دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان انگلیسی با استفاده از سلول‌های بنیادی کره چشم انسان موفق شدند بخشی از بینایی را به موش‌های نابینا بازگردانند

آب سیاه

به گزارش ایسنا، گلوکوم یا آب سیاه در اثر افزایش فشار داخل چشمی ایجاد می‌شود و در این حالت سلول‌های گانگلیونی شبکیه که مسئول انتقال اطلاعات از شبکیه به مغز هستند، از بین می‌روند و فرد به مرور زمان بینایی خود را از دست می‌دهد.

محققان دانشگاه لندن و بیمارستان چشم پزشکی مورفیلد اعلام کرده‌اند که موفق به بازسازی سلول‌های گانگلیونی شبکیه چشم موش با استفاده از سلول‌های بنیادی چشم انسان شده‌اند.

در این شیوه درمانی از سلول‌های بنیادی استخراج شده از اعصاب جدید در پشت کره چشم استفاده شده است.

سلول‌های بسیار نادر در چشم به نام سلول‌های بنیادی «گلیا مولر» از نمونه چشم‌های اهدایی جمع آوری و در آزمایشگاه کشت داده شده و به سلول‌های گانگلیونی شبکیه تبدیل شدند.

سلول‌های تولید شده به چشمان موش‌های فاقد سلول گانگلیونی شبکیه پیوند زده و سپس الکترودهایی به سر موش‌ها متصل شدند تا فعالیت مغزی در زمان مشاهده نور ثبت شوند.

به گفته دکتر «آسترید لیمب»، محقق دانشگاه لندن، سلول‌های جدید بطور معمول به عصب‌های بینایی متصل نشدند، اما به نوعی به اعصاب شبکیه متصل شدند و انتقال اطلاعات از شبکیه به مغز صورت گرفت.

پروفسور «پنگ خاو» مدیر موسسه ملی تحقیقات سلامت مورفیلد نیز معتقد است: نتایج این دستاورد بسیار حیرت انگیز است که نشان می‌دهد در آینده با استفاده از سلول‌های بنیادی که در چشم همه ما وجود دارد، می‌توان آب سیاه را درمان کرد.

اگرچه این آزمایش تا تکمیل شدن به تحقیقات بیشتری نیاز دارد، اما در صورت داشتن نتیجه مشابه در انسان می‌تواند نوید دهنده درمان نابینایی ناشی از آب سیاه باشد.

کد خبر 163410
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز