شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۸
۰ نفر

گروه حوادث: مرد تبهکار بعد از سرقت دسته چک و اسناد و مدارک از خودروهای سواری، وانمود می‌کرد که معلول است و با چک‌های مسروقه اقدام به خرید از مغازه‌ها می‌کرد

در آخرین روزهای سال گذشته شکایتی در دادسرای ناحیه 2 تهران ثبت شد که از سرقت دسته چک و مقداری اسناد و مدارک از یک خودروی سواری حکایت داشت. شاکی مرد جوانی بود که مدعی بود سارق ناشناسی بعد از دستبرد به‌خودروی او، با استفاده از چک‌های مسروقه شروع به ولخرجی در بازار کرده ‌است.

این مرد به بازپرس شعبه ششم دادسرا گفت: چند روز قبل برای انجام کاری، ماشینم را کنار خیابان پارک کردم اما وقتی به محل پارک برگشتم دیدم فرد ناشناسی در ماشینم را باز کرده و مدارکم به همراه دسته چکم را به سرقت برده است. هنوز چند روز از این ماجرا نگذشته بود که فهمیدم سارق، چک‌هایی را که از داخل ماشینم دزدیده بود در بازار خرج کرده‌ و با استفاده از آنها کلی خرید کرده‌‌ است.

با این شکایت، تحقیقات پلیسی برای شناسایی و دستگیری متهم شروع شد اما هنوز سرنخی در این پرونده به دست نیامده بود که چند مرد دیگر هم با حضور در دادسرا، شکایت‌های مشابهی را مطرح کردند.

با ارسال پرونده به اداره بیستم پلیس آگاهی تهران، بررسی‌های تخصصی برای یافتن ردی از دزد حرفه‌ای ادامه یافت. ماموران در تحقیقات انجام شده متوجه شدند که این مرد بعد از سرقت از خودروهای سواری، چک‌های مسروقه را در شهرک‌های اطراف تهران از جمله شهرک اندیشه، فردیس کرج،  ملارد و مارلیک خرج می‌کند.

با شناسایی 2 نفر از مغازه‌دارانی که فریب مرد سارق را خورده بودند، هر دوی آنها به اداره آگاهی دعوت شدند و در تحقیقات گفتند: متهم سوار یک ماشین پژو آردی یشمی بود و وانمود می‌کرد که معلول است.

او بدون اینکه از ماشین پیاده شود، مقابل مغازه پارک ‌کرد و بعد از خرید کالا، هزینه آن را با چک کوتاه مدت پرداخت ‌کرد. حتی یک بار هم به جای چک، سند خانه‌ای را که مدعی بود متعلق به‌خودش است در مغازه گرو گذاشت و گفت که به‌زودی پول اجناس خریداری شده را پرداخت خواهد کرد.

ما هم که باورمان شده بود وی معلول است به او اعتماد کرده و چک‌ها را قبول کردیم اما چند روز بعد متوجه شدیم که همه چک‌ها و اسنادی که در گرو ما بود، مسروقه هستند.
از آنجا که مغازه‌دارها چهره سارق تحت تعقیب را به‌خوبی به خاطر داشتند، ماموران آلبوم عکس مجرمان سابقه‌دار را در اختیارشان قرار دادند و آنها توانستند چهره متهم را در بین عکس‌ ده‌ها مجرم سابقه‌دار شناسایی کنند.

تحقیقات نشان می‌داد متهم مردی به نام جواد است که پیش از این هم به اتهام سرقت دستگیر و راهی زندان شده است. با این اطلاعات، دستور بازداشت جواد صادر شد و ماموران با شناسایی مخفیگاه او در شهرک اندیشه، این مرد را که قصد داشت از محاصره پلیس فرار کند، دستگیر کردند.

با کشف تعداد زیادی اسناد و مدارک مسروقه در مخفیگاه متهم، وی به اداره آگاهی انتقال یافت و در بازجویی‌ها به سرقت از خودروهای پارک شده در خیابان‌های مختلف شهر اعتراف کرد. او مدعی شد که سوار بر خودروی پژو یشمی خود در خیابان‌ها پرسه می‌زد و به محض شناسایی ماشین‌هایی که در محل‌های خلوت پارک شده بودند، لوازم و مدارک داخل خودرو را به سرقت می‌برد.

سپس با استفاده از چک‌هایی که در این سرقت‌ها به دست آورده بود، اقدام به خرید از فروشگاه‌های بزرگ می‌کرد و اجناس خریداری‌شده را به نصف قیمت در جای دیگری به فروش می‌رساند.

در ادامه تحقیقات از متهم مشخص شد که وی خودروی خود را نیز با شگرد‌های متقلبانه از مرد جوانی خریداری کرده بود؛ به‌طوری که فروشنده خودرو نیز با حضور در اداره پلیس و طرح شکایت علیه متهم گفت: بعد از اینکه ماشینم را به جواد فروختم موفق نشدم پلاکم را از او پس بگیرم، به همین دلیل حدود 10 نفر که جواد از خودروی آنان سرقت کرده بود، بعد از به دست آوردن شماره پلاک ماشین به تصور اینکه من سارق مدارکشان هستم به در خانه‌ام می‌آمدند و مدام مرا تهدید می‌کردند.

سرهنگ کارآگاه بهروز رهبریان، معاون مبارزه با سرقت وسایط نقلیه پلیس آگاهی تهران با بیان این خبر گفت: با توجه به اینکه احتمال می‌رود متهم از خودروهای زیادی با این شگرد سرقت کرده باشد، شاکیان احتمالی می‌توانند برای طرح شکایت به اداره بیستم پلیس آگاهی تهران مراجعه کنند.

وی با هشدار به شهروندان از آنها خواست هنگام ترک خودروی خود به هیچ عنوان سند یا مدرک باارزشی داخل آن جا نگذارند و قبل از پیاده‌شدن مطمئن شوند که همه اسناد و مدارک خود را برداشته‌اند.

کد خبر 105855

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز