پنجشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۷:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: مسوول سمپوزیوم تشخیص و درمان گلوکوم سمینارسالیانه فارابی از آغاز فعالیت تحقیقاتی در مورد بیماری آب سیاه با استفاده از فن‌آوری نوین سلول‌های بنیادی در آینده‌ای نزدیک در بیمارستان چشم پزشکی فارابی خبر داد

به گزارش ستاد خبری شانزدهمین سمینار سالیانه فارابی  دکتر قاسم فخرایی گفت: تاکنون فعالیت‌هایی در خصوص تکثیر سلول‌های بنیادین و جایگزینی سلول‌های تخریب شده عصب بینایی در دنیا انجام شده که البته این تلاش ها هنوز در مداوای بیماری به ثمر نرسیده است.

 دکتر فخزایی گلوکوم را دومین علت کوری در دنیا برشمرد و افزود: گلوکوم یا آب سیاه آسیب پیشرونده عصب بینایی(اپتیک) و مرگ سلول‌های عصب بینایی است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون نابینایی ناشی از گلوکوم غیرقابل برگشت است، یادآورشد: سلول‌های عصب بینایی با وظیفه دریافت پیام و انتقال آن به مغز(به کمک رشته‌های عصبی) عمدتا بر اثر افزایش فشار داخل چشم تخریب می‌شوند.

این فلوشیپ گلوکوم بیمارستان فارابی فشار کمتر از 21 میلی‌متر جیوه را برای زلالیه(مایع داخل چشم) مناسب عنوان کرد و یادآورشد: البته شاید فردی با فشار داخل چشم 28 میلی‌متر جیوه هم فاقد علائم و نشانه‌های بالینی باشد و در مقابل ممکن است سلول‌های عصب بینایی فردی با فشار داخل چشم 19 میلی‌متر جیوه(در حد طبیعی) تخریب شود ، از این‌رو فشار مناسب داخل چشم در افراد مختلف متفاوت است.

دکتر فخرایی با بیان اینکه بندرت فشار داخل چشم برخی افراد دائما بالاست، افزود: هنوز علت این مشکل (پاتوژنز) برای علم پزشکی ناشناخته است.

وی سن بالا را مهم‌ترین فاکتور در بروز آب سیاه عنوان کرد و یادآورشد: البته نوع مادرزادی این بیماری در نوزادان وجود دارد. 

کد خبر 106188

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز