جمعه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۸
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: یادداشتی اختصاصی دکتر عزت‌الله فولادوند برای همشهری‌آنلاین.

دکتر عزت‌الله فولادوند، مترجم و اندیشمند صاحب‌نام که دوستی‌ای طولانی با دکتر علی‌محمد حق‌شناس داشت، در یادداشتی اختصاصی برای همشهری‌آنلاین از ویژگی‌های کاری و شخصیتی آن زنده یاد نوشت.

خبر درگذشت دکتر علی‌محمد حق‌شناس موجب تاثر شدید من شد. [دکتر حق‌شناس؛زبان‌شناس نامی درگذشت]

حق‌شناس زبان‌شناسی چیره دست و صاحب نظر بود که عمری در این زمینه زحمت کشیده بود و از او آثاری ارزنده به جا مانده است. شاید شناخته‌ترین اثر او در نزد همگان فرهنگ دوجلدی انگلیسی- فارسی هزاره بود که دکتر حق‌شناس  به نوشته خودش در پیشگفتار،کار تالیف آن را با دستیارانش،دکتر حسین سامعی و خانم نرگس انتخابی در 1364 آغاز کرد و با کوشش مستمر 15 سال بعد به پایان رسانید.  این کتاب سرانجام در 1380 به کوشش انتشارات فرهنگ معاصر منتشر شد.[حق‌شناس:موج فرهنگ‌ نویسی را موسسه فرهنگ معاصر ایجاد کرد]

این فرهنگ شامل 55 هزار مدخل اصلی و فرعی است و من به عنوان کسی که بی‌مبالغه سال‌هاست که روزانه به آن مراجعه می کنم ، گواهی می دهم که از بهترین و راهگشا‌ترین آثاری است که در این زمینه در ایران پدید آمده است.

ولی دکتر حق شناس علاوه بر مراتب علمی، مردی نیک و پاک و دوستی بسیار ارزنده بود. اخیرا روزی دوست ارجمند دیگرم مصطفی ملکیان می‌گفت: حق‌شناس خوبی را به درجه‌ای نزدیک به معصومیت رسانده است. من شخصا احساس می‌کنم که دوستی بزرگوار را از دست داده‌ام و نمی‌دانم جای خالی او  خواه در عالم رفاقت و خواه در جهان در جهان دانش چگونه پرشدنی است.

به هر حال این ضایعه بزرگ را به همسر بزرگوار و فرزندان عزیزش و به همه دوست داران دانش از صمیم دل تسلیت می‌گویم. خداوند او را رحمت کند.

*دکتر عزت‌الله فولادوند

کد خبر 106266

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز