همشهری آنلاین: گروهی از دانشمندان آمریکایی موفق شدند در شبکیه چشم منبعی از سلول‌های بنیادی انعطاف پذیر بزرگسال را کشف کنند که به راحتی قابل استخراج است

ساختمان چشم

 تیم موسسه سلول‌های بنیادی نورونی رنسلار نیویورک این سلول‌های بنیادی چندتوانی را در "اپیتلیوم رنگدانه‌ای شبکیه‌ای"(RPE) چشم شنایایی کردند. RPE لایه‌ای از سلول‌ها است که وظیفه حفظ، تغذیه و محافظت از شبکیه را به عهده دارد.

این محققان در این خصوص توضیح دادند: "شما می‌توانید این سلول‌های بنیادی را از یک فرد 99 ساله نیز استخراج کنید. این سلول‌ها در جنین ذخیره می‌شوند و می‌توانند به مدت 100 سال خفته باقی بمانند. بنابراین شما می‌توانید آنها را استخراج کرده، کشت دهید و به آنها القا کنید که تکثیر و تمایز را آغاز کنند."

به گزارش خبرگزاری مهر، این دانشمندان سلول‌های بنیادی مشتق از RPE را از چشم گروهی از اهداکنندگان چند ساعت پس از مرگ آنها استخراج کردند. این سلول‌ها همچنین می‌توانند از مایعی که شبکیه افراد زنده را در عقب چشم احاطه کرده است به دست آیند.

دانشمندان نیویورکی بافت RPE را که از اجساد بین سنین 22 تا 99 ساله به دست آورده بودند و در شرایط کشت مختلف رشد دادند و به این ترتیب توانستند به مجموعه‌ای از شرایط که این سلول‌ها در آن می‌توانند تقسیم شوند، دست یابند.

بررسی‌ها نشان داد که این سلول‌ها چندتوانی هستند و بنابراین می‌توانند به انواع مختلفی از سلول‌ها تمایز یابند و برای مثال راهی را به سوی ترمیم کنترل شده چشم میلیون‌ها فردی که از بیماری تخریب ماکولار وابسته به سن رنج می‌برند ارائه کنند.

کد خبر 156359
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز