سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۴
۰ نفر

گروه بورس: مدیر عملیات بازار شرکت بورس اوراق بهادار از آغاز عرضه تدریجی سهام شرکت‌های ایران خودرو و سایپا در بورس خبر داد

به گزارش همشهری، بالاخره پس از مدت‌ها طلسم عرضه سهام شرکت‌های ایران خودرو سایپا در بورس شکست و از 24 فروردین با عرضه 40میلیون سهام هریک از این شرکت‌ها، برنامه خصوصی‌سازی‌ در صنعت خودروسازی وارد مرحله تازه‌تری شد.

نزدیک به 4سال سازمان خصوصی‌سازی‌ در تلاش است تا سهام 2‌خودروساز بزرگ کشور را به بخش خصوصی واگذار کند اما در طول این سال‌ها هر بار دولت دستور نهایی را برای واگذاری سهام 2 شرکت صادر نکرد و وزارت صنایع با واگذاری سهام این دو شرکت مخالفت کرد. بر این اساس، به‌نظر می‌رسد سازمان خصوصی‌سازی‌ به توافق جدیدی با وزارت صنایع و سازمان گسترش و نوسازی دست یافته است.

در حال حاضر، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) از طرف دولت نزدیک به 33درصد از سهام هر یک از این دو شرکت را در دست دارد که باید براساس سیاست‌های اصل44 به بخش خصوصی فروخته شود.

در همین رابطه، علی صحرایی مدیرعملیات بازار شرکت بورس اوراق بهادار به همشهری گفت: عرضه تدریجی سهام شرکت‌های ایران خودرو و سایپا از24 فروردین آغاز شد. وی در پاسخ به این پرسش که سهام این دو شرکت آیا به‌صورت بلوکی نیز عرضه خواهد شد، عنوان کرد: بله، عرضه بلوکی سهام این دو شرکت نیز در روز‌های آینده آغاز می‌شود.

عرضه ادامه می‌یابد

در همین حال معاون سازمان خصوصی‌سازی هم در پاسخ به این سؤال که چه میزان سهام به‌صورت تدریجی و بلوکی واگذار می‌شود اعلام کرد: تا زمانی که بازار کشش خرید سهام این شرکت‌ها را داشته باشد، اقدام به عرضه خواهیم کرد و درصدی هم به‌صورت بلوکی واگذار خواهد شد. 

عقدایی با بیان اینکه درصورت وجود تقاضا سهام حفاری شمال نیز عرضه می‌شود، ادامه داد: 5درصد از سهام بیمه آسیا بعد از بازگشایی نماد شرکت به‌صورت تدریجی در بورس عرضه می‌شود.

به گفته او علاوه بر عرضه سهام شرکت‌های یاد شده، شرکت‌های مشمول اصل44جدید بیمه دانا، پست بانک، پالایشگاه‌های بندرعباس و آبادان نیز بعد از پذیرش در بورس طی 2 ماه آینده واگذار خواهند شد.

آخرین وضعیت عرضه‌ها

از سوی دیگر معاون امور آماده‌سازی‌ سهام و شرکت‌های دولتی سازمان خصوصی‌سازی‌، هم درباره عرضه سهام شرکت‌های جدیدتر در بورس گفت: با احتساب شرکت مهندسی آب و خاک، هم‌اکنون 13شرکت آماده عرضه در بورس اوراق بهادار هستند که درصورت موافقت بورس، روی تابلو حاضر خواهند شد.

اسماعیل غلامی  ادامه داد: چنانچه بورس زمینه لازم برای پذیرش این شرکت‌ها را فراهم کند، امکان ورود تعدادی از پالایشگاه‌ها به بورس در ماه آینده وجود دارد. وی گفت: مقرر شد تا پالایشگاه‌ها، ظرف مدت 15روز اطلاعات مورد نیاز را به بورس ارائه کنند.

عملکرد مثبت سازمان خصوصی‌سازی‌

مدیرعامل کارگزاری سهام‌پژوهان شایان گفت: سازمان خصوصی‌سازی‌ در زمان مناسبی اقدام به عرضه تدریجی سهام شرکت‌های بزرگ بورسی کرده است. 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، محمد ابراهیم قربانی فرید با بیان مطلب فوق افزود: سازمان خصوصی‌سازی‌ با توجه به وضعیت بازار اقدام به عرضه تدریجی سهام کرده که با استقبال سهامداران روبه‌رو شده است.

وی اظهار داشت: به‌نظر می‌رسد کار آماده‌سازی‌ شرکت‌های قابل واگذاری در سازمان خصوصی‌سازی‌ به پایان نرسیده اما شرایط و کشش بازار به‌گونه‌ای است که هر عرضه جدیدی با موفقیت روبه‌رو خواهد شد.

قربانی فرید به عرضه‌های سنگین روزهای اخیر سازمان خصوصی‌سازی‌ اشاره کرد و گفت: همچنان شاهد تشکیل صف‌های خرید هستیم که این امر نشان‌دهنده افزایش اعتماد سهامداران به بازار سرمایه است.

کد خبر 105028

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز