شنبه ۱۱ آذر ۱۳۸۵ - ۱۲:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: محدودیت های حجم مبنا و دامنه نوسان در بازار سرمایه به منظور افزایش نقدینگی رفع می شود.

قاسم محسنی دمنه عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این مطلب که" در گذشته دستورالعمل بازار سازی در بازار سرمایه برای جلوگیری از کاهش قیمت سهام وجود داشت"، به تهیه پیش نویس دستورالعمل بازار گردانی در بازار سرمایه اشاره کرد.

وی اظهار داشت: در دستورالعمل جدید بازار گردانی، بازار گردان در طول فعالیت های روزانه خود در بازار می تواند قیمت ها را تغییر دهد به گونه ای که بازار گردانی می تواند موقعیت های مختلفی را از نظر قیمت داشته باشد.

وی در اشاره به دستورالعمل قبلی بازار گردانی ، یاد‌آور شد: در گذشته بازار ساز باید کل تعهد خرید و فروش خود را در ابتدای روز وارد سیستم معاملاتی می کرد، اما در دستورالعمل جدید، بازار گردان تعهد خود را به مرور وارد بازار می کند.

محسنی افزود: یعنی اگر بازار گردان در ابتدا هزار سفارش دارد این تعداد سفارش خود را انجام می دهد اما با توجه به رفتار بازار می تواند سفارش های بعدی خود را با قیمت های متفاوتی وارد سیستم معاملاتی و عرضه کند.

وی تصریح کرد: با توجه به سود بازار گردان از مابه التفاوت خرید و فروش، بازار گردانی به عملیاتی سود آور تبدیل می شود.

به گفته وی، در دستورالعمل جدید بازار گردانی پیش بینی،
اما باید تفاوت قیمت خرید و فروش بازار گردان به اندازه کافی کوچک باشد.

وی به گسترده شدن دامنه دو درصدی نوسان در این دستورالعمل اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: طبق دستورالعمل، دامنه نوسان براساس اختیار هیات مدیره باز می شود لذا قبل از انتخاب بازار گردان، ممکن است هیات مدیره با مصوبه ای دامنه نوسان را تا 10 درصد باز کند.

وی همچنین با اشاره به محدودیت حجم مبنا در بازار سرمایه، ادامه داد: بر اساس این دستورالعمل با وجود بازار گردان حجم مبنا می تواند تعدیل و یا حذف شود اما دامنه خرید و فروش بازار گردان در سهم محدود است.

وی گفت: دستورالعمل جدید بازار گردانی ضمن امکان افزایش نقدشوندگی بازار، با تحلیل کامل اطلاعات سهم از سوی بازار گردان در هنگام تعدیل قیمت ها بازار به سمت قیمت ذاتی سهام حرکت می کند.

محسنی اظهار داشت: در صورت تصویب این دستورالعمل، بازار گردانی برای چند سهم به صورت نمونه و آزمایشی به اجراء گذاشته می شود که در صورت مثبت نبودن نتایج، تصمیم گیری متناسب با آن اتخاذ می شود.

کد خبر 9905

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز