سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۰
۰ نفر

علی شاکری: بیست‌وسومین دوره رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی آسیا در حالی از امروز به میزبانی شهر دهلی نو در هند آغاز می‌شود که تیم کشتی آزاد ایران برای فتح بیستمین جام قهرمانی، کار دشوارتری به نسبت دوره قبلی این مسابقات در «پاتایا»ی تایلند پیش ‌رو دارد.

تیم کشتی آزاد ایران که به عنوان پرافتخارترین تیم آسیایی صاحب رکوردی ویژه با 19قهرمانی و 2 نایب‌قهرمانی و یک مقام سومی است در رویارویی با تیم‌های ازبکستان، قرقیزستان و قزاقستان که با سبک روسی کشتی می‌گیرند در کنار رقیبان سنتی‌اش- دو کره و ژاپن-  برای قهرمانی می‌جنگد.  غلامرضا محمدی، سرمربی تیم ملی کشتی آزاد ایران در گفت‌و‌گو با همشهری موقعیت تیم ایران در این مسابقات  را تشریح کرد که ماحصل این گفت‌و‌گو را می‌خوانید.

  • این تیم با تیم دوره قبل چه تفاوت‌هایی دارد؟

این بار تصمیم گرفتیم فرصتی به جوانان بدهیم تا با استفاده از این موقعیت خود را بیشتر اثبات کنند. به عنوان نمونه در تیم اعزامی به هند جوانانی چون مصطفی حسین‌خانی، سعید ریاحی و محمدرضا آذرشکیب را جایگزین نفرات باتجربه کرده‌ایم، ضمن آنکه حسین رحیمی و مسعود اسماعیل‌پور هم در زمره کشتی‌گیران جوان و البته باتجربه تیم محسوب می‌شوند. احسان لشگری و رضا یزدانی هم در این جمع حضور دارند.

  • سؤالی که پیش می‌آید این است که رضا یزدانی به یک وزن بالاتر صعود کرده؛ آیا فکر می‌کنید با توجه به فیزیک و قد کوتاه این کشتی‌گیر نسبت به دیگر همتایانش در این وزن، او بتواند افتخارات وزن 84کیلوگرم را تداوم بخشد؟

رضا یک‌سالی را از صحنه مسابقات دور بود. در جام جهانی و جام تختی حضور قابل قبولی داشت. به او امیدواریم که بتواند در این وزن به‌اصطلاح جابیفتد و مهره‌ای مؤثر برای تیم ملی باشد. در این وزن کشتی‌گیران جوان خوبی مثل عرفان امیری را نیز داریم که می‌تواند پشتوانه مناسبی به شمار رود.

  • پس به طور یقین با توجه به شایعه حضور سعید ابراهیمی در وزن 120کیلوگرم دیگر او در وزن 96کیلوگرم نماینده ایران نخواهد بود.

 سعید ابراهیمی در اردو حضور پیدا نکرد. هم به او و هم به چند غایب سرشناس دیگر گفتیم که اگر خواهان حضور در تیم ملی هستند حتما باید در مسابقات بین‌المللی جام شیرودی شرکت کنند وگرنه جایی در جمع دعوت‌شدگان به تیم ملی نخواهند داشت. البته ابراهیمی هنوز تصمیم نهایی خود را در مورد حضورش در وزن 96 یا 120کیلوگرم به ما اعلام نکرده است که ما بدانیم او چه تصمیمی برای آینده‌اش دارد.

  • نظر کادر فنی در این مورد چیست؟ آیا صعود ابراهیمی به یک وزن بالاتر به سود کشتی ایران است؟

برای کادر فنی تفاوتی ندارد که ابراهیمی در همان وزن قبلی بخواهد کشتی بگیرد یا به یک وزن بالاتر صعود کند. به دید من، ابراهیمی در هر دو وزن می‌تواند یک مهره مؤثر و تأثیرگذار باشد.

  • پس بعید نیست که شاهد کشتی‌های داغ ابراهیمی و معصومی در مسابقات انتخابی جام‌جهانی و بازی‌های آسیایی گوانجو باشیم.

من مطمئن هستم که فضای رقابتی ایجادشده سودش بیشتر به نفع کشتی خواهد بود.

  • با توجه به درپیش‌بودن رویدادهای مهمی چون مسابقات قهرمانی جهان و بازی‌های آسیایی گوانجو در مورد انتخاب نفرات برای این دو رویداد به شکل انتخابی یا انتصابی به جمع‌بندی لازم رسیده‌اید؟

این موضوع را موکول به بازگشت از مسابقات آسیایی هند کرده‌ایم تا پس از مشورت با
آقای صنعتکاران و یزدانی‌خرم تصمیم نهایی را بگیریم.

  • آیا احتمال حضور تیم ملی با ترکیبی یکسان در دو رویداد آسیایی گوانجو و مسابقات جهانی مسکو هم وجود دارد؟

خوشبختانه برخلاف دوره‌های قبل این‌بار با فاصله زمانی مناسب شرایط ایده‌آلی برای استفاده بهینه از تمامی موجودیت، کشتی برای این دو رویداد مهم داریم. همه تلاش ما این است که کشتی ایران در هر دو رویداد- به‌خصوص بازی‌های آسیایی- بتواند کمک حال بزرگی در جدول مدال‌ها برای کاروان ورزشی ایران باشد.

  • در مقایسه با کشتی فرنگی به نظر می‌رسد هنوز به لحاظ پشتوانه تیم ملی کشتی آزاد با مشکل بیشتری روبه‌روست.

من هرگز چنین اعتقادی ندارم. البته شاید همه چیز با ایده‌آل‌ها فاصله داشته باشد ولی در حال حاضر جوانان با‌انگیزه‌ای داریم که در کنار با‌تجربه‌ها چشم به دو‌بنده تیم ملی دارند. هم‌اکنون در اوزان 66،60 ،74،  96 و 120کیلوگرم بین 3 تا 4 کشتی‌گیر داریم که هر کدام شرایط خوبی برای قرار گرفتن در ترکیب اصلی دارند.

  • رقبای اصلی ایران در هند در راه قهرمانی کدام تیم‌ها محسوب می‌شوند؟

ازبکستان و قزاقستان که به سبک روسی کشتی می‌گیرند، در اوزان میان‌وزن و سنگین‌وزن و دو کره به همراه ژاپن و مغولستان در اوزان سبک، رقبای اصلی ایران در راه قهرمانی به شمارمی‌روند.

  • هندی‌ها همیشه در بعضی از اوزان قهرمانان بنامی داشته‌اند؛ اکنون وضعیت آنها را با توجه به میزبانی چگونه می‌بینید؟

هندی‌ها در مسابقات جهانی دانمارک در یکی دو وزن صاحب مدال شده‌اند. نگاهی به تاریخ مبارزات قهرمانان ما با آنان نشان می‌دهد که آنها در مقاطعی کشتی‌گیران ما  را غافلگیر کرده‌اند. من فکر می‌کنم هندی‌ها در سایه میزبانی، امسال هم نقش مهمی در معادلات قهرمانی مدعیان ایفا خواهند کرد.

  • سال‌ها بود که کشتی فرنگی در سایه کشتی آزاد بود ولی به نظر می‌رسد در 2‌سال اخیر شرایط کاملا برعکس شده و حالا این کشتی آزاد است که در سایه کشتی فرنگی قرار گرفته و باید برای بازگشت به شرایط قبلی خود تلاش دوچندانی از خود نشان دهد.

کشتی  فرنگی و کشتی آزاد دو مقوله جدا از هم هستند. من قبول دارم که کشتی فرنگی با درایت و خلاقیت محمد بنا شرایطی کاملا متفاوت با گذشته‌اش پیدا کرده است، اما واقعیت این است که مردم ما کشتی آزاد را با تمام وجود و جان و دل دوست دارند و به نوعی با زندگی آنان درآمیخته است تا جایی که با موفقیت‌هایش شاد و با ناکامی‌هایش ناراحت و گریان می‌شوند. این را همه به‌خوبی می‌دانند و نمی‌توان آن را کتمان کرد.

قیاس کشتی فرنگی و کشتی آزاد به همین موفقیت‌های ظاهری نیست. قبول کنید که موفق‌شدن در کشتی آزاد نسبت به گذشته خیلی سخت‌تر از سال‌های پیش شده است.
با فروپاشی شوروی سابق که در گذشته فقط یک تیم بود حالا 10 تیم روسی با نام‌های مختلف مثل قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان، آذربایجان، اوکراین و بلاروس شکل گرفته که هر کدام برای خود داعیه قهرمانی در جهان را دارند.

 به همین نسبت کار تیم‌هایی مثل ایران، ترکیه، بلغارستان و آمریکا سخت‌تر از همیشه شده است.

کد خبر 107146

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز