همشهری آنلاین: جانشین فرمانده کل سپاه هدف اصلی رزمایش را تاکید بر امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز عنوان کرد.

به گزارش ایسنا از منطقه یکم دریایی سپاه در بندرعباس، سردار سرتیپ پاسدار حسین سلامی در یک نشست خبری اظهار کرد: هدف اصلی رزمایش پیامبر اعظم 5 تاکید بر امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز به عنوان یک شاهراه کلیدی برای انرژی و اقتصاد جهانی است.

وی با بیان این‌که « در این رزمایش که در منطقه‌ی عمومی خلیج فارس و تنگه هرمز برگزار می‌شود، بخشی از توانمندی نیروهای دریایی، زمینی و هوافضای سپاه به نمایش گذاشته می‌شود» افزود: قصد داریم طی این رزمایش به بازشناسی نقش سازنده، مثبت، موثر و تعیین‌کننده‌ی جمهوری اسلامی ایران در تامین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز بپردازیم و جهان را با مساله‌ی امنیت این تنگه و نقش جمهوری اسلامی ایران بیشتر آشنا کنیم.

جانشین فرمانده کل سپاه هم‌چنین با اشاره به این‌که « برخی گذرگاه‌های تجارت جهانی، امروز ناامن هستند» گفت: جمهوری اسلامی ایران هزینه‌های زیادی را برای تامین امنیت تنگه‌ی هرمز که یک تنگه‌ی استراتژیک جهانی است، پرداخته و این مساله دائما در دستور کار قرار دارد.

سلامی هم‌چنین با اشاره به پیام رزمایش پیامبر اعظم 5 اظهار کرد: پیام ما برای کشورهای حاشیه‌ی جنوبی خلیج فارس که برادر و همسایه‌ی ما هستند، صلح، دوستی، امنیت، آرامش و اعتماد متقابل است. ما علاقه‌مندیم چنین رزمایش‌هایی را با مشارکت یگان‌های نظامی کشورهای جنوبی خلیج فارس برگزار کنیم و امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم با بهره‌گیری از توان ارتش‌های این کشورها این کار را انجام دهیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: احتمالا در ادامه‌ی پروژه‌ی ایران‌هراسی، برخی کشورهای فرامنطقه‌ای و کشورهای معاند اروپایی و رژیم صهیونیستی، از این رزمایش استفاده می‌کنند و عملیات روانی را کلید می‌زنند؛ ولی باید بدانند پیوندهای ما با کشورهای همسایه مسلمان، پیوندهای راهبردی ناگسستنی و عمیق است.

جانشین فرمانده کل سپاه در ادامه با بیان این‌که « اسلام به عنوان عامل اتحاد مشترک، هم‌چنین همسایگی، منافع مشترک و از همه مهم‌تر درک مشترک نسبت به ضرورت تامین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز، از جمله مهم‌ترین پیوندهای راهبردی بین ایران و کشورهای همسایه مسلمان در حاشیه‌ی خلیج فارس است» تاکید کرد: این رزمایش نه تنها تهدیدی برای این کشورها نیست بلکه نقطه‌ی آغازی است برای ایجاد ترتیبات امنیتی و دفاعی مشترک با همسایگان آن هم بر یک مبنای درون منطقه‌ای و دروی و جلوگیری از نفوذ کشورهای فرامنطقه‌ای.

سلامی با بیان این‌که « کشورهای فرامنطقه‌ای هنوز نتوانسته‌اند امنیت خلیج عدن را تامین کنند، ولی خلیج فارس و تنگه‌ی هرمز همیشه امن هستند» تصریح کرد: این رزمایش برای نشان‌دادن اقتدار و عزم ایران برای دفاع از تمامیت ارضی و حریم آب‌های خلیج فارس و دریای عمان برگزار می‌شود. هرگاه دشمن با ادبیاتی تهدیدآمیز و خشن که شایسته‌ی ملت ما نیست، ملت ما را تهدید کند، ما عملا نشان می‌دهیم عزم و اراده‌ی جدی برای انجام واکنش پشیمان‌کننده داریم. ما دارای نیروها و توانمندی‌های دفاعی قدرتمندی هستیم که قادرند به شکل نامحدود از تمامیت ارضی و آرمان‌های جمهوری اسلامی ایران دفاع کنند.

وی در ادامه با اشاره به تجهیزات مورد آزمایش در رزمایش پیامبر اعظم 5 گفت: در این رزمایش از انواع سلاح‌ها، تجهیزات و سامانه‌های جمع‌آوری اطلاعات، جنگال، رزم سطحی و شناوری، سامانه‌های شناسایی توسط پرنده‌های بدون سرنشین، ارتباطات، سامانه‌های موشکی و دیگر سامانه‌هایی که در رزمایش‌های مختلف به صورت پراکنده استفاده شده‌اند، استفاده خواهد شد و کلیه‌ی این تجهیزات و سامانه‌ها در یک رزمایش ترکیبی و تلفیقی به صورت یک سیستم به هم پیوسته آزمایش می‌شوند.

جانشین فرمانده کل سپاه در پایان اظهار کرد: در این رزمایش کمتر از یک سوم مجموعه یگان‌های رزمی نیروهای در اختیار شرکت می‌کنند.

رزمایش پیامبر اعظم (ص) 5 از فردا ـ پنجشنبه ـ به مدت سه روز در منطقه عمومی خلیج فارس و تنگه هرمز برگزار می‌شود.


 
 

کد خبر 105646

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز