همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در برنامه چهارم دچار انحراف از آرمان‌های برنامه شده‌ایم، تاکید کرد:

باید بخش نظارت مجلس باید جدی تر مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش مهر، علی لاریجانی دوشنبه در جمع نمایندگان ناظر مجلس در دستگاه‌های اجرایی با بیان اینکه نمایندگان ناظر باید از پشتیبانی دقیق و قوی برخوردار باشند گفت: رویکرد نظارتی مجلس رویکرد مچ گیری نیست بلکه ما براساس منافع کشور نظارت می‌نماییم تا کارها درست انجام شود.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه برخورداری از رویکرد نظارتی کمک به فضای سالم در کشور می‌کند گفت: گاهی این تصور را در جامعه پمپاژ می‌کنند که البته غلط است مبنی بر اینکه مجلس تصمیم دارد اگر در کار مدیری اشکالی وجود داشته باشد آن مدیر را برکنار نماید در صورتی که کار مجلس هشتم این نیست و نگاه مجلس نگاه اصلاحی به امور است و داشتن نگاه اصلاحی کمک به فضای سالم در جامعه می‌کند.
 
رئیس مجلس تاکید کرد: نظارت مجلس باید در چارچوب قانون صورت گیرد، این چارچوب‌هایی را که قانون معین کرده باید در کشور رعایت شود.
 
لاریجانی افزود: در بخش نظارت، مجلس با سلائق کار صورت نمی‌گیرد بلکه با مر قانون کار نظارتیمان را انجام می دهیم.
 
وی با تاکید بر کمک گرفتن از بخش پژوهش در بخش نظارتی مجلس گفت: اگر در بخش نظارت نیاز است که از بخش‌های پژوهشی کمک گرفته شود این کار صورت گیرد تا در پایان برنامه‌ها احساس نشود که واگرایی نسبت به سیاست‌ها داشته باشیم.
 
وی در ادامه با اشاره به تاکید آیین‌نامه مبنی بر ارائه گزارشی از سوی کمیسیون‌ها در خصوص مسایل مختلف گفت: این گزارشات مشخص می‌کند که آیا خدمات رسانی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها به موقع صورت گرفته یا تعلل داشته‌اند.
 
لاریجانی با بیان اینکه ما نباید از مسایلی که به صورت روزمره در جامعه رخ می‌دهد فاصله بگیریم به جلسه امروز خود با دامداران اشاره کرد و اظهار داشت: در بخش دامداری مشکلات زیادی بیان شد و مسایلی را از جمله ورود تب برفکی به داخل کشور مطرح کردند که ما نمی‌توانیم از این مسایل بگذریم و به همین دلیل کمیسیون‌ها باید گزارشی دقیق به مجلس ارائه نمایند.

وی تاکید کرد: کمیسیون‌ها باید از وضعیت رفتاری دستگاه‌ها گزارش بدهند که این امر کمتر اتفاق افتاده و به همین دلیل نمایندگان کمتر شاهد این گونه گزارشات در صحن علنی هستند و باید نمایندگان در این موضوع مهم فعال باشند.
 
رئیس مجلس خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌کنم که بخش نظارت را جدی تر بگیرید ما در برنامه چهارم دچار انحرافی از آرمان‌های برنامه شده‌ایم و در بخش سلامت که گزارش آن در جلسه غیر علنی روز گذشته مطرح شد این زاویه را نشان می‌دهد در صورتی که همه مقید هستند که این بخش از اولویت برخوردار است و با اینکه همه به دنبال اولویت سلامت هستند اما در عمل انحرافاتی را در شاخص ها پیدا کرده‌ایم.
 
وی افزود: اگر نظارتمان دقیق باشد نباید به این مرحله برسیم.
 
لاریجانی با اشاره به اینکه اگر ما نظارت درست و دقیق داشته باشیم نباید در انتهای برنامه انحرافاتی را ببینیم گفت: معاونت نظارت مجلس باید بخش پشتیبانی داشته باشد و کمک‌هایی را هم در این قسمت ارائه نماید.
 
وی با بیان اینکه از تجربیات گذشته استفاده نماییم خاطرنشان کرد: با توجه به استفاده از تجربیات گذشته شاید در انتهای برنامه پنجم شاهد انحراف نباشیم و در طول مسیر اجرای برنامه آن را ترمیم کنیم

کد خبر 105472

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز