مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: سیاره شناسان ناسا با بررسی تصویر جدیدی از سیاره مشتری اعلام کردند که این سیاره غول پیکر منظومه شمسی یکی از نوارهای نیمکره جنوبی خود را از دست داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، یکی از ویژگیهای بارز سیاره مشتری وجود دو نوار تاریک قهوه ای رنگ در بالا و پایین خط استوای این سیاره است.

اکنون تازه ترین تصویری که یک ستاره شناس آماتور استرالیایی تهیه کرده است نشان می دهد که نوار نیمکره جنوبی بزرگترین سیاره منظومه شمسی ناپدید شده است.

به گفته دانشمندان ناسا، علت ناپدید شدن ناگهانی این نوار قهوه ای رنگ می تواند به دلیل برخی فرایندهای همپوشانی لایه های مختلف توده های ابری بالای سیاره باشد.
این پدیده بسیار دیدنی کاملا غیرقابل پیش بینی نبوده است و دانشمندان احتمال وقوع آن را داده بودند.


مشتری با قطری حدود 143 هزار کیلومتر بزرگترین سیاره منظومه شمسی و یکی از درخشان ترین اجرام در آسمان شب است.

این سیاره را نخستین بار رومیان باستان رصد و به عنوان یکی از ستارگان قلمرو رب النوع های باستان شناخته معرفی کردند.

براساس گزارش نیوساینتیست، در تصاویری که در پایان سال 2009 از این سیاره تهیه شد نوار تاریک نیمکره جنوبی همچنان به وضوح قابل تشخیص بود. پس از این تاریخ، مشتری به خورشید بسیار نزدیک شد و بنابراین امکان رصد آن از زمین ممکن نبود.
از آغاز ماه آوریل این سیاره بار دیگر از زمین رویت و مشاهده شد که نوار جنوبی این سیاره ناپدید شده است.
 

توضیح درباره اینکه چرا مشتری دارای دو نوار تاریک است با بررسی ساختار توده های این سیاره مسیر می شود.

احتمالا در منطقه این نوارها توده های ابری مایل به سفید به همان میزانی که در سایر مناطق این سیاره وجود دارند تشکیل نمی شوند.

این اولین بار نیست که مشتری نوار نیمکره جنوبی خود را از دست می دهد. در حقیقت ناپدید شدن این نوار هر 15 سال یکبار رخ می دهد و با عنوان پدیده SEB (نوار جنوب استوا) شناخته می شود.

کاوشگرPioneer 10  ناسا در سال 1973 برای اولین بار این سیاره را از نزدیک رصد و نبود این نوار جنوبی را کشف کرد. در دهه 90 نیز این نوار به طور موقت ناپدید شد.

کد خبر 107443

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز