گروه سیاسی: مرحله اول و دوم رزمایش بزرگ نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با عنوان پیامبر اعظم (ص) 5 در منطقه عمومی خلیج‌فارس و تنگه هرمز برگزار شد

در نخستین مرحله از این رزمایش که همزمان با سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام شد، 313 فروند از شناورهای موشک انداز، تندرو، اژدرافکن، راکت انداز و جت‌اسکی مانور دادند. شناسایی ناو دشمن فرضی، محاصره، اجرای عملیات و در نهایت انهدام کامل ناو دشمن فرضی، در این مرحله از رزمایش، توسط شناورهای نیروی دریایی سپاه انجام شد.

این برای نخستین بار در رزمایش‌های نظامی در کشور است که یک ناو جنگی حقیقی مورد اصابت قرار می‌گیرد و منهدم می‌شود.همچنین اجرای موفقیت‌آمیز عملیات انتقال تکاوران و غواصان نیروی دریایی توسط قایق‌های تندرو حامل و اجرای عملیات شناسایی و تخریب توسط شناورهای کوچک هوشمند مجهز به فناوری‌های پیشرفته از دیگر برنامه‌های نخستین مرحله از رزمایش بزرگ پیامبر اعظم(ص) 5 بود.

در دومین روز از این رزمایش نیز عملیات ویژه غواصی، رهگیری شناورها و تمرین رهگیری و پدافند هوایی انجام شد.بنا به گفته علیرضا تنگسری، سخنگوی رزمایش، از روز گذشته رزمایش پیامبر اعظم 5 به‌مدت 2روز وارد فاز تاکتیکی شده است.

رهگیری این شناور غیرممکن است

همزمان با برگزاری نخستین مرحله از رزمایش 4 مرحله‌ای پیامبر اعظم 5، نیروی دریایی سپاه از شناور «یامهدی» بهره‌برداری کرد. علیرضا تنگسری، سخنگوی رزمایش و فرمانده منطقه یکم دریایی سپاه پاسداران در جمع خبرنگاران با اشاره به عملیاتی‌شدن شناور یامهدی، اظهار کرد: این شناور، از جمله قایق‌های قابل کنترل، هوشمند و فوق سریع است.

وی اضافه کرد: این شناور دارای ظرفیت بالای انهدام اهداف سطحی است و از قابلیت تخریب بالا به وسعت 7 متر در 7 متر برخوردار است. سخنگوی رزمایش پیامبر اعظم5 سپاه با بیان اینکه ساخت قایق یا مهدی و سلاح‌های به کار گرفته شده در آن در داخل کشور انجام شده است، افزود: به‌دلیل سطح پایین و سرعت بالای قایق یامهدی، این شناور کمتر در رادارها قابل شناسایی است و رهگیری آن تقریبا غیرممکن است.

وی آتش عظیم با قدرت تخریب بالا، حجم کوچک و سرعت و قدرت مانور بالا را از دیگر ویژگی‌های شناور یامهدی عنوان کرد.

مقامات نظامی قطر هم آمدند

بعد از آنکه وزیر دفاع اواخر سال گذشته به قطر سفر کرد و پیمان دفاعی- نظامی بین 2کشور منعقد شد، روز گذشته نیز چند نفر از مقامات نظامی قطر به‌عنوان میهمان در منطقه عمومی رزمایش حضور یافتند.

رئیس هیات نظامی بازدید‌کننده قطری در حاشیه این رزمایش، رابطه کشورش با ایران و همکاری‌های دفاعی 2کشور را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران کشور بزرگی است و می‌تواند ظرفیت‌های بسیاری را در جهت تامین امنیت منطقه خلیج‌فارس ایفا کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سپاه نیوز، سرهنگ دریایی عبدالرحیم ابراهیم حسنعلی در دیدار با سردار علیرضا تنگسری گفت: حضور ما در این رزمایش به‌منظور بازدید و کسب تجربیات مفید از پیشرفت‌های دفاعی ایران است.

وی برگزاری چنین مانورهایی را در تامین امنیت و ثبات منطقه خلیج‌فارس مفید ارزیابی کرد و گفت: ما می‌توانیم از تجربه ایران در این زمینه استفاده کنیم. سرهنگ دریایی ابراهیم حسنعلی همچنین ایده برگزاری مانورهای مشترک را ایده خوب و سازنده توصیف کرد و یادآور شد: من به‌عنوان یک نظامی از این پیشنهاد استقبال می‌کنم اما تصمیم نهایی در این زمینه بر عهده مقامات 2کشور خواهد بود. تنگسری نیز از برگزاری رزمایشی با مشارکت کشورهای دوست و همسایه در منطقه خلیج‌فارس خبر داد.

توجه کنید!

جانشین فرمانده کل سپاه، درخشش مجدد نیروهای رزمنده سپاه پاسداران انقلاب در سطح دریا را برگ زرین دیگری در تاریخ افتخارات دفاعی کشور توصیف و خطاب به سران استکباری و دشمنان نظام اسلامی تاکید کرد: دشمنانی که با ادبیات تهدید، کشور ما را مورد حمله قرار می‌دهند و قصد دارند ملت ما را به وسیله ارعاب روانی تحت‌تأثیر قرار دهند، متوجه پیامد صحبت‌ها و عملکردشان باشند و عکس‌العمل‌های فوری سازمان یافته و قدرتمند رزمندگان و یگان‌های پیروز و سرافراز سپاه اسلام را مورد توجه قرار دهند.

کد خبر 105761

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز