نهاد در برگزاری نمایشگاه کتاب همکاری کردند از آنها قدردانی کرد و گفت: با وجود این که مسئولان مصلی تلاش دارند شرایط خوبی فراهم کنند در مکانی که بخشهایی از آن در حال ساخت و ساز است قطعاًٌ کمبودهایی وجود دارد ولی ما کمبود و مزیتها را می‌سنجیم و اگر مزایا بیشتر بود اقدام به برگزاری نمایشگاه می‌کنیم.

وی با بیان این که مصلای امام خمینی(ره) مزیتهای زیادی دارد که مهمترین آنها همکاری مسئولان این مکان است اظهار داشت: شاید برای مسئولان مصلی راحت‌تر باشد که بگویند این محل در حال ساخت و ساز است و نمایشگاه تنها می‌تواند از محل شبستان استفاده کند، آن وقت امکان استقرار تمام ناشران در شبستان وجود ندارد و نمایشگاه برگزار نمی‌شود اما خوشبختانه این گونه نیست و مسئولان مصلی همکاری زیادی با برگزار کنندکان نمایشگاه دارند.

رئیس بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در ادامه حضور پر تعداد مردم در نمایشگاه را نشان از رغبت و تمایل مردم به کتاب دانست و گفت: با وجود اینکه مراجعه‌کنندگان از نمایشگاه امسال رضایت داشتند در کنار تلاشهای فراوانی که برای برگزاری نمایشگاه کتاب انجام شد مشکلاتی هم وجود داشت که فکر می‌کنم ارزیابی درست پس از کنار هم قرار دادن نکات مثبت و منفی به دست می‌آید.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد با اشاره به این که سال گذشته 61 هزار عنوان کتاب در کشور منتشر شد گفت: در حالی‌که سال قبل، سال پرهیجانی را پشت سر گذاشتیم پنج هزار عنوان کتاب بیش از سال قبل‌تر منتشر شد.

پرویز در پایان با بیان این که بخش فرهنگ در همه کشورها از حمایت دولتی برخوردار است، از رئیس جمهور خواست با توجه ویژه به کارخانه‌های تولید کاغذ، تلاشها و برنامه‌ریزیهایی برای کاهش قیمت کاغذ انجام شود.

بعد از پرویز هم سیدمحمد حسینی، وزیر ارشاد به سخن گفتن پرداخت و گفت: دکتر محمدحسینی با اشاره به این که نمایشگاه کتاب تهران یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی ایران است، گفت: امسال بیش از 5 میلیون نفر از این نمایشگاه بازدید کردند و بر اساس آمارهای بدست آمده، امسال 55 درصد شهروندانی که از نمایشگاه دیدن کردند، از شهرستان های سراسر کشور بودند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه از مساعدت های ریس جمهوری برای برگزاری نمایشگاه کتاب تشکر کرد و افزود: امسال نویسندگان، صاحب قلمان و ادیبان صاحب نامی در نمایشگاه کتاب حضور یافتند و در نشست های ادبی و برنامه های سرای اهل قلم حاضر شدند و با مردم از نزدیک گفت و گو کردند که مایه افتخار است.

وی برگزاری اختتامیه بیست و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را سرآغازی برای همکاران در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست تا مقدمات برگزاری نمایشگاه بیست و چهارم را تدارک ببینند.

بعد از سخنان وزیر ارشاد رئیس‌جمهور به جایگاه رفت و درباره اهمیت نشر و راه‌های کمک به ناشران سخن گفت.[احمدی‌نژاد:ایران باید فضای فرهنگی جهان را اصلاح کند]

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایبنا،رئیس‌جمهور در حاشیه این مراسم و در پاسخ به این سوال که آخرین اثری که مطالعه کردید چیست؟ گفت: اسم این کتاب را نمی گویم، ولی روز گذشته حدود هفت ساعت مطالعه داشتم.

رییس جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت: اگر فرصت کافی داشته باشم، خاطرات دوران ریاست جمهوری و مبارزات برای انرژی هسته ای را خواهم نوشت و منتشر خواهم کرد.

دکتر محمود احمدی نژاد همچنین گفت: در دولت نهم و دهم، بودجه آموزش عالی و حمایتی از دانشجویان و جوانان چند برابر شد.

وی همچنین گفت: رویکرد فرهنگی دولت همچنان ادامه خواهد داشت و در این دوره با سرعت بیشتری نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

کد خبر 107474

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز