گروه بورس: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از بررسی تغییرات در سیاست حجم مبنا و دامنه نوسان خبر داد.

علی صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با همشهری در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است در میزان حجم مبنا و دامنه نوسان تغییراتی ایجاد شود گفت: در حال حاضر ایجاد تغییرات در دامنه نوسان و حجم مبنا در دست مطالعه و بررسی است.

وی اعلام جزئیات این بررسی را به پایان مطالعات موکول کرد و گفت: مطالعات بر روی حجم مبنا و دامنه نوسان ادامه دارد و پس از پایان مطالعات نتیجه را اعلام خواهیم کرد.

سفر به مالزی

صالح آبادی در خصوص دیدار اعضای هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تهران از بورس مالزی گفت: دیدار مدیران بورس تهران از بورس مالزی به دعوت از رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار مالزی انجام شد و ما در این دیدار هم از سازمان بورس و هم از شرکت بورس مالزی بازدید کردیم.

وی افزود: در این دیدار مذاکرات بسیار خوبی در خصوص بازار سرمایه اسلامی و مباحث شرعی انجام شد.

وی تصریح کرد: ارزش جاری بازار سرمایه مالزی 180میلیارد دلار و 5 برابر بورس تهران است، باتوجه به اینکه ما در حال اجرای قانون جدید اوراق بهادار در ایران هستیم بازار سرمایه مالزی به دلیل توسعه‌ای که پیدا کرده می‌تواند به بورس تهران کمک کند.

وی با بیان اینکه هدف از این سفر استفاده از تجربیات بورس مالزی بود، در خصوص امضای تفاهمنامه بین بورس ایران و مالزی گفت: ما موضوعاتی را در آنجا مطرح کردیم و قرار شد تا پس از بررسی این طرح‌ها تفاهمنامه‌ای برای همکاری متقابل بین بورس ایران و مالزی به امضا برسد.

صالح آبادی خاطر نشان کرد: یکی از موضوعاتی که مطرح شد پذیرش متقابل اوراق بهادار در بورس تهران و مالزی است، همچنین آنها نرم‌افزار جدیدی به نام «اتوس» خریداری کرده‌اند که این نرم افزار هم اکنون در مالزی در حال بومی شدن است و قرار شد تا در این زمینه و مباحث نرم‌افزاری پس از انجام بررسی‌های لازم همکاری مشترک بین بورس ایران و مالزی انجام شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه تأکید کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که در آنجا مطرح شد ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک با مالزی بود.

همچنین قرار شد تا در حوزه شریعت و بحث‌های بازار سرمایه اسلامی همکاری‌های مشترکی بین هر دو بازار انجام شود.

وی تصریح کرد: پس از بررسی طرح‌های مذکور یادداشت تفاهمی بین بورس ایران و مالزی به امضا خواهد رسید.

سرمایه‌گذاری خارجی در بورس

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه در خصوص شرایط سرمایه‌گذاری خارجی در بورس ایران گفت: مجموعه بسیار خوبی در زمینه شرایط سرمایه‌گذاری خارجی در بازار سرمایه ایران در دست تهیه است که به زودی منتشر خواهد شد.

وی افزود: مزیت اصلی برای یک سرمایه‌گذاری خارجی این است که تحت حمایت قانونی قرار بگیرد به همین منظور سازمان سرمایه‌گذار خارجی به نمایندگی از دولت از سرمایه‌گذار خارجی حمایت خواهد کرد و تضمین می‌کند که به طور مثال این سرمایه‌ها مصادره نخواهد شد.

معاملات الکترونیک

صالح آبادی همچنین در خصوص انجام مبادلات الکترونیک سهام در بورس تهران گفت: انجام معاملات الکترونیک مستلزم اجرایی شدن سیستم جدید معاملات بورس است چرا که سیستم کنونی تحت نرم افزار داس (DOS) فعال است و این سیستم پاسخگوی معاملات اینترنتی سهام نیست.

به گفته صالح آبادی سیستم جدید معاملات بورس در نیمه اول سال 86 در بورس تهران اجرایی خواهد شد.

وی در ادامه تاکید کرد: البته اجرایی شدن معاملات الکترونیک به پیش زمینه‌های زیادی نیاز دارد و از جمله رسمیت یافتن امضای الکترونیک و یا اینکه سیستم بانکی ما بتواند پاسخگوی دریافت و پرداخت معاملات سهام باشد.

صالح آبادی همچنین تاکید کرد: سیستم مخابرات و IT نیز باید امکانات لازم را برای انجام چنین معاملاتی فراهم کنند.

کد خبر 10546

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز