یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۱ - ۰۵:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: کارشناسان و دانشمندان چشم در دانشگاه ساوت همپتون در بریتانیا به کشف سلول‌های خاصی در چشم دست یافتند که می‌تواند درمان جدیدی را برای برخی شرایط نابینایی چشم رقم زند

سلول‌های چشمی برای بازگرداندن بینایی

به گزارش خبرگزاری مهر، این تحقیقات که ریاست آن برعهده اندرولاتری از اساتید دانشگاه ساوت هامپتون بوده نشان می‌دهد که سلول‌هایی که limbal stromal نامیده می‌شود و از سطح جلویی چشم گرفته شده دارای خاصیت سلول‌های بنیادین است و می‌توان از آنها برای ایجاد سلول‌های شبکیه‌ای استفاده کرد.

این کشف می‌تواند درمان‌های جدیدی برای شرایط چشم چون التهاب رنگدانه‌ای شبکیه چشم و دژنراسیون ماکولا یا تباهی لکه زرد را فراهم کند. لکه زرد شرایطی در چشم است که موجب از دست رفتن بینایی در افراد سالخورده می‌شود و به عنوان مثال یک نفر از هر سه بریتانیایی را تا 70 سالگی تحت تأثیر قرار می‌دهد.

نتایج این تحقیق، در انسان‌ها می‌تواند مفید باشد چرا که عوارض پس زدن یا آلودگی ایجاد شده توسط سایر سلول‌های گرفته شده از چشم را در پی ندارد.

لاتری که چشم پزشک بیمارستان عمومی ساوت همپون است، اظهار داشت: این گام مهمی برای تحقیقات ما است تا بتوانیم درمانی برای این شرایط چشم و نابینایی حاصل از آن ارائه دهیم.

وی افزود: ما توانستیم ویژگی‌های این سلول‌ها را که از سطح جلویی چشم پیدا کردیم شناسایی کرده و لایه دقیقی را که این سلول‌ها از آنها گرفته شده را نیز شناسایی کنیم ما همچنین در پرورش این سلول‌ها در یک ظرف برای گرفتن برخی از ویژگی‌های سلول‌های شبکیه موفق بودیم.

این چشم پزشک محقق یادآور شد: ما در این رابطه تحقیقات خود را ادامه می‌دهیم که آیا این سلول‌ها را می‌توان از جلوی چشم گرفت و آنها را جایگزین سلول‌های بیمار پشت چشم در شبکیه کرد. اگر این تحقیقات موفقیت آمیز باشد، ما می‌توانیم راه‌های جدیدی برای درمان این افراد ارائه کنیم.

این اکتشاف برای بسیاری از مردم نوید بخش است چرا که این سلول‌ها یکی از مهمترین مناطق قابل دسترسی در چشم انسان است و 90 درصد از ضخامت دیوار جلویی چشم را تشکیل می‌دهد.

بنابراین، این سلول‌ها به سادگی با کمترین خطر برای چشم و بینایی بیمار قابل دسترس خواهد بود.

این درحالی است که لاتری اظهار می‌دارد تحقیقات بیشتری باید برای توسعه این رویکرد انجام شود تا بتوان آن را روی بیماران انجام داد.

کد خبر 190849
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز