سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۴:۲۳
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: 27 آوریل‌1909 (هفتم اردیبهشت‌1288 هجری خورشیدی) چند واحد ارتش روسیه به بهانه محافظت از جان و مال خارجیان مقیم تبریز! وارد این شهر شدند و مداخله مستقیم در امور آذربایجان از این زمان آغاز شد و تا پیروزی انقلاب اکتبر‌1917 ادامه یافت.

 روسیه و انگلستان طبق موافقت‌نامه آگوست 1907 معروف به سازش سن‌پترزبورگ، ایران را میان خود به 2 منطقه نفوذ تقسیم کرده بودند و بنابراین، به‌زعم آن  دو دولت فرستادن نیرو به ایران کاری خلاف قاعده نبود! سازش سن‌پترزبورگ با میانجیگری فرانسه حاصل شده بود تا آخرین مانع راه تحقق اتحاد نظامی سه دولت در برابر آلمان و یارانش برداشته شود. اتحاد نظامی انگلستان، روسیه و فرانسه زمینه را برای آغاز جنگ جهانی اول معروف به جنگ بزرگ و جنگ اروپاییان آماده ساخت که بر سر استعمار سرزمین‌های دوردست با هم رقابت داشتند.

با هدف تأمین وحدت و آشتی ملی، ناپلئون عفو عمومی اعلام کرد

در پی تبادل نظر با بزرگان انقلاب و اندیشمندان فرانسه و با هدف تأمین وحدت و آشتی ملی و بازگشت مهاجران زمان انقلاب از خارج و کمک به پیشرفت همه جانبه فرانسه، ناپلئون بناپارت 27‌آوریل‌1802 اعلامیه عفو عمومی صادر کرد. در پی صدور این اعلامیه، هزاران فرانسوی که در جریان انقلاب و مخصوصا در زمان قدرت روبسپیر و از ترس از دستگیر شدن به ممالک دیگر به‌ویژه انگلستان، آلمان، اتریش، روسیه و آمریکا مهاجرت کرده بودند به وطن بازگشتند و دفعتا چهره اقتصاد و روش‌های اداری فرانسه تغییر کرد. در آن زمان هنوز ناپلئون امپراتور نشده بود و کنسول مردم و ژنرال انقلاب عنوان داشت. قبلا قرار بود عفو عمومی، افراد مشخصی را شامل شود که اندیشمندان و بزرگان انقلاب در ملاقات با ناپلئون پیشنهاد عفو عمومی داده بودند.

فرهنگستان که در پارسی‌کردن واژه‌ها تنبلی کرده بود تعطیل شد

27‌آوریل 1938 (هفتم اردیبهشت سال1317)  فرهنگستان ایران را که از عمر آن درست 3‌سال می‌گذشت به‌دلیل تنبلی اعضای آن که هرکدام مشاغل دیگر داشتند تعطیل شد و 2 هفته بعد (21‌اردیبهشت) فرهنگستان تازه‌ای به ریاست وزیر فرهنگ وقت و 24‌عضو ثابت (تمام وقت) ایجاد کرد. فرهنگستان یکم، چهارم اردیبهشت‌1314 آغاز به کار کرده بود و وظیفه آن عمدتا قراردادن واژه‌های پارسی به جای کلمات بیگانه در زبان ملی ما و ساختن واژه‌های تازه با استفاده از ریشه‌های پارسی و پسوند و پیشوند بود که فرهنگستان دوم تا حدی زیاد موفق به انجام این مهم شد. طبق آیین‌نامه، فرهنگستان باید واژه‌های تازه را سریعا به مطبوعات و معلمان مدارس اطلاع می‌داد و سالانه، کتابی حاوی این واژه‌ها منتشر می‌کرد تا همگان استفاده کنند. فرهنگستان دوم همچنین از آگاهان و پژوهشگران محلی خواسته بود تا واژه‌ها و همچنین رسوم باقیمانده از عهد باستان را به آن مؤسسه گزارش کنند. دولت تاجیکستان پس از اعلام استقلال، دارد همین هدف را دنبال می‌کند که کمک بزرگی به ترمیم زبان پارسی و احیای رسوم کهن ایرانیان است.

روزی که انگلیسی‌ها وارد آمریکای شمالی شدند

امروز از ورود انگلیسی‌ها به آمریکای شمالی و ایجاد مهاجرنشین 403‌سال گذشت. اسپانیایی‌ها 115‌سال پیش از انگلیسی‌ها، وارد قاره آمریکا شده بودند و پس از آنان پرتغالی‌ها، هلندی‌ها و فرانسویان. در آوریل‌1607 میلادی 3کشتی انگلیسی به ریاست کاپیتان کریستوفر نیوپورت با 104 مرد و پسر به آمریکای شمالی رسیدند و لنگر انداختند. این مهاجران که مسافت انگلستان تا قاره آمریکا را در 144 روز دریانوردی کرده بودند 3روز بعد در باریکه جنوبی خلیج چه ساپیک (که خودشان نام «جیمز ریور» بر آن نهاده بودند) به حرکت درآمدند و پس از طی مسافتی معادل 40مایل در محلی که به نام پادشاه وقت انگلستان «جیمز تاون» نام نهاده شده فرود آمدند، یک قلعه چوبی ساختند و پایه کشور «ایالات متحده» در آنجا گذارده شد که اینک 307‌میلیون جمعیت دارد که جز حدود 2‌میلیون بومی (سرخ‌پوست)، بقیه مهاجر هستند. هنگام ورود انگلیسی‌ها به آمریکای‌شمالی، در این منطقه نزدیک به 40میلیون بومی زندگی می‌کردند که کشته شدند.

روزی که کمونیست‌های افغانستان حکومت را به دست گرفتند

27 آوریل سال‌1978 (هفتم اردیبهشت‌1357 حزب کمونیست افغانستان به دبیرکلی نورمحمد تره‌کی که 2  شاخه آن «خلق و پرچم» بار دیگر متحد شده بودند در این کشور دست به کودتا زد و قدرت را به دست گرفت. کودتا توسط افسران کمونیست افغانستان از جمله ژنرال عبدالقادرخان، معاون نیروی هوایی این کشور و محمد اسلم وطنجار صورت گرفته بود. محمدداوودخان 69‌ساله که خود با انجام کودتا برضد‌محمد ظاهر شاه (پسر عمش) به ریاست افغانستان دست یافته بود 28 آوریل و پس از یک روز مقاومت کشته شد. با او 18 تن از بستگان و گروهی از همکارانش نیز کشته شدند. محمدداوودخان در ژوئیه‌1973 نظام حکومتی افغانستان را تغییر داده و جمهوری کرده بود. وی قبلا هم صدراعظم افغانستان بود.

کد خبر 105935

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز