همشهری آنلاین: مخبر کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس از بررسی نهایی قوانین جدید راهنمایی و رانندگی خبر داد

به گزارش ایسنا، مخبر کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، گفت: قدرت بازدارندگی و پیشگیری از وقوع تخلف در لایحه رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی به صورت جدی لحاظ شده است، لذا با تصویب این لایحه و تبدیل آن به قانون، شاهد تخلفات و تصادفات کمتر و در نتیجه کاهش آسیب‌های جسمی ناشی از آن در جامعه خواهیم بود.

امین‌حسین رحیمی درباره زمان بررسی نهایی و رای‌گیری لایحه اخذ جرایم راهنمایی و رانندگی که اواخر سال گذشته در کمیسیون حقوقی و قضایی به تصویب نهایی رسیده و برای طرح در صحن علنی در اختیار هیات رئیسه قرار گرفته بود، گفت: این لایحه در دستور هفتگی مجلس چاپ شده و در آینده نزدیک مورد رسیدگی در صحن علنی مجلس قرار خواهد گرفت.

نماینده مردم ملایر در خانه ملت ادامه داد: مهم‌ترین بخش این لایحه اختصاص نمره منفی به رانندگان متخلف است که در صورت بی‌توجهی متخلفان منتج به ابطال گواهینامه آنها خواهد شد که این تخلفات دارای نمره منفی در ذیل می‌آید؛

1- هرگونه حرکات نمایشی مانند دور زدن در جا یا حرکات آکروباتیک و یا حرکت موتور سیکلت بر روی یک چرخ 8 نمره منفی برای وسایل نقلیه شخصی و 10 نمره منفی برای وسایل نقلیه عمومی دارد.

2- تجاوز از سرعت مجاز بیش از 50 کیلومتر در ساعت 10 نمره منفی برای وسایل نقلیه شخصی و 15 نمره منفی برای وسایل نقلیه عمومی دارد.

3- سبقت غیرمجاز در راه‌های دو طرفه 5 نمره منفی برای وسایل نقلیه شخصی و 10 نمره منفی برای وسایل نقلیه عمومی دارد.

4- عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی 5 نمره منفی برای وسایل شخصی و 10 نمره منفی برای وسایل عمومی دارد.

5- حرکت به طور مارپیچ 3 نمره منفی برای وسایل نقلیه شخصی و 5 نمره منفی برای وسایل نقلیه عمومی دارد.

6- حرکت با دنده عقب در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها 5 نمره منفی برای وسایل نقلیه شخصی و 7 نمره منفی برای وسایل نقلیه عمومی دارد.

7- رانندگی در حالت مستی و مصرف داروهای روانگردان و یا مواد افیونی 10 نمره منفی برای وسایل نقلیه شخصی و 20 نمره منفی برای وسایل نقلیه عمومی دارد.

8- تجاوز از سرعت مجاز بیش از 30 تا 50 کیلومتر در ساعت 4 نمره منفی برای وسایل نقلیه شخصی و 6 نمره منفی برای وسایل نقلیه عمومی دارد.

9- عبور از محل ممنوع 4 نمره منفی برای وسایل نقلیه شخصی و 6 نمره منفی برای وسایل نقلیه عمومی دارد.

10- تجاوز به چپ از محور راه 5 نمره منفی برای وسایل نقلیه شخصی و 9 نمره منفی برای وسایل نقلیه عمومی دارد.

11- عبور وسایل نقلیه از پیاده‌رو 5 نمره منفی برای وسایل نقلیه شخصی و 7 نمره منفی برای وسایل نقلیه عمومی دارد.

12- عدم رعایت حق تقدم عبور 4 نمره منفی برای وسایل نقلیه شخصی و 6 نمره منفی برای وسایل نقلیه عمومی دارد.

13- دور زدن در محل ممنوع 3 نمره منفی برای وسایل نقلیه شخصی و 5 نمره منفی برای وسایل نقلیه عمومی دارد.

14- استفاده از تلفن همراه یا وسایل ارتباطی مشابه در حین رانندگی در سرعت بالای 60 کیلومتر 3 نمره منفی برای وسایل نقلیه شخصی و 5 نمره منفی برای وسایل نقلیه عمومی دارد.

15- نقص فنی موثر یا نقص در سیستم روشنایی در شب 3 نمره منفی برای وسایل نقلیه شخصی و 6 نمره منفی برای وسایل نقلیه عمومی دارد.

16- عدم رعایت مقررات ایمنی حمل و نقل جاده‌ای مواد خطرناک 8 نمره منفی برای وسایل نقلیه شخصی و 8 نمره منفی برای وسایل نقلیه عمومی دارد.

17- رانندگی با وسایل نقلیه عمومی بیش از زمان مجاز، شخصی نداریم فقط 7 نمره منفی برای وسایل نقلیه عمومی در نظر گرفته شده است.

18- عدم رعایت شرایط مندرج در گواهینامه از قبیل استفاده از عینک، سمعک یا تجهیزات خاص 3نمره منفی برای وسایل نقلیه شخصی و 7 نمره منفی برای وسایل نقلیه عمومی دارد.

19- عدم توجه به فرمان ایست یا پرچم مراقبین عبور و مرور محصلین یا پلیس مدرسه 3 نمره منفی برای وسایل نقلیه شخصی و 5 نمره منفی برای وسایل نقلیه عمومی دارد.

20- عدم رعایت مقررات حمل بار 5 نمره منفی برای وسایل نقلیه شخصی و 8 نمره منفی برای وسایل نقلیه عمومی دارد.

مخبر کمیسیون حقوقی و قضایی تاکید کرد: این موارد قانون است، یعنی دیگر دولت نمی‌تواند آنها را با آیین‌نامه کم و زیاد کند، البته دولت طی یک آیین‌نامه، جدولی را برای پرداخت جرایم تنظیم می‌کند، به این دلیل که 170 مورد تخلف راهنمایی و رانندگی داریم که دولت با توجه به آنچه در این لایحه حداقل و حداکثر جریمه رانندگی تعیین شده، برای هر کدام از این تخلفات میزان جریمه را مشخص می‌کند، اما آنچه در مورد نمره منفی در کمیسیون به تصویب رسیده پس از تصویب نهایی در صحن علنی مجلس قابل تغییر توسط آیین‌نامه دولت نیست.

رحیمی هم‌چنین خاطرنشان کرد: بحثی که در رابطه با اختصاص نمره منفی به تخلفات خطرساز در لایحه رسیدگی به جرایم راهنمایی و رانندگی مطرح شده بود در کمیسیون از 5 مورد به 3 مورد تقلیل پیدا کرده است، اگر راننده‌ای مرتکب هر یک از این 20 مورد تخلف دارای نمره منفی شود چنانچه متخلف دارای 30 نمره منفی شود گواهینامه‌اش به مدت 3 ماه ضبط می‌شود و بعد از 3 ماه با پرداخت 40 هزار تومان جریمه نقدی گواهینامه به وی برگردانده می‌شود، اگر پس از اعمال مقررات بند یک یعنی گرفتن 30 نمره منفی و ضبط 3 ماه گواهینامه دوباره مرتکب تخلفات دارای نمره منفی شود و 25 نمره منفی بگیرد گواهینامه‌اش به مدت 6 ماه ضبط می‌شود و با پرداخت 60 هزار تومان جریمه، گواهینامه‌اش برگردانده می‌شود.

وی ادامه داد: هم چنین اگر برای مرحله سوم این دو بند اجرا شد اما راننده‌ فردیست که یکسره مرتکب این‌گونه تخلفات خطرساز دارای نمره منفی می‌شود، بار سوم اگر 20 نمره منفی بگیرد گواهینامه‌اش ابطال می‌شود، البته بعد از یکسال می‌تواند مانند کسی که تاکنون گواهینامه نگرفته دوباره ثبت‌نام کند، ضمن این‌که 100 هزار تومان هم جریمه می‌شود و علاوه بر کلاس‌های رانندگی و رعایت تمام مقرراتی که راجع به گواهینامه ابتدایی باید طی کند یک دوره آموزشی ویژه‌ دیگری هم باید بگذراند، در واقع بعید می‌دانم این‌گونه افراد به سادگی بتوانند دوباره گواهینامه رانندگی بگیرند، زیرا شرایط بسیار سختی برای اخذ مجدد گواهینامه در نظر گرفته شده است تا از ارتکاب تخلفات رانندگی پیشگیری شود.

رحیمی تاکید کرد: شهروندان بدانند که با این قانون قصد داریم با تعداد محدودی که موجب تخلفات خطرساز و تصادفات می‌شوند برخورد کنیم تا بقیه مردم آسایش داشته باشند، چراکه بسیاری از افرادی که در تصادفات کشته می‌شوند اصلا مقصر نیستند بلکه یک فرد متخلف با یک سبقت غیرمجاز چندین خانواده را گرفتار می‌کند. البته یک ارفاق هم در نظر گرفته و گفتیم در صورتی‌که متخلفی که نمره منفی گرفته به مدت 6 ماه از زمان ارتکاب آخرین تخلف منجر به کسب نمره منفی در بندهای 1 و 2 یعنی تا زمانی‌که هنوز گواهینامه ابطال نشده دیگر هیچ تخلفی نکند حتی تخلفاتی که نمره منفی ندارد، کل نمرات منفی وی پاک شده و در سابقه‌اش ثبت نمی‌شود.

به گفته مخبر کمیسیون حقوقی و قضایی، بر اساس این لایحه، راهنمایی و رانندگی را نیز موظف کردیم که سامانه الکترونیکی و اینترنتی راه‌اندازی کند تا افراد بتوانند از وضعیت تخلفات و نمرات منفی خود آگاه شوند، راهنمایی و رانندگی مکلف است امکان دسترسی رانندگان و مالکان به صورت وضعیت وسایل نقلیه خود را از طریق وب سایت یا تلفن گویا فراهم کند و از طریق پست یا سامانه‌های الکترونیکی و مخابراتی سالانه به مالکان وسایل نقلیه صورت وضعیت تخلفات و میزان جرایم وسایل نقلیه متعلق به آنها را اعلام کند.

نماینده مردم ملایر در خانه ملت تاکید کرد: برای این‌که کسی بی‌جهت جریمه نشود و نمره منفی نگیرد در این لایحه آمده است که تخلفات نمره منفی‌دار یا باید توسط دوربین ثبت شود و یا به صورت تسلیمی به رانندگان ابلاغ شود، در این قانون پیش‌بینی کرده‌ایم که وزارت راه و پلیس راه در تمام جاده‌ها دوربین نصب کنند که مردم با پلیس خیلی سر و کارنداشته باشد و تخلفات را دوربین ثبت کند.

رحیمی در ادامه افزود: یکی از بخش‌های بسیار حائز اهمیت لایحه رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی این است که اختیار توقیف و قفل زدن وسایل نقلیه از پلیس گرفته شده است، مگر در موارد خاص، برای نمونه اگر راننده‌ای به طور همزمان مرتکب دو تخلف از تخلفات بندهای 5،4،3،2،1 و 10 که بسیار خطرساز و از جمله بیست مورد تخلفات دارای نمره منفی هستند، شود پلیس می‌تواند برای 72 ساعت خودروی این راننده متخلف را توقیف کند. مثلا اگر راننده‌ای تخلف 2 و3 را با هم انجام دهد یعنی تجاوز از سرعت مجاز بیش از 50 کیلومتر و سبقت غیرمجاز، پلیس می‌تواند ماشین وی را تا 72 ساعت توقیف کند، به تعبیر بهتر در این لایحه آورده شده پلیس حق توقیف وسایل نقلیه را جز مواردی که به صراحت در قانون قید شده ندارد، بنابراین پس از تصویب نهایی این قانون، پلیس دیگر به هیچ وجه اجازه قفل زدن به خودروها که انتقادات بسیاری را بوجود آورده و مصوبه دولت است را نخواهد داشت.

مخبر کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس درباره میزان جرایم رانندگی هم گفت: میزان جرایم رانندگی به سه بخش تقسیم شده است، اگر کسی مرتکب تخلف یک تا 6 بیست تخلف ذکر شده شود از 10 هزار تومان تا 100 هزار تومان جریمه می‌شود اما این‌که چه میزان برای کدام تخلف درنظر گرفته شود دولت در آیین‌نامه‌ای که تصویب می‌کند آن را مشخص می‌کند، در مورد بند 7 که رانندگی در حالت مستی و مصرف داروهای روان‌گردان و افیونی است جریمه 200 هزار تومان و ضبط گواهینامه به مدت 6 ماه در نظر گرفته شده است و دولت در میزان آن دخالت نمی‌کند، ضمن این‌که این‌گونه متخلفان برای رسیدگی به جرمی که انجام داده‌اند به مرجع قضایی معرفی می‌شوند، این سخت‌گیری به این دلیل است که راننده‌ای که بی‌اختیار باشد مانند بمب برای جامعه خطرناک است، برای بقیه تخلفات که میزان آنها همانند 170 مورد است و دولت جدول آن را تهیه می‌کند از 3 هزار تومان تا 50 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

رحیمی در خاتمه خاطرنشان کرد: در این قانون واحدی برای رسیدگی به اعتراضات مردم در مراکز راهنمایی و رانندگی پیش‌بینی شده که متشکل از یک قاضی با معرفی رییس دادگستری و یک کارشناس راهنمایی و رانندگی است که با اعلام نظر مشورتی کارشناس راهنمایی و رانندگی، قاضی رای صادر می‌کند که این رای قطعی و لازم‌الاجراست.

کد خبر 105843

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز