چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۱
۰ نفر

گروه اقتصادی: با وجود بالاگرفتن موضوع تشدید تحریم‌های اقتصادی ایران بسیاری از شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی بین‌المللی به‌صورت جدی مخالفت خود را با اعمال این تحریم‌ها اعلام کرده‌اند.

شرکت توتال فرانسه که از بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی اروپاست و طرح‌هایی را در ایران در حال اجرا دارد از جمله این شرکت‌هاست. رضا زندی دراین‌باره  با کریستف دوماژری، مدیرعامل شرکت توتال فرانسه در حاشیه کنفرانس نفت‌وگاز خاورمیانه در کویت گفت‌وگو کرده‌ است.

  •  درباره تحریم‌های احتمالی علیه ایران چه نظری دارید؟ تأثیر این تحریم‌ها را در بازار نفت چطور ارزیابی می‌کنید؟

تاثیر تحریم‌ها بر بازار نفت بستگی به‌شدت آن دارد و اینکه ایران چه تدابیری در مورد آن اتخاذ می‌کند. توتال مخالف تحریم ایران است اما اگر تحریم‌ها وضع شود ما باید پیروی کنیم. اما به‌نظر ما در برخورد با ایران راه حل بهتری غیراز تحریم وجود دارد.

  • آقای دوماژری، شما در ایران به تنهایی در پروژه بزرگی به نام توسعه فاز 11 پارس‌جنوبی حضور داشتید اما به‌دلیل تعلل، شرکت چینی وارد پروژه شد.آیا مایلید دوباره راه‌های ورود به پروژه فاز 11 را بررسی کنید؟

همانطور که قبلا گفتم ما با ایران برنامه دراز مدت داریم و الان هم درباره فاز 11 با شریک چینی مان در حال بحث و گفت‌وگو هستیم. الان دیگر توتال و شرکت ملی نفت ایران به تنهایی مذاکره نمی‌کنند. درحال حاضر مذاکره بین توتال، چینی‌ها و شرکت ملی نفت ایران است.

  • چقدر امیدوارید درباره حضور در فاز 11به نتیجه برسید؟

بنده امیدوارم در این باره به یک نتیجه قطعی برسیم. ولی برای اینکه به نتیجه برسیم باید یک پیشنهاد روشن از طرف شرکت ملی نفت ایران داشته باشیم که تاکنون وجود نداشته و امیدواریم راهی برای آن پیدا کنیم.

  • به جز فاز 11پارس‌جنوبی، آیا توتال سرمایه‌گذاری تازه‌ای را برای توسعه میادین نفتی ایران مد نظر دارد؟

امروز پیشنهاد دیگری نداریم. تنها چیزی که وجود دارد پروژه LNG فاز 11 است که بالادستی و پایین دستی‌اش به هم متصل است.

  • شما در سخنرانی‌تان به تمایل توتال برای توسعه انرژی‌های پاک در خاورمیانه اشاره کردید. آیا حاضرید در توسعه نیروگاه‌های برق هسته‌ای به ایران هم کمک کنید؟

ما می‌خواهیم رابطه خوبمان را با ایران نگاه داریم ولی الان نمی‌خواهیم کار تحریک‌آمیزی انجام دهیم. صحبت کردن درباره توسعه صنعت هسته‌ای در ایران، امروز تحریک آمیز است.

کد خبر 106209

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز