مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

معاون مرکز اطلاعات و آمار شورای فرهنگی- اجتماعی زنان گفت:

بررسی آمار میزان تجرد دختران دارای تحصیلات عالی بین یک دهه گذشته نشان می‌دهد که تعداد دختران هرگز ازدواج نکرده دارای تحصیلات عالی از حدود 5 درصد به 16درصد رسیده است.

ناهید رام پناهی در گفت‌وگو با مهر با بیان این مطلب افزود: بررسی آمار مرکز آمار ایران حاکی از این است که میزان دختران هرگز ازدواج نکرده دارای تحصیلات متوسطه از 26درصد در سال 75 به 42درصد در سال 85 رسیده است.

وی تصریح کرد: نگاهی به این آمار نشان می‌دهد که بالا رفتن سطح تحصیلات باعث تجرد در زنان کشور شده است و موجب‌شده تا دختران کمتر به ازدواج تن دهند.معاون مرکز اطلاعات و آمار شورای فرهنگی- اجتماعی زنان اظهار داشت: برخلاف اینکه تحصیلات عالی تأثیر منفی بر افزایش  ازدواج دختران داشته است ولی اطلاعات اخیر ارائه شده از مرکز آمار حاکی از این است که این روند بر افزایش طلاق مؤثر نبوده است.

وی ادامه داد: مقایسه آمار فعلی با یک دهه قبل نشان می‌دهد که طلاق در قشر تحصیل‌کرده  به میزان  قابل‌توجهی افزایش پیدا نکرده اما  درصد مجردان دارای تحصیلات عالی به‌صورت قابل‌توجهی افزایش پیدا کرده است.

رام پناهی همچنین در مورد آمار زنان و مردان مجرد کشور گفت: اگر تعداد زنان و مردان هرگز ازدواج نکرده را در رده سنی بین 15 تا 34 سال در نظر بگیریم می‌بینیم تعداد مردان مجرد در این دوره سنی 2میلیون و 600 هزار نفر بیشتر از تعداد دختران مجرد است.

وی افزود: اما درصورتی که بین رده سنی دختران و پسران مجرد 5سال اختلاف قائل شویم نشان می‌دهد که تعداد دختران 15 تا 29 ساله هرگز ازدواج نکرده از تعداد پسران 20 تا 34ساله مجرد، یک میلیون و 300هزار نفر بیشتر است.

وی تأکید کرد: مقایسه این آمار نشان می‌دهد که اگر اختلاف سن زوج و زوجه در ازدواج‌ها کمتر شود به قدری به حل این بحران کمک می‌شود ولی درصورتی که این روند انتخاب همسر از سوی پسران که تمایل به ازدواج با دخترانی با چند سال اختلاف سنی دارند ادامه پیدا کند، تعداد تجرد قطعی در دختران افزایش می‌یابد.

کد خبر 107207

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز