یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۹:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: بازیکنان فوتبال در صورتیکه دروازه‌بان قرمز پوشیده باشد، با احتمال کمتری پنالتی‌شان را گل می‌کنند

به گزارش هلث ‌دی پژوهشگران در یک تحقیق؛ کارکرد و انتظار موفقیت در 40 بازیکن فوتبال دانشگاهی را در مقابل دروازه‌بانان با رنگ‌های متفاوت پیراهن؛ ‌مورد بررسی قرار دادند.

هر کدام از این بازیکنان در مجموع 20 ضربه پنالتی زدند، 10 ضربه در مقابل دروازهبانی که پیراهنی با نوارهای سیاه پوشیده بود و 10 ضربه در مقابل دروازه‌بانی که پیراهنی با نوارهای آبی، زرد، سبز یا قرمز پوشیده بود.

پیش از زدن ضربه از این بازیکنان خواسته شد، تا تخمین بزنند که چه تعدادی از ضربه‌ها را گل خواهند کرد و چقدر به این تخمین‌شان اطمینان دارند.

به نظر می‌رسید که رنگ پیراهن دروازه‌بان در اعتقاد بازیکنان در مورد اینکه چه تعداد از ضربات‌شان گل خواهد شد، ندارد. اما در واقعیت میزان گل به ثمررسیده در مقابل دروازه‌بان قرمزپوش از همه کمتر (54 درصد)، و در رده‌های بعدی رنگ زرد (69 درصد)، آبی (72 درصد) و سبز (75 درصد) بود.

لاین گرین‌لیس، از دانشگاه چیچستر که سرپرست این تحقیق بوده است، می‌گوید: "این یافته‌ها ممکن است از این ایده حمایت کند که پوشیدن لباس قرمز بوسیله ورزشکاران یا تیم‌های ورزشی مزیتی اندک اما قابل‌توجه (گل شدن یک پنالتی در هر 5 ضربه در این بررسی) در یک مسابقه رقابتی ایجاد می‌کند."

او افزود: "این یافته‌ها همچنین ممکن است در ورزش‌هایی مانند بوکس یا ورزش‌های رزمی در المپیک کاربرد داشته باشد، که ورزشکار به طور تصادفی به یک گوشه رنگی رینگ فرستاده می‌‌شود."

این بررسی روز جمعه 17 آوریل در اجلاس سالانه جامعه روانشناختی بریتانیا ارائه شد.

کد خبر 105393

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز